1515
Annons

Microsoft nobbat – Oracle uppges ha vunnit kampen om Tiktok

Oracle rapporteras överraskande ha vunnit kampen om videoappen Tiktoks amerikanska verksamhet, efter att den tidigare huvudaspiranten Microsoft fått nobben av kineserna. Kritiker pekar på Oracles starka band till Trump-administrationen som motiv.  

Zhang Yiming har grundat Bytedance.
Zhang Yiming har grundat Bytedance.Foto:TT.

(Di Digital/New York) På söndagskvällen lokal tid hade varken Oracle eller Bytedance, Tiktoks kinesiska moderbolag, bekräftat någon överenskommelse. Men enligt uppgifter till Wall Street Journal kommer det amerikanska mjukvarubolaget inom kort att utses till Tiktoks ”anförtrodda tech-partner” i USA. 

Stämmer uppgifterna kommer avtalet alltså inte att utformas som en regelrätt försäljning utan som ett partnerskap. Det går stick i stäv med Trump-administrationens tidigare krav på att kineserna helt ska släppa kontrollen över den amerikanska verksamheten.

Microsoft, som tidigare setts som huvudaspirant att köpa Tiktok i USA, meddelade på söndagskvällen att man fått nobben av Bytedance. 

”Vi är övertygade om att vårt bud hade varit bra för Tiktoks användare, samtidigt som det hade skyddat nationella säkerhetsintressen”, skrev bolaget i ett blogginlägg på hemsidan, och fortsatte:

”Vi hade genomfört omfattande förändringar för att se till att servicen skulle ha högsta möjliga standard när det gäller säkerhet och integritet och motarbetat desinformation, vilket vi gjorde klart i vårt uttalande i augusti. Vi ser fram emot att se hur servicen kommer att utvecklas när det gäller de här viktiga aspekterna.”

De inblandade aktörerna har haft bråttom att komma fram till en lösning på grund av Vita husets inblandning i affären. Den 6 augusti skrev Donald Trump under en exekutiv order där han hotade att förbjuda Tiktok i USA om inte Bytedance hittade en amerikansk köpare inom 45 dagar, det vill säga innan den 20 september. Försäljningen måste vara i hamn senast den 12 november.

På söndagen hintade flera kritiker på Twitter om att Oracle haft en fördel i förhandlingarna tack vare bolagets starka band till Trump-administrationen. Oracles vd, Safra Catz, ingick i presidentens transitionsteam 2016/17. Larry Ellison, ordförande och grundare av bolaget, har arrangerat insamlingsmöten för president Trumps omvalskampanj tidigare i år.  

Trump-administrationen anser att Tiktok under kinesiskt ägarskap utgör en nationell säkerhetsrisk, i likhet med hur man ser på telekombolaget Huawei. Man misstänker att Tiktok samlar in information om sina amerikanska användare som delges den politiska ledningen i Kina. Tiktok uppskattas ha ungefär 100 miljoner användare i USA. 

För att affären mellan Oracle och Bytedance ska bli verklighet måste den godkännas både av Vita huset och finansdepartementets granskningskommitté för utländska investeringar (CFIUS).

Läs mer: Microsoft och Oracle favoriter i Tiktok-budgivning


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?