1515

Miljonregn över bolag som spårar kläder med blockkedjan

”Affärsmöjligheterna är extremt bra”, säger Sara Wimmercranz, partner på riskkapitalbolaget Backing Minds om sin senaste investering i startupbolaget Trustrace, som ska bidra till att göra modebranschen mer hållbar.

Hrishikesh Rajan och Saravanan Parisutham från Trustrace, Susanne Najafi från Backing Minds, Shameek Ghosh från Trustrace, Sara Wimmercranz från Backing Minds.
Hrishikesh Rajan och Saravanan Parisutham från Trustrace, Susanne Najafi från Backing Minds, Shameek Ghosh från Trustrace, Sara Wimmercranz från Backing Minds.Foto:Jean Lapin

Varifrån kommer fibrerna i våra plagg, hur stort är klimatavtrycket och hur ser arbetsförhållandena ut i fabrikerna där de sys?

Det är frågor som startupbolaget Trustrace vill göra det enklare för kunderna att få svar på.

I sin digitala plattform, som använder sig av blockkedjetekniken, har de samlat 1 500 klädfabriker och leverantörer från 38 länder 

Nu investerar riskkapitalbolaget Backing Minds 10,5 miljoner kronor i Trustrace som grundades 2016 och har ett 20-tal kunder, däribland Filippa K, Fjällräven och Houdini.

Enligt FN-organet Unctad släpper klädbranschen ut mer växthusgaser än flyget och sjöfarten sammantaget. Samtidigt larmas det regelbundet om dåliga arbetsvillkor i fabrikerna där kläderna sys.

Enligt Sara Wimmercranz, partner på Backing Minds, har medvetenheten i konsumentledet om klädbranschens hållbarhetsproblem ökat tydligt de senaste åren.

”Men man ser att detaljhandeln inte hinner förändra sig i den takt som medvetenheten ökar och vi tror att det är tekniken som kommer att fylla det gapet”, säger hon.

Hon menar att det finns ett ökat tryck mot klädmärken att vara transparenta och kunna redovisa djupdata kring varje enskild produkt samtidigt som även de regulatoriska kraven ökar.

Men att tillfredställa kraven genom manuellt arbete är tidskrävande och dyrt. I ljuset av det spår Sara Wimmercranz att Trustrace utsikter är goda:

”Affärsmöjligheterna är extremt bra. De gör stora kostnadsbesparingar för kunderna och har lätt att visa fördelarna för varumärken i att bli spårbara”, säger hon.

Enligt henne kan i dag de flesta varumärken spåra 30-40 olika aspekter hos sina plagg, till nivån där plaggen sys.

Med Trustrace plattform går det enligt henne att spåra upp till 500 aspekter - och längre ned i kedjan: Hela vägen till odlingen där bomullen har vuxit eller till fabriken där polyestern tillverkas.

Som exempel på vad man kan spåra nämner hon bland annat klimatavtryck, vattenanvändning, kemikalieanvändning, mikroplaster och hur arbetsvillkoren i fabrikerna ser ut.

Den här informationen tänker hon sig sedan att företagen kan dela med sig av till slutkunderna.

”En del varumärken ser att det finns en konkurrensfördel i att vara transparenta. Men i nästa skede kommer det bli ett hygienkrav, för att man inte ska bli bortvald av kunderna”, säger hon.

Trustrace fyra grundare kommer från Indien men bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm. Därifrån arbetar två av de fyra grundarna - medan två av grundarna arbetar från Indien där även utvecklarteamet sitter.

”Grundarna ville starta bolaget där de är närmast sina kunder. Sverige är i framkant när det gäller konsumentförändringar och svenska varumärken fattar att det finns en affär här”, säger Sara Wimmercranz.

Själva upprinnelsen till bolaget finns i att medgrundaren Saravanan Parisuthams föräldrar såg hur floden och grundvattnet i den indiska hembyn blev i ett allt sämre skick, till följd av utsläpp från textilfabriker.

”Jag kände att jag behövde lösa problemet. Dessvärre visade det sig att detta inte var en lokal uppgift utan en global. De tekniska lösningar som jag då tog fram blev basen till det företag jag och mina vänner Hrishi, Shameek och Madhava senare tillsammans startade”, säger medgrundaren Saravanan Parisutham, i ett uttalande.

Riskkapitalbolaget Backing Minds startade år 2016 och har tagit in pengar från bland annat H&M vd:n Karl-Johan Persson och Stena-familjen. I portföljen finns även bland annat penningöverföringstjänsten Transfer Galaxy, DNA-testbolaget Dynamic Code och husdjursbolaget Denjo Dogs.

Läs även: Backing Minds satsar på husdjur 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?