1515

Miljardvärderade svenska succéappen bekräftar: Siktar på börsen om tre år

Den svenska kommunikationsappen Truecaller har över 200 miljoner användare och gjort stor succé i Indien. Nu blickar bolaget, som värderas till 6,8 miljarder kronor, mot en börsnotering om tre år.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.Foto:Hampus Andersson

Den svenska kommunikationsappen Truecaller ska vara redo för en börsnotering vid år 2022. Det bekräftar företaget för Di Digital, efter att Bloomberg först rapporterat om nyheten.

Truecaller har i dagsläget hela 200 miljoner aktiva användare användare och 230 anställda, varav merparten är baserade i Indien. Bolaget grundades i Stockholm av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam under 2009. 

Huruvida Truecaller planerar en notering i Sverige eller utlandet vill man i dagsläget inte svara på, när Di Digital ställer frågan.  

Den populära tjänsten var från början en renodlad telefonboksapp, men den har sedan utökats med bland annat meddelandefunktioner och spamfilter. Länge hade dock Truecaller svårt att slå mynt av sin stora användarbas. 

Till slut började man dock sälja både annonser och abonnemang till privatpersoner på plattformen. Under det senaste året har Truecaller också breddat sig till finansiella tjänster, till exempel genom pengaöverföringar.

Nu ska man även börja rulla ut lån till företagare i Indien på bred front.

”Om tre år kommer intäkterna från prenumerationer, annonser och fintech vara lika stora för Truecaller”, säger vd:n Alan Mamedi till Bloomberg.

Under 2018 omsatte bolaget 161 miljoner kronor och noterade en förlust på 65 Mkr. 

Alan Mamedi har tidigare sagt till Di Digital att de siktar på att nå intäkter 300 Mkr i intäkter i år och att Truecaller samtidigt närmar sig lönsamhet.

Största ägare i Truecaller är det beryktade riskkapitalbolaget Sequoia Capital, följt av grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, samt Kleiner Perkins. Brittiska Atomico och Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith finns också i ägarkretsen.

Bolaget tog senast in pengar på den privata marknaden hösten 2018 och värderades då till 6,8 miljarder kronor. Truecaller avböjer att kommentera om bolaget planerar att ta in ännu mer kapital före 2022.

Läs mer: Svenska duon gör succé i Indien – men missar målet 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?