1515

Miljardärernas svenska husdjurskoncern växer – köper Italiens största plattform

En grupp svenska finansprofiler vill bygga ett globalt imperium inom digitala marknadsplatser för husdjur. Nu köper Pet Media Group upp Italiens största sajt, finansierat från egen kassa. ”Vår filosofi är att ett riktigt bolag är ett lönsamt bolag”‚ säger vd:n Axel Lagercrantz.

Pet Media Groups två grundare Eyass Shakrah (vänster) och Axel Lagercrantz (höger), som också är vd.
Pet Media Groups två grundare Eyass Shakrah (vänster) och Axel Lagercrantz (höger), som också är vd.Foto:Press och TT.

Sedan 2018 har en grupp svenska investerare gått in med 140 miljoner kronor i Pet Media Group, som vill bygga ett globalt imperium inom digitala marknadsplatser för husdjur och hästar genom att köpa upp ledande aktörer i olika delar av världen.

Bolaget grundades av serieentreprenörerna Axel Lagercrantz och Eyass Shakrah. Delägarna utgörs bland annat av riskkapitalbolaget Verdane, Avitos två grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert, VNV Globals VNV -3,26% Dagens utveckling vd Per Brilioth, Eric Carlson Rydmans investeringsbolag 183 Invest, samt familjen Lundin genom Back In Black Capital. 

Koncernen har hittills bestått svenska Hästnet och brittiska Pets 4 Homes. Nu slår de till med ett förvärv av Annunci Animali, Italiens största marknadsplats för husdjur. 

”Italien är Europas tredje största husdjursnation och förvärvet av Annunci Animali är en del av vår ambition att bli ledande globalt. Vi har nu 10 miljoner användare per månad i Norden, Storbritannien och Italien och vi planerar att tillkännage flera ytterligare förvärv i år”, säger vd:n Axel Lagercrantz.

Annunci Annimali startades 2005 av Marino Tilatti som drivit marknadsplatsen fram tills nu. Pet Media Group vill inte kommunicera köpeskillingen, men uppger att förvärvet finansierats med hjälp av det egna kassaflödet och den egna balansräkningen.

I november uppgav Pet Media Groups medgrundare Eyass Shakrah i en intervju med Di att bolaget omsatte 65 Mkr i årstakt, med ett rörelseresultat kring 35 Mkr. 

Efterfrågan tycks fortsatt varit hög under avslutningen av fjolåret. Under det fjärde kvartalet uppgick omsättningen till 17 Mkr, enligt Axel Lagercrantz, tre gånger som högt som samma period året före.

”Intresset för husdjur har aldrig någonsin varit större, drivet av pandemin och möjligheten att kombinera husdjur med sitt arbetsliv”, säger han, och tillägger att trafiken till deras sajter under hela 2020 fördubblades.

Pet Media Group har två huvudsakliga intäktsben. Dels tar koncernen en förtjänst från de transaktioner som genomförs direkt på de olika sajterna, dels säljer de reklam till företag och låter privatpersoner betala för att deras annonser ska synliggöras bättre.

”Vår filosofi är att ett riktigt bolag är ett lönsamt bolag. Sedan start har därför fokus varit att växa kraftigt, men alltid under lönsamhet. Fjärde kvartalet nådde vår ebitda-marginal 47 procent”, säger Axel Lagercrantz.

Pet Media Groups målsättning att förbättra både användarupplevelsen och intjäningen på sina förvärvade sajter med hjälp av att implementera ny och gemensam teknik. 

”Vår operationella modell är baserad på att vi bygger teknologi, team och drift av våra marknadsplatser centralt i Stockholm. Det gör att vi snabbt kan applicera vår affärsmodell och rulla ut vår plattform på dessa marknader, för att göra köp av husdjur tryggt och säkert”, säger Axel Lagercrantz.

Läs mer: Svenska miljardärer storsatsar på husdjur 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?