1515

Miljardvärderade Trustly tar första steget in i Asien

Det svenska betalbolaget Trustly expanderar till Kanada och Australien, som man beskriver som ett första steg in i Asien.
Bolaget beskrivs ofta som ett ”nytt Klarna” med en värdering på kring 16 miljarder.

Oscar Berglund, vd för Trustly.
Oscar Berglund, vd för Trustly.Foto:Amanda Lindgren

Svenska Trustly har seglat upp som en storspelare på den internationella marknaden för bankbetalningar på nätet – något som blir allt viktigare i e-handeln. Nu står det klart att man expanderar verksamheten till Australien och Kanada.

Expansion till Australien beskrivs som gynnsamt då landet håller på att öppna upp mot ”open banking” – det vill säga enkla direktöverföringar mellan banker och finansbolag. Australien representerar även Trustlys ”första steg in i Asien och Stillahavsområdet”. Kanada stärker bolagets ställning i Nordamerika, enligt bolaget. 

”Expansion till Australien och Kanada är en milstolpe i våra ambitioner att bygga ett globalt nätverk för nätbanksbetalningar. De är båda stora marknader med stor potential och vi ser redan hög efterfrågan från handlare som letar efter 'open banking'-lösningar och ett bra alternativ till kortbetalningar”, säger Trustlys vd Oscar Berglund.

Bolaget har gått som tåget de senaste åren.

Under 2019 steg Trustlys omsättning med 58 procent till drygt 1,4 miljarder kronor, medan vinsten på sista raden summerades till 70 Mkr. 

Vd:n Oscar Berglund vill inte ge en prognos för 2020, men uppger att bolaget fortsätter att växa jämfört med förra året.

”Det här har varit ett konstigt och tufft år för många. Vi har tusentals handlare som kunder så vi har sett många olika slags utfall - för vissa av våra handlare försvann en stor del av intäkterna på någon vecka, medan andra har vuxit snabbt under de senaste sex månaderna. Eftersom vi bara hanterar digitala betalningar och finns inte vid fysisk point-of-sale, så har vi överlag nog påverkats mindre än de flesta andra”, säger han.

Trustly har idag drygt 500 medarbetare vid tio kontor i Europa och USA. 

Di Digital har följt bolagets utveckling en längre tid och kunde nyligen rapportera att Trustly nu värderades till knappt 16,5 miljarder kronor. 

Huvudägare är Nordic Capital och ordförande är Johan Tjärnberg, som 2014 grundade Bambora, en internationell betalningslösning för butiker, med Nordic Capital som huvudägare. 

Läs mer: Han sålde svenskt betalbolag för 14 miljarder – tar över hos konkurrenten

Vilka är era huvudkonkurrenter?

”Vi konkurrerar med de olika betalningslösningar som används för digitala betalningar. Det är ofta internationella spelare som Mastercard, Visa, American Express och Paypal. Sedan finns det i flera länder där vi verkar också lokala konkurrenter, till exempel Ideal i Nederländerna eller Swish i Sverige. En av våra fördelar är att vi erbjuder våra handlare en helhetslösning för att ta emot betalningar från konsumenter i mer än 20 länder och att handlarna ofta ser en ökad konvertering i kassan genom att lägga till Trustly”, säger Trustlys vd Oscar Berglund.

 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?