1515

Miljonerna regnar över spelundret från Upplands Väsby

Känner du till spelutvecklaren Robert Topala? Det borde du göra. Hans bolag Robtop Games  drog in över 82 Mkr i fjol – med en vinstmarginal nära 97 procent.

I ett lummigt bostadsområde snett bakom Fresta Kyrka i Stockholmsförorten Upplands Väsby döljer sig ett av Sveriges mest framgångsrika spelföretag.

Robtop Games, som bolaget heter, står bakom megasuccén Geometry Dash, ett rytmbaserat plattformsspel för Iphone, Android, PC och Mac. Spelet lanserades redan i augusti 2013 men det var först ett knappt år senare, i april 2014, som bolaget Robtop Games AB bildades.

Den senaste officiella nedladdningssiffran för Geometry Dash är från vintern 2015. Då hade spelet laddats ned över 80 miljoner gånger. Siffran är sannolikt betydligt högre idag.

k90y6PIzIaE

Spelets skapare är den 29-årige doldisen Robert Topala. Han är även vd och, jämte sin far, ensam styrelseledamot i Robtop Games.

Av Robtop Games första årsredovisning, som inkom till Bolagsverket i början av februari, går det för första gången att utläsa hur mycket pengar som framgångssagan faktiskt dragit in.

För perioden 9 april 2015 till och med 30 juni 2015 redovisar bolaget en omsättning på 82,4 Mkr – med ett rörelseresultat på 79,7 Mkr. Det ger Robtop Games en vinstmarginal på hisnande 97 procent.

Di Digital har förgäves sökt Robert Topala för en kommentar. Han har aldrig kommenterat sina finansiella framgångar och ger ytterst sällan intervjuer. Men i  en gästkrönika på spelutvecklarsajten Gamasutra, publicerad under vintern 2015, berättar han om sina drivkrafter som spelskapare.

“Jag har älskat plattformsspel ända sedan första gången jag spelade Super Mario Brothers på NES”, skriver Robert Topala.  

Han började skriva spel när han pluggade till civilingenjör och säger sig vara självlärd som spelutvecklare.

“Det var roligt och mobilt höll verkligen på att ta fart, så jag tänkte att det kunde vara ett kul litet sidoprojekt som kanske kunde ge mig lite extra pengar”, skriver Robert Topala.

Att skapa den första versionen av Geometry Dash tog ungefär fyra månader:

“Men sedan dess har jag lagt mycker mer tid på att lägga till nya banor, skapa nytt innehåll och prova nya saker”, skriver Robert Topala.

Centralt i spelets framgång har varit möjligheten för dess användare att skapa eget innehåll i form av nya banor, skriver Robert Topala.  

“Jag vet att varje ny feature jag lägger till kommer användas på en miljon olika sätt som jag inte tänkt på. Det handlar inte bara om att behålla känslan av att det händer nya saker, det handlar om att skapa möjligheter för dig och dina användare att bygga på varandras kreativitet”, fortsätter han.

Läs även: Nu säljer Sverige mer spel än el

Läs även: Spel-inkubatorn Stugan gör comeback


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?