1515

Miljoner till hennes bolag – ska minska returer i e-handeln

Fashiontech-bolaget The Fit tar in nytt kapital. Bolaget ska minska returer och därmed försöka göra e-handeln mindre klimatpåfrestande.

Lisa Lindvall pitchade på Female Founders tidigare i år.
Lisa Lindvall pitchade på Female Founders tidigare i år.Foto:Jonas Eng

Med 2,8 nya miljoner, bolagets första externa investering, ska The Fit skala sin kroppsskanningsteknik och fortsätta utveckla produkten. 

”Nu har vi kommit till vår första målstolpe att vi har en betaversion och redan nu konkurrerar med marknadsledare inom vår nisch. Nu ska vi göra lösningen skalbar och att få måttagningen att bli mer exakt”, säger Lisa Lindvall, grundare och vd på The Fit.

Totalt är det nio investerare som går in i bolaget, både från Sverige och internationella, däribland ängelinvesteraren Boel Swartling och Anna Ljungbergh som går in tillsammans med Saminvest.

”Det här känns superkul. Det var en lång väg att komma till betaversionen, så det är kul att vi lyckades komma dit med egna pengar. Nu med hjälp av externa pengar kan vi visa vad vi går för”, säger Lisa Lindvall.

Läs mer: Hon ska ta cleantech till ny nivå – samlar investerare och bolag 

Med The Fits skanningsteknik kan användarna genom en app ta kroppsmått som sedan används när kunder beställer kläder på nätet. I och med att användaren har koll på sina kroppsmått kan hen direkt se om varan passar eller inte och därmed kan onödiga returer undvikas.

När användaren tagit sina mått i appen skapas ett digitalt ”kropps-ID” som kan användas hos e-handlare som ansluter sig till bolagets tjänst. 

”I princip 100 procent av de vi pratat med får returnera varannan order. Det säger en del om hur svårt det är för konsumenter att handla rätt i dag. Om man som e-handlare vill minska sina returer så måste man ge konsumenter bättre guidning än vad de får i dag. Vi får känslan av att branschen tycker det också. Frågan är nu hur vi förbättrar, inte om vi ska göra det”, säger Lisa Lindvall.

Lisa Lindvall berättar att appen just nu testas med ambassadörer och förhoppningen är att den ska gå live till konsumenter efter sommaren i år. Den kommer då vara gratis för användarna, notan ska e-handelsbolagen stå för genom prenumerationer.

”Vi har fokus på svenska modescenen föst och främst. Vi har anpassat tjänsten så att det ska var så enkelt som möjligt för bolag att kliva på.”

Tidigare i år var The Fit en av finalisterna i Di Digitals Female Founders.

Läs mer: Addressya tog hem pitchtävlingen på Female Founders 

I september går Health Tech Pitch Day av stapeln för tredje året i rad. Health Tech Pitch Day är ett unikt samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där de mest innovativa healthtech-bolagen, makthavarna och investerarna möts för att sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.  

Är ditt bolag det hetaste inom health tech just nu? Anmäl dig till vår pitchtävling nu!

Läs mer: Anmäl dig nu till Health Tech Pitch Day


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?