1515

Miljöförvaltningen stoppar hennes insekts-startup

Foodtech-bolaget Hakuna Mat utvecklar ”framtidens insektsmat” med stöd från statliga Vinnova. Men nu tvingar Miljöförvaltningen i Göteborg bolaget att stänga ned sin verksamhet.

Ellen Gellerbrant, grundare av Hakuna Mat, som säljer en färs gjord på mjölmask och syrsor.
Ellen Gellerbrant, grundare av Hakuna Mat, som säljer en färs gjord på mjölmask och syrsor.

Insekter på tallriken är ingen ovanlighet utanför Europa, men enligt EU:s regler så räknas insekter som ett ”nytt livsmedel” och måste därför godkännas av EU-kommissionen. Det har ännu inte skett.

Under tiden verkar många av Europas insektsmatföretag i en rättslig gråzon. Den svenska tillverkaren Qvicket (NTL) har tvingats sälja sitt syrsmjöl över internet via ett bolag Nederländerna, där myndigheterna i nuläget tolererar deras verksamhet.

I Sverige är man inte lika tolerant. Göteborgsbaserade Hakuna Mat fick i början av året ett bidrag av statliga innovationsmyndigheten Vinnova på en halv miljon kronor för att utveckla en klimatsmart proteinkälla. Bolagets prototyp är en färs på mjölmask och syrsor.

Det är bisarrt att man inte kan bjuda på några insekter utan att bli bötfälld eller att en vuxen individ inte kan få smaka på en insekt.

I bidraget ingick även en möjlighet att ställa upp i en smaktävling anordnad av Vinnova den 16 november. Men efter ett beslut av Göteborgs Miljöförvaltning är frågan om de ens kan låta juryn smaka.

Företaget fick upphöra med sin webbshop i somras och nu har Miljöförvaltningen satt stopp för de provsmakningsmöten de har anordnat för att testa sin mat på presumtiva kunder.

”Vi har informerat de som testat om att det inte är ett livsmedel och att de smakar på egen risk, vi trodde då att vi hade anpassat oss tillräckligt”, säger Ellen Gellerbrant från Hakuna Mat.

”Det är bisarrt att man inte kan bjuda på några insekter utan att bli bötfälld eller att en vuxen individ inte kan få smaka på en insekt, det känns lite sådär”, säger hon.

Förut fanns det en lydelse i livsmedelslagen om att icke godkänd mat kunde ätas i slutna sällskap men den har sedermera tagits bort. I dag får man i princip bara äta sådan mat i privata sammanhang mellan hemmets fyra väggar.

Foto: Privat

Ellen Gellerbrant, grundare av Hakuna Mat.

Det företag som vill få ett livsmedel godkänt måste själva skicka in en ansökan till en kontrollmyndighet i något av EU:s medlemsländer där de bevisar säkerheten hos livsmedlet. Experter från alla medlemsländer får komma in med synpunkter och europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (Efsa) kan också vid behov anlitas.

Men enligt svenska Livsmedelsverket har det inte inkommit någon ansökan på EU-nivå.

”Det märkliga är att det inte kommit in någon ansökan i EU. Därmed finns det inget att riskutvärdera. Flera länder har mer erfarenhet och kunskap om insekter”, säger Zofia Kurowska, statsinspektör vid Livsmedelsverket.

Hakuna Mat har nyligen fått ställa in två event där de skulle erbjuda provsmakning och de vet nu inte hur de ska gå vidare.

Troligen kan de inte delta i Vinnovas egen smaktävling, som de har mottagit bidrag för att vara med i.

Ellen Gellerbrant är minst sagt frustrerad över situationen.

”Jag har full förståelse för att nya livsmedel måste testas innan folk kan äta dem. Det tråkiga är bara att Livsmedelsverket ser det så svartvitt i jämförelse med andra länder vilket leder till att vi hamnar så mycket efter andra företag där ute”, säger hon.

Pia Gustafsson på Miljöförvaltningen har viss förståelse för att det beslutet kan framstå som drastiskt men menar samtidigt att lagen saknar utrymme för en annan tokning. 

"Vad som är rimligt och vad som är lagligt går inte alltid hand i hand, och lagstiftningen är väldigt tydlig om vad som gäller här", säger hon.

Läs mer: De vill ändra lagarna kring insektsmat


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?