1515

Migranter i USA sätter ny fart på Rebtel

Tusentals frilansande säljare i USA har satt ny fart på ett välkänt svenskt techbolag. Rebtels nya fästen är i de kubanska kvarteren i Miami och bland nigerianska migranter i Texas.

Tusentals frilansande säljare i USA har satt ny fart på ett välkänt svenskt techbolag. Rebtels nya fästen är i de kubanska kvarteren i Miami och bland nigerianska migranter i Texas. Foto: Press/Ruvan Wijesooriya
Tusentals frilansande säljare i USA har satt ny fart på ett välkänt svenskt techbolag. Rebtels nya fästen är i de kubanska kvarteren i Miami och bland nigerianska migranter i Texas. Foto: Press/Ruvan Wijesooriya

Rebtel grundades 2006 som ett webbaserat telefonkort som gick att använda via telefoner utan data. Grundarna Hjalmar Winbladh och Johan Lindroths lockade tidigt till sig riskkapital från Benchmark och Index Ventures.

Men tillväxten mattades av och datan som behövdes för att ringa via Skype började ingå i genomsnittliga mobilabonnemang.

Sedan 2016 har dock Rebtel slagit in på en ny bana. Under ledning av fyra Kinnevik-veteraner har bolaget bytt ut 90 procent av personalstyrkan, lanserat en app och letat nya säljkanaler bortom sökord på Google.

Det var några som åkte gata upp och gata ner

Lösningen blev fysisk försäljning bland migranter i USA. De började i Miami.

”Man måste börja genom att hitta några eldsjälar för att komma igång. Så är det alltid. Man måste förstå vem kunden är”‚ säger Rebtels vd Magnus Larsson, tidigare Sverigechef på Comviq under Kinnevik-ägda Tele2.

”Det var några från bolaget som åkte gata upp och gata ner. De första aktivisterna hittade vi i Hialeya i Miami”, säger Magnus Larsson.

Läs mer: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify”

Syftet med resan var att hitta de första frilansande säljarna till den nya appen Rebtel Activist. Genom den skulle Rebtel-användare rekrytera kunder som ofta ringer till nära och kära i andra länder.

Sedan januari 2016 har cirka 10 000 säljare anslutit sig till Rebtels nätverk. De tjänar mellan 10 och 30 dollar i timmen. Den som extraknäcker kan vänta sig omkring 100 dollar i intäkter per vecka, medan den som ligger i kan få in upp till 300 dollar på en vecka.

Hittills har Rebtel Activist riktat sig till Kuba-amerikaner i Miami och till migranter från Nigeria i Houston. I nästa led vill Rebtel leta medarbetare Latino-amerikaner i Kalifornien.

”Migranter runtom i världen är antingen förbisedda eller negativt utmålade. Varumärken och produkter som riktar sig till dem ser ofta billiga ut och är dåliga eftersom man utgår från att de har lite pengar och inte har samma kvalitetskrav”, säger Magnus Larsson.

”Vi vill bygga ett varumärke och fantastiska produkter för de här två miljarder människorna.”

Läs mer: Nära att utvisas – nu delar han scen med Jane Walerud 

Rebtels försäljning i år kan öka med 20 procent, enligt bolagets ledning – delvis på grund av Rebtels så kallade aktivister.

I år söker Rebtel ytterligare riskkapital för att finansiera verksamheten. I april uppgav Rebtel att bolaget ville ta in 20 miljoner dollar, drygt 160 miljoner kronor, för att stärka sin kassa.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?