1515
Annons

Miljardbolaget Qliks vd går in i skånsk larmapp

Lars Björk, vd för miljardbolaget Qlik, går in som delägare i skånska larmappen Allone. Nu ska tjänsten lanseras globalt.

Lars Björk, vd för miljardbolaget Qlik, går in som delägare i skånska larmappen Allone. Nu ska tjänsten lanseras globalt.
Lars Björk, vd för miljardbolaget Qlik, går in som delägare i skånska larmappen Allone. Nu ska tjänsten lanseras globalt.

Tillsammans med Peter Hauggaard, före detta vd för kosmetikföretaget Oriflame, investerar han i Allone och båda två tar plats i styrelsen. 

”Vi har precis stängt en investeringsrunda på 3,25 miljoner, främst för att få kraft att kunna expandera på marknaderna i Indien och Brasilien, marknader där kvinnor och barn är speciellt utsatta", säger Anders Paulson, vd för och grundare av Allone.

Allone, baserat i Ängelholm, har utvecklat en larmapp för mobilen där användaren i nödsituationer kan larma antingen sin närmaste omgivning eller utvalda kontakter. Kontakterna kan även följa din väg hem, din löprunda eller barnets väg till skolan. 

Allone kommer att leda larmindustrin in i en ny era.

”Allone är ett utmärkt exempel på hur ny teknik skapar ett bättre samhälle. Det som fångade mitt intresse var att det är så lätt att både larma och lokalisera en person som är i fara. Allone kommer att leda larmindustrin in i en ny era med personliga och mobilanpassade personlarm”, säger Lars Björk, vd för Qlik.

Appen lanserades i juli 2015 och i början av året rullades den ut i bland annat Indien och USA. Tjänsten har idag omkring 10 000 aktiva användare. 

"Eftersom vi riktar oss mot människor i utsatta områden i till exempel Indien så vill vi att tjänsten ska vara gratis. Meningen är att den ska användas och trygghet ska inte kosta användaren något”, säger Anders Paulson.

Lars Björk, vd Qlik

Lars Björk, vd på det skånska miljardbolaget Qlik, blir ny delägare i Allone.

Istället vill man tjäna pengar genom att ta betalt för tilläggsfunktioner på den amerikanska och europeiska marknaden. Anders Paulson ser också en stor möjlighet när det gäller företagstjänster.

”Vi arbetar på en företagsversion som riktar sig till de som reser i tjänsten. Om det händer något i ett visst geografiskt område ska företagen kunna lokalisera var man har sin personal och se till att de kommer i säkerhet." 

Allone har tidigare tagit in närmare två miljoner kronor i kapital. 

Läs även: Rykten om miljardbud på skånska techjätten Qlik

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera