1515

Miljonregn över bolag som kopplar samman boende och värdar

Avy – som digitaliserar kopplingen mellan hyresgäster och fastighetsägare – tar nu in drygt 20 miljoner kronor. ”Vi ska växa ganska rejält med de pengarna”, säger medgrundaren Mikaela Svefors.

Mikaela Svefors och Joacim Gustafsson, grundare till Avy
Mikaela Svefors och Joacim Gustafsson, grundare till AvyFoto:Press

Bolaget, som startades 2018, har lanserat en app där fastighetsägare och hyresgäster kan kommunicera med varandra. Fastighetsägarna kan skicka ut fakturor och information, samtidigt som hyresgästerna kan komma med önskemål på vad de vill förbättra i sin lägenhet och kommunicera sinsemellan.

”Samhället har digitaliserats och det har förändrat kundbeteenden, där man väntar sig snabbare och enklare processer. De flesta branscher har uppdaterat sitt erbjudande i och med det, men fastighetsbranschen är kanske den bransch det har kommit sist till”, säger Mikaela Svefors, medgrundare till bolaget.

Med sin bakgrund inom fastighetsbranschen, som hon delar med både sin medgrundare och vd, såg hon att branschen fortfarande var förhållandevis analog, och att det fanns mycket som kunde göras enklare. 

Det lade grunden för Avy som nu tar in drygt 20 miljoner kronor i en investeringsrunda. Bolaget vill inte uppge vilka investerarna är, vilket inte heller anges i dokument som skickats in till Bolagsverket.

Mikaela Svefors konstaterar dock att pengarna utgör ett välkommet tillskott.

”Vi ska växa ganska rejält med de pengarna. Vi kommer utveckla och släppa nya funktioner snabbare och accelerera vår expansion. Här har vi även internationella dialoger. Det är definitivt målet, att kunna gå internationellt också”, säger hon.

Under första verksamhetsåret hade bolaget i sig ingen omsättning. Det ägdes dock till 100 procent av fastighetsinvesteringsbolaget Brunswick Ventures, och ingick därmed i deras koncernredovisning. 

Vad Avys omsättning ligger på 2019 vill Mikaela Svefors inte berätta, men hon förtydligar att det är först nu som verksamheten kommer att accelerera på riktigt. Hon säger att de är utrullade till tusentals lägenheter, och att det ökar med ungefär 2 000 lägenheter per månad. Till midsommar är målet att de ska ha nått ut till ytterligare 10 000 lägenheter.

”Det är väldigt kul att det finns en sådan stor efterfrågan, att man faktiskt vill få bättre kunddialog och uppfattas som en mer närvarande fastighetsägare”, säger hon.

Ett av bolagets huvudfokus är alltså att etablera sig utomlands. Mikaela Svefors säger att de har dialoger på både den finska och engelska marknaden. Men de vill även expandera nationellt och utgöra en starkare plattform för delningsekonomi inom hyresföreningar.

”Det är verkligen en potential i hyresfastigheter, för att det är så många som bor i ett kluster”, säger hon och fortsätter:

”Som med privat läxhjälp, nu kan det komma en mattelärare och grannar kan gå ihop och dela på den timmen. Där ser vi att vi blir en allt större plattform som möjliggör denna typ av co-sharing, både i Sverige och utomlands.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?