1515

Miljardbolaget Babyshop varslar hälften av Lekmers personal

Ungefär hälften av personalen på Lekmer varslas efter Babyshops uppköp. ”Vi har tagit en del tuffa beslut”, säger vd:n Marcus Tagesson till Di Digital.

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto:Press

I våras köpte den snabbväxande e-handlaren Babyshop konkurrenten Lekmer i en affär värd 90 miljoner kronor.

Läs mer: Babyshop köper Qliros Lekmer för 90 miljoner

I samband med affären tog Babyshop in kapital till en värdering om 1 miljard kronor. Det gör Babyshop till ett av Sveriges högst värderade startupbolag.

Men nu försvinner ett 30-tal tjänster, eller ungefär hälften av personalen, från Lekmer, vilket Breakit var först att rapportera om.

Marcus Tagesson, vd för Babyshop, bekräftar nedskärningarna för Di Digital:

”Redan innan förvärvet tittade vi på hur vi kan få ihop verksamheterna på bästa sätt för att vända en negativ trend i Lekmer till något positivt. Vi har jobbat hårt på att få ut fulla synergier, för att få ett lönsamt och hälsosamt bolag. Det är viktigt för att Babyshop-gruppen ska fortsätta med sin ledande position. Därför har vi tagit en del tuffa beslut”, säger han.

Integreringen av Babyshop och Lekmer går annars enligt plan, berättar Babyshop-vd:n. Lekmer kommer att fortsätta drivas som ett eget bolag. Mellan bolagen ser han en hel del synergier.

”Vi arbetar mot samma leverantörer och samma slutkunder. Sen har vi tittat på andra synergier så som system, alltifrån ekonomi till e-handeln.”

I ägarledet har Babyshop bland annat de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Största ägare i bolaget är Verdane Capital. I samband med emissionen för att finansiera köpet av Lekmer klev bland annat Nordnets tidigare styrelseordförande Claes Dinkelspiel in som ägare.

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?