Annons

Miljonregn över deras digitala elbolag

Appen Greenely mäter energiförbrukningen i 80 000 svenska hushåll. Nu har bolaget också blivit en leverantör av el och tar in 26 miljoner kronor i nytt kapital. ”Vi ska lansera i andra länder”, säger vd:n Tanmoy Bari.

Delar av Greenelys team. Sittandes från vänster: vd:n Tanmoy Bari och affärsutvecklingschefen Mohammed Al Abassi. Ståendes från vänster: teknikchefen Danny Hajj, utvecklarna Filotas Siskos, Subhashree Ratha och Mahesh Baraskar, samt säljchefen Robin Jansson.
Delar av Greenelys team. Sittandes från vänster: vd:n Tanmoy Bari och affärsutvecklingschefen Mohammed Al Abassi. Ståendes från vänster: teknikchefen Danny Hajj, utvecklarna Filotas Siskos, Subhashree Ratha och Mahesh Baraskar, samt säljchefen Robin Jansson.Foto:Press.

Greenely grundades 2014 av Mohammed Al Abassi, Tanmoy Bari och Fredrik Hagblom, som alla tre var studenter vid Kungliga tekniska högskolan, KTH.

Bolaget har tagit fram en app som ger hushållen en överblick över deras energiförbrukning. Genom att jämföra den med liknande hushåll erbjuder Greenely tips om hur kunden kan spara pengar och minska sitt klimatavtryck. 

Greenely hämtar data direkt från elnätsbolagen, med kundens medgivande, vilket innebär att konsumenterna inte behöver installera någon extra hårdvara i hemmet.

”El har tidigare varit en relativt tråkig produkt, men vi vill göra det intressant och få hushållen att bli mer aktiva och ta kontroll över sina kostnader”, säger Tanmoy Bari, vd på Greenely.

Inledningsvis marknadsförde Greenely sina tjänster i samarbete med olika energibolag, som distribuerade vidare appen till sina kunder.

Men sedan 2017 står bolaget på egna ben.

”Folk började ganska snabbt rekommendera tjänsten till sin familj och sina vänner. Tillväxten har varit stark och nu är närmare 80 000 hushåll anslutna till plattformen”, säger Tanmoy Bari.

Nu tar bolaget in 26 miljoner kronor i riskkapital för att fortsätta tillväxten i Sverige och även expandera internationellt.

”Pengarna ska investeras i marknadsföring på hemmaplan och för att lansera Greenely i andra länder. Sedan vill vi fortsätta vår teknikutveckling och bygga fler tjänster. Målet är också att rekrytera kraftigt”, säger han.

Huvudinvesterare är Luminar Ventures och danska Byfounders. Affärsänglar som Christoffer Rutgersson, medgrundare av betalbolaget Bambora, deltar också i rundan – liksom Soundtraps ena grundare Per Emanuelsson.

Läs mer: Nya miljardfonden Byfounders investerar i Norden – här är de svenska finansiärerna 

Tanmoy Bari vill inte uppge vad Greenely värderas till i samband med nyemissionen, som ännu inte har registrerats hos Bolagsverket.

Greenelys app är gratis att använda. Bolaget tjänar i stället pengar på att sälja el direkt till konsumenter, en tjänst som lanserades i slutet på 2018.

”Vi erbjuder ett avtal som speglar de priser som råder på börsen varje timme. Våra kunder sparar i dag sparar över 10 procent på sin faktura”, säger Tanmoy Bari.

Bolaget tar enligt utsago ut ett självkostnadspris för elen och lägger sedan till en fast månadskostnad, för att Greenely själva inte ska tjäna mer pengar om kunden förbrukar mer el.

Greenely har i dagsläget 10 anställda och omsatte blygsamma 0,7 Mkr under 2018, tillsammans med en förlust på 7,7 Mkr.

”I år har vi redan omsatt över 5 miljoner kronor, tack vare att vi blivit en elleverantör. Nu tittar vi på att lansera ännu fler tilläggstjänster för att bredda vår affärsmodell”, säger Tanmoy Bari.

Läs mer: Tuff tid för haussade energistartupen Watty – säljs till Tyskland 

Innehåll från Synology IncAnnons

Håll er data säker med en hybrid lagringsmodell

Det finns en förutfattad mening om att alla bör migrera sina data till molnet för att helt eliminera all lagring on-premise. Detta kan emellertid innebära enorma risker, inte minst med tanke på de återkommande attacker mot molnleverantörer som inträffat det senaste året. Det innovativa NAS-företaget Synology Inc ser därför allt mer intresse för en hybridmodell.

– Det är smartare, säkrare och snabbare att välja hybridlagring, säger Jeremie Francois på Synology Inc.

De senaste två åren har antalet attacker mot molnleverantörer och -tjänster ökat. De flesta av dessa leverantörer har rigorösa säkerhetslösningar på plats, men detta till trots är RansomCloud och dataintrång tyvärr ett faktum, vilket gör att företag riskerar omfattande förluster. Situationen understryker det stora behovet av att synkronisera och backa upp sin information, även om man väljer molnet som huvudsaklig lagringsmetod. 

– Att lagra data i molnet är flexibelt och effektivt, men är ingen garanti mot ransomware och andra cyberhot. Att ha en backup-lösning mot molnet på plats är både smartare och säkrare – på så vis riskerar du inte att förlora data vid en attack mot molnet, säger Jeremie, som är Business Development Manager på Synology.

Snabb och enkel access

En av de organisationer som tidigt under pandemin insåg vikten av att säkra sina data, var finska högskolan Tampere. Under början av 2020 kämpade högskolan med att anpassa sig till distansarbete och pandemins snabba förändringar; Tampere använde redan tidigare Microsoft 365, men snarare som ett komplement än som primär arbetsmiljö. Det innebar att över 1 000 medarbetare och 18 000 studenter hade filer och dokument i Microsofts moln. 

– Microsoft har förvisso en backup-tjänst, men datan raderas efter 30 dagar om du inte prenumererar på deras premiumtjänster.

Därför vände sig Tampere till Synology. Det erfarna företaget uppfyllde alla kriterier och kunde tillsammans med högskolan skapa en strategi för all datahantering. 

– En avgörande faktor var att vi inte licensierar våra produkter och tjänster. Det är kritiskt för en så stor organisation; förutom de 19 000 aktiva användarkonton vi redan har nämnt, finns ett behov av att kunna bibehålla data från tidigare studenter. Resultatet är att otroliga 70 000 konton behöver skyddas, vilket med en licensbaserad lösning skulle ha blivit en mycket dyr historia.

Helt integrerad med Microsoft 365

Det är framförallt när man vill återskapa filer och e-mail som man märker bristerna hos de flesta back-up-lösningar. Med Synology Active Backup kan varje användare vid Tampere komma åt samtliga filer som tillhör deras egna Microsoftkonto. Portalen integreras helt sömlöst med kontosystemet via Microsoft Cloud. 

– Vi är övertygade om att det är bästa praxis att bidra till att göra dessa arbetsflöden smidigare och enklare, i synnerhet eftersom det hjälper användarna att agera säkrare på lång sikt.

Synkroniserar i realtid

En annan klient som har valt Synologys lösningar är Lonely Leap, ett team av oberoende mediestrateger. Lonely Leap ville skaffa sig kontroll över sin infrastruktur på över 200TB data, för att undvika återkommande kostnader för molnlösningar. Upplägget skulle inkludera alla distansarbetare och frilansare för att säkerställa tillförlitligt och effektivt arbete på distans. Lonely Leap implementerade därför Synology Drive som ryggraden i sin infrastruktur, med målet att både tillhandahålla distansarbetarna möjlighet till filsynkronisering i realtid och trygga säkerhetskopior mellan kontoren i London och Stockholm.  

– Med andra ord: alla som arbetar hemifrån synkroniserar i realtid med centralnoden i Sverige. Denna nod synkroniserar i sin tur med en lokal nod i London, så att datan backas upp på minst tre olika platser. På så vis kan medarbetarna också samarbeta på projekt i realtid.

Modernt, effektivt och pålitligt

Noderna integreras också enkelt med Lonely Leaps existerande LTO och interna bandbibliotek – en fortsatt populär metod för långsiktig arkivering – vilket i sin tur ger ytterligare redundans.

– Synology kunde därmed lösa en komplex situation genom att introducera en modern, effektiv och pålitlig infrastruktur som stöttade distansarbete, samtidigt som den gav ökad säkerhet i och med effektiva back-up-lösningar och trygga säkerhetskopior – till en mycket lägre kostnad. Det är något vi är stolta över, avslutar Jeremie. 

Läs mer om Synologys erbjudande här  

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera