1515

Microsofts toppchef i exklusiv intervju: Hyllar Sverige – och skickar känga till Facebook

I dag öppnar Microsoft sina datacenter i Gävle, Sandviken och Staffanstorp.

Tekniken som används är en samling av det bästa Microsoft gjort på andra platser i världen, enligt bolaget.

”Att ha våra datacenter i Sverige är bra för kunderna, men också för planeten”, säger bolagets president, Brad Smith intervju med Di Digital.

Brad Smith är president och vice vd på Microsoft. Di träffade honom i Stockholm inför premiären för bolagets datacenter.
Brad Smith är president och vice vd på Microsoft. Di träffade honom i Stockholm inför premiären för bolagets datacenter.Foto:Jack Mikrut

Brad Smith är något så ovanligt som en hög techchef som vågar säga vad han tycker.

Medan branschens höjdare normalt sett vill lägga orden tillrätta – gärna få intervjufrågor i förväg för att säkerställa minimalt obehag – sätter sig Microsofts MSFT -1,97% Dagens utveckling president ned med Di utan förutbestämd agenda.

Han är dock en stark kontrast till den tidigare explosiva vd:n Steve Ballmer, vars frispråkighet vid tillfällen närmast blev lyteskomik. Brad Smith är mer lågmäld och saklig, men lägger heller inga fingrar emellan när han avfyrar sin kritik. 

I dagens Microsoft-hierarki är han direkt underställd vd:n Satya Nadella och den som ofta skickas fram för att hantera svåra publika policyfrågor.

Microsoft är i dag världens högst värderade bolag (över 2500 miljarder dollar) en position de stundtals byter med Apple. Men till skillnad från Apple har Microsoft just nu väldigt få bränder att släcka. Inga tredjepartsutvecklare som stämmer bolaget eller lagförslag ute på remiss som initierats som svar på deras affärsmodell, likt EU:s ”Digital Markets Act”, DMA.

”Vi är nog mer bekväma med DMA än andra techbolag. Den kommer att påverka produkter som till exempel Windows, men vi ligger nog närmare att följa lagen redan i dag än några andra”, säger han.

Google, Facebook och Apple har alla invändningar mot olika delar av just DMA, men Brad Smith tar det lugnt. Anklagelser om konkurrenshämmande verksamhet var något Microsoft fick slåss mot redan på 90-talet, då webbläsaren Internet Explorer ansågs för dominant.

Brad Smith var vid tiden bolagets chefsjurist.

Vi var det första techbolaget att examineras från ’livets hårda skola’.

”Vi har haft åratal av problem. Vi var det första techbolaget att examineras från ’livets hårda skola’. Vi lärde oss framför allt en sak; att det kan kännas som att himlen rasar ned över dig men det gör den inte. Du kan anpassa dig och omfamna förändringen och i det bli en god kraft”, säger han utan att nämna något av de andra techbolagen.

”Och vi har också våra dagar. Och det kommer att komma fler dagar när folk säger att ’Microsoft gör inte tillräckligt’. De dagarna måste vi stanna upp och se oss i spegeln.”

De senaste åren har mycket av kritiken mot Microsoft kommit från lagstiftare och rättsväsende. Microsofts enorma datacenterverksamhet och affärsplattformar har upprepade gånger varit ämne för processer där till exempel rättsvårdande myndigheter krävt att de ska lämna ut data. Brad Smith har inte sällan varit drivande i att att ta målen så långt det gått i rättsinstanser för att få till prejudikat.

Vi har viss insyn i cyberattacker mot Sverige, oftast från länder öster om Sverige

Datacentren i Gävle, Sandviken och Staffanstorp är delvis en effekt av det.

”Det är en viktig faktor ur integritetsperspektiv. Vi hör hur människor runtom i världen säger ’well, jag vill att min data ska skyddas av lagarna i mitt land’. Så genom att välja att ha sin lagring här kan svenska företag vara säkra på att så sker.

Det, menar han, gör att Microsoft också kan lägga på sitt eget skydd mot eventuella politiska påtryckningar likväl som cyberattacker.

”Vi har viss insyn i cyberattacker mot Sverige, oftast från länder öster om Sverige. Vi har kunskapen som gör att vi kan skydda svenska företag och myndigheter.”

Datacentren beskrivs av bolaget som några av de mest avancerade Microsoft har i hela världen.

Microsofts datacenter i Gävle.
Microsofts datacenter i Gävle.

Brad Smith har i USA blivit ett ansikte för Microsofts integritetsarbete och har flera gånger vittnat inför kongressen om företagets ståndpunkt. I en bok som kom ut 2019 skriver han utförligt om utmaningarna i branschen och inte bara från det egna bolagets perspektiv.

När frågan kommer upp om han tycker vi gått åt rätt håll vad gäller integritet på nätet sedan dess svarar han tydligt nej.

Så när du hör visselblåsaren Frances Haugens historier, och ser dokumentärer som ”Social Dilemma”, vad tänker du då?

”Det som oroar mig mest just nu är desinformation. Det är något alla techbolag borde tänka på nu, mest sociala medier – oavsett om det är Linkedin, som är vårt, eller Facebook. Social Dilemma tyckte jag väldigt målande visade vidden av en arkitektur för att hålla människor engagerade. Och det vi ser nu, att vissa byggt in konfliktuppmuntring och kanske till och med ilska för att sedan koppla på artificiell intelligens och människor för att hålla ordning i problemen du genererat…”, säger Brad Smith och skakar på huvudet.

Brad Smith i Microsofts lokaler på Regeringsgatan i Stockholm.
Brad Smith i Microsofts lokaler på Regeringsgatan i Stockholm.Foto:Jack Mikrut

Han menar att det istället är upp till techbolagen att försöka bygga hållbara tjänster, även om det tillfälligt påverkar resultaten negativt.

”Jag tänker på det här varje dag, för oss på Microsoft. Jag hoppas att alla företag tar den här tiden som är just nu och ställer sig själva de riktigt djupa frågorna.”

Med stora datamängder och kunskap om mig kan ni techbolag också applicera maskininlärning som knuffar mig som konsument åt ett visst håll. Glappet mellan er kunskap och min förståelse för annonsering det är stor just nu, håller du med?

”Det är en viktig fråga. Och jag skulle säga att det framför allt är viktigt när det kommer till politisk marknadsföring. Om du kombinerar en arkitektur som uppmuntrar hätsk stämning och sedan kapitaliserar på politisk marknadsföring – det tror jag är en ond cirkel som kan vara skadlig för demokratin. Det är en arkitektur som andra nationers regeringar kan lära sig att utnyttja för att plantera desinformation”, säger han.

Ni är stora bolag, med politiskt inflytande. Kan ni göra lika bra insatser för att motverka det här som ni gör för miljön?

”Vi kan inte lösa alla stora samhällsproblem själva, men vi kan se om vårt eget hus.”

Mycket kretsar kring er, stora amerikanska bolag, och mycket av debatten hålls i USA. Men när du reser runt i världen och träffar ledare, får du intrycket av att andra technationer – såsom Sverige – hänger med och har rätt perspektiv, eller åker vi bara med?

”Ni nordiska länder ställer absolut rätt frågor om de här sakerna. Nordiska regeringar pushar techbolag att göra mer och höja ambitionsnivån. Det är positivt. Vi brukar prata om det ibland, även människor i andra länder, att om världen styrdes av de nordiska länderna skulle den nog vara bättre. Nu tror jag kanske inte att det kommer bli så, med tanke på den relativt lilla procenten av världens befolkning som finns här. Men världen behöver aspirationen från Norden.”

Om vi ska prata lite om datacenter. Ni bygger nytt, Google och Facebook likaså. Efterfrågan framstår oändlig, är den det?

”Världen genererar data i en snabbt ökande takt, så är det. När vi gick in i 2020 hade vi 25 gånger mer data än vi hade 2010. Och 2030 väntar vi oss omkring 30 gånger mer än nu. Data håller på att bli världens viktigaste tillgång på sätt och vis. Samtidigt, inget är oändligt och vi kommer att behöva se över hur vi sparar data mer effektivt. Vi måste faktiskt fundamentalt återuppfinna hur vi sparar data, annars kommer vi att få slut på möjligheter att lagra den. Vi måste se till att kontrollera klimatet, energin och infrastrukturen. Annars gör vi alla en otjänst.”

Både Apple och Microsoft har ambitiösa klimatmål och lovar att vara koldioxidneutrala 2030. Microsoft vill på sikt även bli koldioxidnegativa genom hela sin historia verksamhet. Det vill säga suga tillbaka lika mycket koldioxid som bolaget släppt ut sedan 1975.

”Om du tittar på techbolagen som ett kollektiv så tar vi på oss stora åtaganden. Det är logiskt eftersom vi kommer att bli en större del av problemet om vi inte gör det. Men alla som följer branschen vet också att vi har råd att göra det. Och jag skulle säga att klimatet är en sådan fråga; om du har de finansiella resurserna att göra mer, då ska du göra mer.

Du var på COP26 – vad tycker du stack ut där?

”Dels att världen gör mycket mer nu för att bli bättre, samtidigt som vi faller längre bort från målen. Men jag upplevde en väldig målmedvetenhet från alla som var i Glasgow. Det var både från världsledare, men också mer än tidigare från företag”, säger han och förklarar att även han fick ett medskick därifrån. 

”Många säger också att ’du kan inte kontrollera det du inte kan mäta’. Just nu mäter eller kontrollerar vi inget på ett bra sätt. Och det är något vi kan hjälpa till med genom teknologi. Det var värmande att träffa så många människor från både regeringar och företag som sa ’ja, det är viktigt, vi behöver er hjälp’.”


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?