1515
Annons

Mikael Persbrandt blir startup-investerare

Allt mer pengar dras till den glödheta internet- och tekniksektorn. Nu startar skådespelaren Mikael Persbrandt, tillsammans med affärsmannen Tommy Jacobson, ett nytt investmentbolag för att satsa pengar i unga, innovativa startupföretag.

Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson startar investmentbolaget 13.
Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson startar investmentbolaget 13.Foto:Jonas Eng

“Jag är faktiskt en riktig nörd. Allt ifrån att jag skruvar sönder mina racerbilar till atomer till att jag varit och kollat in Peter Jacksons datormaskiner på Nya Zealand. Jag läste astronomi på universitet en gång i tiden”, säger Mikael Persbrandt.

Han tar emot på Maximteatern i centrala Stockholm. Han är delägare i teatern sedan ett par år tillbaka och visar runt i lokalerna innan intervjun.

“Ett sånt här ställe driver man inte för att tjäna pengar i första hand. Det handlar om lust och kärlek och passion”, säger han.

Lite av den lusten och passionen hoppas han, en av Sveriges mest välkända skådespelare, nu ta med sig in i teknik- och internetvärlden. Tillsammans med Tommy Jacobson, som via investmentbolaget Varenne är delägare i bland annat tv-tjänsten Magine och hörlurstillverkaren Zound Industries, startar Mikael Persbrandt nu investmentbolaget 13. Det ska syssla med tidiga investeringar i unga företag med koppling till kulturvärlden, till exempel film, teater eller musik.

Det något omaka paret är bekanta sedan tidigare, via ett gemensamt intresse för kampsport och thaiboxning.

“Jag har fått frågan om att fronta en massa olika saker. En parfym, några underkläder. Jag har aldrig tänt till på det där. Mitt insteg i affärslivet måste bygga på lust och nyfikenhet. I mötet mellan kulturen, det digitala, film och musik känner jag att det finns jäkligt spännande saker”, säger Mikael Persbrandt.

I mötet mellan kulturen, det digitala, film och musik känner jag att det finns jäkligt spännande saker.

13 ska investera i seed- eller pre-seed-fas, säger Tommy Jacobson. Rent konkret innebär det investeringar på en eller ett par miljoner kronor i unga, idédrivna bolag. Tommy Jacobson står för pengarna och affärskunnandet i konstellationen. Mikael Persbrandt står för varumärket och nätverket i kulturvärlden. Övriga partners är Jimmy Johansson och Mathias Rosenqvist, båda med en bakgrund på  kommunikationsbyrån AWB.

Bolaget hoppas kunna presentera sin första investering strax efter årsskiftet.

“Jag ser det här som en länk i kedjan med Varenne, som gör mer kapitalkrävande investeringar. Det ger mig nya kontaktytor bland bolag i den tidiga fasen”, säger Tommy Jacobson.

Vad kan ni tillföra den som behöver finansiering?

“Tanken är att bidra med ganska lite kapital men med väldigt mycket kontakter och kompetens. Mikael har ett varumärke som kan ge ordentlig genomslagskraft till rätt sorts entreprenör,” säger Tommy Jacobson.

“Det handlar inte om att jag är produkten. Det handlar om att hitta saker kopplade till vad jag håller på med. Tänk till exempel ett redigeringsprogram för film. Där kan jag med trovärdighet säga att ‘det här eller det här behövs’”, säger Mikael Persbrandt.

Han pekar på den snabbväxande svenska spelindustrin som ett exempel på en lyckad symbios mellan kultursektorn och näringslivet.

“I förrgår spelade jag Battlefield i flera timmar. Och vi har ju flera svenska spelbolag. Att få vara med i en sådan verksamhet vore fantastiskt. Tanken svindlar ju var de spelen är om bara tio år”, säger Mikael Persbrandt.

Regissören Josef Fares startade nyligen en egen spelstudio.

“Ja, och då vill jag hälsa till Josef att han ska höra av sig (skratt). Kan du få med det i texten,” säger Mikael Persbrandt.

Exakt vilken berättelse som döljer sig bakom det nya bolagets namn tycks grundarna inte vara helt klara med. “Det finns många”, säger Mikael Persbrandt och visar en tatuering i nacken som föreställer siffran 13.

“Jag träffade Guy Ritchie i London. Jag var och morsade på honom i hans hus. Han sa tretton en massa gånger. Han har ju sitt Kabbalah, tror jag. Det är en judisk-siffer-religion”, säger han och är tyst en stund.

“Jag har inte funderat tillräckligt mycket för att göra en bra historia av det här”, fortsätter han.

År 2015 har i övrigt varit ett rekordår för den svenska startupsektorn. Bara under årets tre första kvartal har det investerats mer än en miljard dollar i unga teknik- och internetbolag, enligt siffror från Industrifonden. Samtidigt varnar allt fler för att värderingarna i sektorn har sprungit iväg och att investerarnas riskaptit nu är på väg att vända nedåt.

“Det kommer mer krav på ordentliga affärsmodeller och intäkter, även på vår tidiga nivå. Det får inte bara vara en rolig grej för ett par miljoner människor att signa upp på. Det måste finnas ett bra kommersiellt case i botten”, säger Tommy Jacobson.

Läs även: Ace of Base-miljoner till startupsektorn – nu ska Ulf Ekberg bli investerare


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?