1515
Annons

Miljardvärderade Budbee: ”Vi tar marknadsandelar”

Leveransbolaget Budbee – vars värdering närmar sig ”enhörnings”-status – dubblade omsättningen till knappt 800 Mkr under 2021. ”Vi tar marknadsandelar”, säger vd:n Fredrik Hamilton.

Budbees grundare och vd Fredrik Hamilton.
Budbees grundare och vd Fredrik Hamilton.Foto:Jesper Frisk

Budbee startades 2015 och erbjuder idag både leveranser hem till dörren och för upphämtning i paketskåp inom e-handeln. Det sistnämnda området är för närvarande mycket konkurrensutsatt – med utmanare som Instabox, Postnord och Iboxen.

Av bolagets årsredovisning, som nyligen godkändes av Bolagsverket, står det klart att koncernens intäkter uppgick till 799 miljoner kronor under fjolåret. Det är mer än en fördubbling mot 2020. Tillväxten uppges komma från samtliga marknader, men Budbee medger att Sverige och Nederländerna står för den övervägande delen.

Vd Fredrik Hamilton beskriver 2021 som ett ”spännande och bra år”.

”Vi nådde lönsamhet i den underliggande operativa verksamheten, växte kraftigt inom såväl box som hem och introducerade en helt ny tjänst där slutkonsumenten kan påbörja sin shoppingresa i vår app. Samtidigt som vi växte så mycket så halverade vi vårt koldioxidavtryck från transporterna, vilket vi är mycket stolta över”, säger han till Di Digital.

Även förlusterna ökade under fjolåret. På sista raden rör det sig om en förlust på 206 Mkr, att jämföra med 91 Mkr under 2020.

Men som bekant är bolagets kassa välfylld. 

Så sent som i maj i år stod det nämligen klart att Budbee tagit in ytterligare 400 miljoner kronor i riskkapital från existerande ägare som Kinnevik KINV B -0,80% Dagens utveckling , H&M HM B +0,22% Dagens utveckling och Stena Sessan, vilket Di Digital rapporterat.

Vd:n Fredrik Hamilton, som grundade bolaget 2015 när han fortfarande var student vid Handelshögskolan, uppger att pengarna just nu investeras i geografisk tillväxt och i utbyggande av bolagets nätverk av ljusgröna boxar.

”Vi kommer fortsätta vår tillväxtresa och lägga till fler geografiska zoner samt bygga vidare på våra tjänster. Året har börjat bra för vår del och vi ser att vi tar marknadsandelar”, säger han.

Värderingen på hela bolaget steg till 7,3 miljarder kronor i samband med nyemissionen i maj tidigare i år. Det är en ökning från 4,7 miljarder kronor – som delägaren Kinnevik värderade bolaget till vid slutet av det första kvartalet. Budbee närmar sig därmed ”enhörnings”-status, det vill säga en värdering på över en miljard dollar.

Budbee har i dag omkring 500 medarbetare i fem länder. Antalet signade boxavtal uppgår till drygt 5000, enligt bolaget.

Läs mer: Listan sväller: Sverige har nu 64 miljardvärderade teknikbolag 

Läs mer: Instabox Alexis Priftis om epitetet teknikmiljardär: ”Jag är inte speciellt rik”

King-veteranernas spelstudio säljs till leksaksjätte

De lämnade King för att starta eget. Redan efter fyra år säljs spelstudion Nørdlight till den kanadensiska leksaksjätten Spin Master. 

Till höger: Nørdlights medgrundare Daniel Rapp, Simen Sandvaer och Olle Bäck.
Till höger: Nørdlights medgrundare Daniel Rapp, Simen Sandvaer och Olle Bäck.Foto:Montage

Efter åtta år på speljätten King lämnade Olle Bäck och Simen Sandvaer för att starta en egen spelstudio med större kreativ frihet. Tillsammans med Daniel och Magnus Rapp, som tidigare investerat i spelstudios från bland annat Skövde spelhögskola, samt Carl Bjerkne, tidigare produktchef och affärsutvecklare på King, lanserade de Nørdlight 2019. 

Sedan dess har man samarbetat med spelstudion Noid, som ägs av den kanadensiska speljätten Spin Master. Här har Nørdlight tagit fram och testat olika spelidéer kring ett mobilspel om Rubiks kub, vars varumärke ägs av Spin Master. 

I höstas gick även Spin Master och Almi in i Nørdlight efter en investering om totalt 10 miljoner kronor. Men nu är livet som självständig spelstudio över. Nørdlight säljs till Spin Master för hemlig summa. 

”Vi vill satsa helhjärtat på vårt samarbete med Spin Master och systerstudion Noid. Projektet vi gör med dem ser vi som början på ett spännande äventyr och att realisera ett stort projekt som Rubiks kub förtjänar och kräver stora muskler”, säger Nørdlights vd Olle Bäck. 

Ni betonade ju friheten i att vara självständiga när ni startade Nørdlight. Varför inte ta in pengar istället för att sälja?
”Vi har hittat ett så bra partnerskap med Spin Master och Noid. Vi känner oss trygga över att få ha kvar vår självständighet och delar samma värderingar kring att bygga spel och hur man behandlar anställda.” 

Största ägare vid försäljningen är grundarna Olle Bäck och Simen Sandvaer samt Daniel och Magnus Rapp via bolaget Double Dragon Innovation. 

Vid bolagets senaste kapitalanskaffning hösten 2021 värderades Nørdlight till 40 Mkr. Bolaget har tagit in runt 15 Mkr i riskkapital sedan start. 

På sikt ska Nørdlight avvecklas som ett eget aktiebolag för att bli en del av Spin Master. Även framöver kommer spelstudion fortsätta fokusera på arbetet med Rubiks kub. 

”Vårt mål är att det här spelet ska bli en lika självklar app som Candy Crush eller Clash och of Clans”, säger Olle Bäck. 

Under 2021 omsatte Nørdlight strax under 2 Mkr och gjorde en förlust på 237.000 kronor. Bolaget sysselsätter 12 medarbetare. Samtliga kommer att jobba kvar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera