1515
Annons

Miljoner till ny läkartjänst för kroniskt sjuka

E-hälsobolaget MediCheck tar in 4,7 miljoner kronor i en första investeringsrunda. Nu ska tjänsten lanseras nationellt.

Thomas Ehrengren och Christian Tärnholm får in nya miljoner till sitt bolag MediCheck.
Thomas Ehrengren och Christian Tärnholm får in nya miljoner till sitt bolag MediCheck.

MediCheck (NTL) har utvecklat en digital tjänst som främst riktar sig till personer med kroniska sjukdomar. 

”Det finns 4,4 miljoner människor i Sverige som har minst en kronisk sjukdom. Det är en patientgrupp som ofta tvingas samordna sin egen vård och har behov av att träffa specialister”, säger Thomas Ehrengren, vd för MediCheck.

Tjänsten liknar Min Doktor och Kry, men med skillnaden att man erbjuder specialistläkare. Användaren kan också själv välja vilken läkare man vill träffa och i tjänsten finns läkare som tillsammans talar fler än 25 olika språk. 

”Vi har heller inga krav på att du ska ha en remiss från en vårdcentral, det här är en genväg till en specialistläkare. Och för att ge patienten kontinuitet så kan man själv välja vilken läkare man vill”, säger Christian Tärnholm, marknadschef på MediCheck. 

Finansieringsrundan leds av Soläng Invest (NTL), som tidigare investerat i bland annat Pacemaker, Orbital Systems och Modcam. 

"Det som tilltalar mig mest är den dynamiska affärsmodellen och de möjligheter till specifika, starka samarbeten samt den stora potentialen till en internationell expansion", säger Anders Göransson, vd för Soläng Invest i en kommentar.  

Läs mer: Ministern: Ersättningen till digitala vårdcentraler ska sänkas

Med i investeringsrundan finns också en handfull privata investerare, flera med en bakgrund inom medicin, samt acceleratorn Sting, vars acceleratorprogram MediCheck just nu deltar i.

"Det är bra att sjukvården tar till sig den nya tekniken. I stora delar av landet finns idag en brist på specialistläkare inom ett flertal discipliner. Genom den här tjänsten kan MediCheck på ett effektivt sätt möta behovet av specialistläkare, säger överläkare Fredrik Levin som är en av investerarna i såddrundan.

MediCheck lanserade sin tjänst i mitten av mars och pengarna som man nu tar in ska etablera bolaget på den svenska marknaden.

”Hittills har vi varit ofinansierade ur ett marknadsföringsperspektiv. Utmaningen för oss blir att få folk att förstå att man inte behöver en remiss för att nå en specialist”, säger Christian Tärnholm.

Läs mer: Halv miljard till digital vård 2016


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?