1515
Annons

Miljoner upp i rök när Norrsken festar

Volvos nya affischnamn och vem som egentligen tog initiativet till Voi är några av veckans snackisar. Di Digitals nyhetschef konstaterar även att det blev röjigt på Norrskens senaste fest.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Vems idé var det egentligen att starta Voi? Grundaren Fredrik Hjelm har ju berättat att han ville hitta en bättre transportlösning efter att ha levt bland avgaser och bilköer i Moskva. Men enligt uppgifter till oss är saken något mer komplicerad. Ryktet säger att Per Brillioth, vd för riskkapitalbolaget Vostok New Ventures och heller ingen främling för ryska affärer, ska ha sett trenden i USA och tagit kontakt med Fredrik Hjelm för att dra igång ett elscooterbolag här i Sverige.

Klart är i alla fall att Per Brilioth är engagerad i den runda på 1-1,5 miljarder kronor som Voi är på väg att stänga. 

”Vi kan inte stoppa in en miljard själva men en bra bit av det och kommer att göra det”, sa han i en intervju med Di Digital.

Läs mer: Storägaren bekräftar: Voi på väg att stänga miljardrunda 

Frontar Volvo: Ishtar Touailat och Zlatan Ibrahimovic.
Frontar Volvo: Ishtar Touailat och Zlatan Ibrahimovic.

Volvo Cars VOLCAR B +1,43% Dagens utveckling har de senaste åren jobbat hårt från att gå från radhusstämpeln till lyx. Biltillverkaren har därför börjat samarbeta med heta profiler som fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic och Swedish House Mafia. Men nu har biltillverkaren valt att köra in på en ny väg enligt uppgifter till oss. När Volvo Cars snart lanserar sin mobiltitetstjänst ska det bli mer business, hållbarhet och tech.

Ryktet säger därför att de ska ha valt affärskvinnan Ishtar Touailat som nästa affischnamn. En kvinna som det är lite svårt att definiera. Hon är något av en influerare, med sina 55.500 följare på Instagram. Ishtar lämnade i våras sitt jobb som innovationschef på Tieto för Techbuddy, ett svenskt ”Uber för techsupport”. I veckorna driver hon även olika AI- och startupsprojekt, kodarprogrammet Futuristas och åker runt i Sverige och föreläser. Vi får se vad nästa steg är för denna ”Nya näringslivets Zlatan” – kanske även hon startar sitt eget mediebolag?

I veckan anordnade Norrsken Impact Week. Stiftelsen hade byggt om kontoret i Spårvagnshallarna i Stockholm till en maxad eventlokal som gick i olika plan. Besökarna slussades genom en tunnel i neon med påkostade filmer om hur Norrsken-bolagen ska förändra världen.

Rätt snabbt jobbat ändå. Jag har förstått att de i princip bestämde sig för att göra detta när vi tillsammans gjorde Impact Summit i Åre i mars. Vi på Di Digital var såklart med även denna gång. Men vi hade inte riktigt räknat med vilket tryck det skulle bli. Oftast brukar inte alla anmälda dyka upp på event. När Impact Summit blev fulltecknat släppte vi då på extra platser. Men det orsakade kökaos och några fick först stå och kika in i dörröppningen.

Niklas Adalberth på Impact Summit i måndags.
Niklas Adalberth på Impact Summit i måndags.Foto:Amanda Lindgren

Vi hade såklart mannen bakom Norrsken, Klarnamiljardären Niklas Adalberth, på scen. Han berättade om sitt ”breaking moment” hur han satt nyrik på ett hotellrum och började gråta – pengarna hade inte gjort honom lyckligare. Det blev upptakten till att hjälpa bolag som ska rädda världen och samtidigt tjäna pengar. Nu har han lagt över en miljard i sitt Norrsken – inget som påverkar hans ”frukostvanor”, enligt honom själv.

Läs mer: Klarna-grundaren: ”Handels smartaste ska inte bara starta nästa kreditbolag” 

Såklart ville vi överraska honom och berättade att vi skulle visa en film. Han såg lite ställd ut och tänkte kanske att vi skulle dra upp videon från 2003, den där Sebastian Siemiatkowski hade filmat när Niklas springer förbi diverse monument (och som vi tipsade om i förra Mitt i bruset). Har sedermera fått höra att de i sann entreprenörsanda försökte sälja filmen till SVT.

Läs mer: Se den blivande miljardären springa världen runt 

Men det vi visade var ett smakprov ur dokumentären ”The Game Changers”, med ingen mindre än Hollywoodskådisen och tidigare guvernören Arnold Schwarzenegger som programledare. Budskapet är att det ska bli macho att vara vegan. Du kan både äta växtbaserat och samtidigt bli stor och vältränad, enligt en rad bodybuilders. Niklas Adalberth står med som exekutiv producent och har skänkt pengar till projektet. Tydligen lever han som han lär här – Niklas är sedan många år vegetarian.

Norrsken har ett rykte om sig att ha något av en ”burning man”-aura kring sig. Bland annat har man tidigare haft rave och flugit in dj:s från Berlin. På torsdagskvällen hade de avslutningsfest. Lokalerna hade byggts om till en nattklubb. I kön möttes man av dansande mimare, som samtidigt bolmade ut svart rök. Apropå att leva som man lär undrade en del om utsläppet var klimatkompenserat.

Investerare och startupmänniskor trängdes på dansgolvet. Det blev röjig stämning med öppen bar, gin och tonic-fontän och en lucka där man kunde sticka in handen och bli serverad shots med bubbelgumsmak. I vimlet syntes bland andra Google-chefen Anna Wikland, civilministern Ardalan Shekarabi, Sveriges säkerhetsboss Dan Eliasson (generaldirektör för Myndigheten för samhällskydd och beredskap) och investerarna som Susanne Najafi och Susanna Campbell.

På kvällen korades vinnarna till Norrsken Award. En del tyckte dock att det var lite väl frikostigt att tre bolag fick pris – delad plats är tydligen inte lika hett i startupsvängen. En del entreprenörer beklagade sig över raggande investerare. Impactbolagen vill inte ha vilka pengar som helst utan vill ha ägare som förstår deras sak. Enligt en event-expert borde notan för kvällen ha landat på omkring 2–3 miljoner kronor. 

Läs mer: De får Norrskens impact-pris 

På Impact Summit intervjuade vi även Northvolts grundare Peter Carlsson. Batteri-vd:n verkade vara lite inne i ett ”vad var det jag sa”-läge nu efter sommarens investeringar på drygt 12 miljarder kronor och order på 122 miljarder. Det har ju inte varit en spikrak väg för Northvolt och bland annat har vår kollega Jesper Mothander granskat deras finansieringsplaner, förseningar och annat. När Di Digitals reporter Sven Carlsson i somras kunde scoopa före alla andra att Northvolt säkrat sin finansiering ska vi enligt ryktet blivit något av ett slagträ för vd:n. Han ska ha visat tidningens förstasida för att visa att även granskande journalister numera tror på projektet. Vi på Di kan väl konstatera att vi varken är kritiska eller hyllande, utan rapporterar det vi anser vara nyheter.

Läs mer: Northvolt-chefen om miljardprojektet: ”Fortfarande enormt komplicerat” 

Om projektet faller väl ut så skulle Peter Carlsson bli mångmiljardär på kuppen. Han har redan gjort lite startupinvesteringar och verkar sugen på fler – helst inom energi.

För att visa att de är på klimattåget så tog 270 Northvolt-medarbetare cykeln upp till bygget av jättefabriken i Skellefteå. Men tydligen orkade de inte riktigt hela vägen från Stockholm och Västerås. Från Uppsala till Umeå åkte de tåg.

Några andra som velat resa mer klimatsmart i veckan är Klarna. 1000 medarbetare skulle skeppas ned till Berlin för konferens. Sebastian Siemiatkowski chartrade ett helt tåg och 24 medarbetare cyklade från Stockholm.

Northvolts vd Peter Carlsson (i mitten) när han intervjuades på scen på Impact Summit.
Northvolts vd Peter Carlsson (i mitten) när han intervjuades på scen på Impact Summit.Foto:Amanda Lindgren

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?