1515

Miljonregn över deras digitala elbolag

Appen Greenely mäter energiförbrukningen i 80 000 svenska hushåll. Nu har bolaget också blivit en leverantör av el och tar in 26 miljoner kronor i nytt kapital. ”Vi ska lansera i andra länder”, säger vd:n Tanmoy Bari.

Delar av Greenelys team. Sittandes från vänster: vd:n Tanmoy Bari och affärsutvecklingschefen Mohammed Al Abassi. Ståendes från vänster: teknikchefen Danny Hajj, utvecklarna Filotas Siskos, Subhashree Ratha och Mahesh Baraskar, samt säljchefen Robin Jansson.
Delar av Greenelys team. Sittandes från vänster: vd:n Tanmoy Bari och affärsutvecklingschefen Mohammed Al Abassi. Ståendes från vänster: teknikchefen Danny Hajj, utvecklarna Filotas Siskos, Subhashree Ratha och Mahesh Baraskar, samt säljchefen Robin Jansson.Foto:Press.

Greenely grundades 2014 av Mohammed Al Abassi, Tanmoy Bari och Fredrik Hagblom, som alla tre var studenter vid Kungliga tekniska högskolan, KTH.

Bolaget har tagit fram en app som ger hushållen en överblick över deras energiförbrukning. Genom att jämföra den med liknande hushåll erbjuder Greenely tips om hur kunden kan spara pengar och minska sitt klimatavtryck. 

Greenely hämtar data direkt från elnätsbolagen, med kundens medgivande, vilket innebär att konsumenterna inte behöver installera någon extra hårdvara i hemmet.

”El har tidigare varit en relativt tråkig produkt, men vi vill göra det intressant och få hushållen att bli mer aktiva och ta kontroll över sina kostnader”, säger Tanmoy Bari, vd på Greenely.

Inledningsvis marknadsförde Greenely sina tjänster i samarbete med olika energibolag, som distribuerade vidare appen till sina kunder.

Men sedan 2017 står bolaget på egna ben.

”Folk började ganska snabbt rekommendera tjänsten till sin familj och sina vänner. Tillväxten har varit stark och nu är närmare 80 000 hushåll anslutna till plattformen”, säger Tanmoy Bari.

Nu tar bolaget in 26 miljoner kronor i riskkapital för att fortsätta tillväxten i Sverige och även expandera internationellt.

”Pengarna ska investeras i marknadsföring på hemmaplan och för att lansera Greenely i andra länder. Sedan vill vi fortsätta vår teknikutveckling och bygga fler tjänster. Målet är också att rekrytera kraftigt”, säger han.

Huvudinvesterare är Luminar Ventures och danska Byfounders. Affärsänglar som Christoffer Rutgersson, medgrundare av betalbolaget Bambora, deltar också i rundan – liksom Soundtraps ena grundare Per Emanuelsson.

Läs mer: Nya miljardfonden Byfounders investerar i Norden – här är de svenska finansiärerna 

Tanmoy Bari vill inte uppge vad Greenely värderas till i samband med nyemissionen, som ännu inte har registrerats hos Bolagsverket.

Greenelys app är gratis att använda. Bolaget tjänar i stället pengar på att sälja el direkt till konsumenter, en tjänst som lanserades i slutet på 2018.

”Vi erbjuder ett avtal som speglar de priser som råder på börsen varje timme. Våra kunder sparar i dag sparar över 10 procent på sin faktura”, säger Tanmoy Bari.

Bolaget tar enligt utsago ut ett självkostnadspris för elen och lägger sedan till en fast månadskostnad, för att Greenely själva inte ska tjäna mer pengar om kunden förbrukar mer el.

Greenely har i dagsläget 10 anställda och omsatte blygsamma 0,7 Mkr under 2018, tillsammans med en förlust på 7,7 Mkr.

”I år har vi redan omsatt över 5 miljoner kronor, tack vare att vi blivit en elleverantör. Nu tittar vi på att lansera ännu fler tilläggstjänster för att bredda vår affärsmodell”, säger Tanmoy Bari.

Läs mer: Tuff tid för haussade energistartupen Watty – säljs till Tyskland 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?