1515

Miljardärernas svenska husdjurskoncern växer – köper Italiens största plattform

En grupp svenska finansprofiler vill bygga ett globalt imperium inom digitala marknadsplatser för husdjur. Nu köper Pet Media Group upp Italiens största sajt, finansierat från egen kassa. ”Vår filosofi är att ett riktigt bolag är ett lönsamt bolag”‚ säger vd:n Axel Lagercrantz.

Pet Media Groups två grundare Eyass Shakrah (vänster) och Axel Lagercrantz (höger), som också är vd.
Pet Media Groups två grundare Eyass Shakrah (vänster) och Axel Lagercrantz (höger), som också är vd.Foto:Press och TT.

Sedan 2018 har en grupp svenska investerare gått in med 140 miljoner kronor i Pet Media Group, som vill bygga ett globalt imperium inom digitala marknadsplatser för husdjur och hästar genom att köpa upp ledande aktörer i olika delar av världen.

Bolaget grundades av serieentreprenörerna Axel Lagercrantz och Eyass Shakrah. Delägarna utgörs bland annat av riskkapitalbolaget Verdane, Avitos två grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert, VNV Globals VNV +1,56% Dagens utveckling vd Per Brilioth, Eric Carlson Rydmans investeringsbolag 183 Invest, samt familjen Lundin genom Back In Black Capital. 

Koncernen har hittills bestått svenska Hästnet och brittiska Pets 4 Homes. Nu slår de till med ett förvärv av Annunci Animali, Italiens största marknadsplats för husdjur. 

”Italien är Europas tredje största husdjursnation och förvärvet av Annunci Animali är en del av vår ambition att bli ledande globalt. Vi har nu 10 miljoner användare per månad i Norden, Storbritannien och Italien och vi planerar att tillkännage flera ytterligare förvärv i år”, säger vd:n Axel Lagercrantz.

Annunci Annimali startades 2005 av Marino Tilatti som drivit marknadsplatsen fram tills nu. Pet Media Group vill inte kommunicera köpeskillingen, men uppger att förvärvet finansierats med hjälp av det egna kassaflödet och den egna balansräkningen.

I november uppgav Pet Media Groups medgrundare Eyass Shakrah i en intervju med Di att bolaget omsatte 65 Mkr i årstakt, med ett rörelseresultat kring 35 Mkr. 

Efterfrågan tycks fortsatt varit hög under avslutningen av fjolåret. Under det fjärde kvartalet uppgick omsättningen till 17 Mkr, enligt Axel Lagercrantz, tre gånger som högt som samma period året före.

”Intresset för husdjur har aldrig någonsin varit större, drivet av pandemin och möjligheten att kombinera husdjur med sitt arbetsliv”, säger han, och tillägger att trafiken till deras sajter under hela 2020 fördubblades.

Pet Media Group har två huvudsakliga intäktsben. Dels tar koncernen en förtjänst från de transaktioner som genomförs direkt på de olika sajterna, dels säljer de reklam till företag och låter privatpersoner betala för att deras annonser ska synliggöras bättre.

”Vår filosofi är att ett riktigt bolag är ett lönsamt bolag. Sedan start har därför fokus varit att växa kraftigt, men alltid under lönsamhet. Fjärde kvartalet nådde vår ebitda-marginal 47 procent”, säger Axel Lagercrantz.

Pet Media Groups målsättning att förbättra både användarupplevelsen och intjäningen på sina förvärvade sajter med hjälp av att implementera ny och gemensam teknik. 

”Vår operationella modell är baserad på att vi bygger teknologi, team och drift av våra marknadsplatser centralt i Stockholm. Det gör att vi snabbt kan applicera vår affärsmodell och rulla ut vår plattform på dessa marknader, för att göra köp av husdjur tryggt och säkert”, säger Axel Lagercrantz.

Läs mer: Svenska miljardärer storsatsar på husdjur 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?