1515

Microsoft plockar ut miljarder från Mojang

Microsoft plockar ut en rejäl första utdelning från den svenska spelsuccén Mojang. Nära en tredjedel av den ursprungliga köpesumman på 18 miljarder kronor kan nu vara tillbaka hos den nya ägaren.

Jonas Mårtensson, vd för Mojang.
Jonas Mårtensson, vd för Mojang.Foto:Patrik Olsson

Svenskgrundade spelutvecklaren Mojang ger Microsoft anledning att skratta hela vägen till banken. It-jätten har hämtat hem totalt 5,7 miljarder kronor i utdelning från Mojang-koncernen.

Beslutet om utdelningen fattades under räkenskapsåret 2015-2016, men pengarna betalades ut under perioden 2016-2017, visar en färsk årsredovisning som Di Digital har tagit del av.

Läs mer: Nytt miljardregn för Minecraft

Mojangs vd Jonas Mårtensson vill däremot inte kommentera Microsofts utdelningar med hänvisning till att ägaren är ett börsnoterat företag.

Det var under 2014 som Microsoft köpte upp Mojang i en affär värd 18 miljarder från de tre svenska grundarna Markus ”Notch” Persson, Jakob Porsér och förre vd:n Carl Manneh. Företaget är mest känt för att ha utvecklat den globala spelsuccén Minecraft som bland annat toppat Apples listor under lång tid sedan lanseringen på App store.

Mojangs grundare Carl Manneh, Markus ”Notch” Persson och Jakob Porsér.
Mojangs grundare Carl Manneh, Markus ”Notch” Persson och Jakob Porsér.

Läs mer: Här är Sveriges 28 techmiljardärer 2017 

Utdelningen på 5,7 miljarder kronor, som skedde via moderbolaget Mojang Synergies, innebär att Microsoft fått tillbaka nära en tredjedel av sin ursprungliga investering. Och utdelningen klubbades redan under it-jättens första hela verksamhetsår som ägare.

Samtidigt som höga summor tas ut från verksamheten har omsättningen i Mojang AB, dotterbolaget som står för arbetet hands-on med spelet Minecraft, stannat upp. Försäljningen uppgick under 2016-2017 till 3,3 miljarder kronor, i jämförelse med 3,8 miljarder året innan. 

Vinsten efter skatt stannade i fjol på 964 miljoner kronor, betydligt lägre än 2015-2016 då nettoresultatet blev 1,35 miljarder.

”Förra året expanderade vi teamet mer än vad vi någonsin gjort och vi har investerat i nya spännande projekt som vi ser fram mot att lansera till vårat community, som fortsätter att växa”, kommenterar Jonas Mårtensson, vd på Mojang, i ett mejl till Di Digital.

Mojang har mycket riktigt rekryterat friskt under förra året. Antalet anställda ökade från 38 sommaren 2016 till 73 personer vid det senaste verksamhetsårets slut. Dessutom har man flyttat till större lokaler vid Münchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm.

Läs mer: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder” 

Under verksamhetsåret lanserades också det ofantligt populära Minecraft på Nintendos nya plattform Switch och Mojang kramar även ur varumärket så mycket som möjligt. Bland annat har man satsat på att öka försäljningen genom att ösa ut mer prylar, kläder och leksaker kring Minecraft genom nya och gamla samarbeten.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?