1515

Miljardvärderade svenska succéappen bekräftar: Siktar på börsen om tre år

Den svenska kommunikationsappen Truecaller har över 200 miljoner användare och gjort stor succé i Indien. Nu blickar bolaget, som värderas till 6,8 miljarder kronor, mot en börsnotering om tre år.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.Foto:Hampus Andersson

Den svenska kommunikationsappen Truecaller ska vara redo för en börsnotering vid år 2022. Det bekräftar företaget för Di Digital, efter att Bloomberg först rapporterat om nyheten.

Truecaller har i dagsläget hela 200 miljoner aktiva användare användare och 230 anställda, varav merparten är baserade i Indien. Bolaget grundades i Stockholm av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam under 2009. 

Huruvida Truecaller planerar en notering i Sverige eller utlandet vill man i dagsläget inte svara på, när Di Digital ställer frågan.  

Den populära tjänsten var från början en renodlad telefonboksapp, men den har sedan utökats med bland annat meddelandefunktioner och spamfilter. Länge hade dock Truecaller svårt att slå mynt av sin stora användarbas. 

Till slut började man dock sälja både annonser och abonnemang till privatpersoner på plattformen. Under det senaste året har Truecaller också breddat sig till finansiella tjänster, till exempel genom pengaöverföringar.

Nu ska man även börja rulla ut lån till företagare i Indien på bred front.

”Om tre år kommer intäkterna från prenumerationer, annonser och fintech vara lika stora för Truecaller”, säger vd:n Alan Mamedi till Bloomberg.

Under 2018 omsatte bolaget 161 miljoner kronor och noterade en förlust på 65 Mkr. 

Alan Mamedi har tidigare sagt till Di Digital att de siktar på att nå intäkter 300 Mkr i intäkter i år och att Truecaller samtidigt närmar sig lönsamhet.

Största ägare i Truecaller är det beryktade riskkapitalbolaget Sequoia Capital, följt av grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, samt Kleiner Perkins. Brittiska Atomico och Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith finns också i ägarkretsen.

Bolaget tog senast in pengar på den privata marknaden hösten 2018 och värderades då till 6,8 miljarder kronor. Truecaller avböjer att kommentera om bolaget planerar att ta in ännu mer kapital före 2022.

Läs mer: Svenska duon gör succé i Indien – men missar målet 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?