1515

Michelin betalar en miljard för svenskgrundad restaurangtjänst

Den svenskgrundade restaurangbokningstjänsten Bookatable köps av Michelin. I ägarkretsen finns flera svenskar och köpeskillingen ligger runt en miljard kronor, enligt Di Digitals källor.

Restaurangbokningstjänsten Livebookings grundades redan 2006 av entreprenörerna Christopher Persson och Niklas Eklund. Bolaget gick senare samman med brittiska Bookatable, som idag ägs av moderbolaget Livebookings Holdings.  

Bolagets tjänst, ett system för att hantera restaurangbokningar över webben, används idag av över 15 000 restauranger världen över. År 2015 hanterades mer än 34 miljoner bokningar, enligt bolaget.

Sedan starten har Livebookings tagit in drygt en halv miljard kronor i riskkapital från investerare som Balderton Capital, Wellington Partners samt det svenska investmentbolaget Ekstranda.

Nu säljs bolaget till franska Michelin, som ger ut restaurangguiden med samma namn. De två bolagen har en relation sedan tidigare då Michelins restauranger använt just Bookatable för att hantera sina bokningar.

Någon köpesumma har inte offentliggjorts, men enligt Di Digitals källor betalar Michelin mellan 80 och 100 miljoner pund, motsvarande ungefär en miljard kronor, för bolaget.

Läs även: Creandum-toppen drar hem miljoner på Bookatable-affären

Läs även: Tripadvisor fick nobben i budstrid om Bookatable

 

Krogprofilen PG Nilsson tar hem ungefär 100 Mkr när svenskgrundade Bookatable säljs till franska Michelin för 1 miljard kronor. Foto: Sammy Steen

Ekstranda ägdes tidigare av H&M-arvingarna Jan och Stefan Bengtsson samt krogkungen PG Nilsson. PG Nilsson köpte dock ut sina kompanjoner 2012 och idag heter bolaget Gudunge AB.

Bolaget ägs numera av PG Nilsson, Niklas Nordin och Janko Beko, samt it-enreprenören John Wattin. Totalt äger Gudunge knappt 10 procent av aktierna i Bookatable, vilket gör dem till tredje största ägare och största svenska ägare.

Näst störst bland de svenska ägarna är Johan Brenner, partner på riskkapitalbolaget Creandum, som varit styrelseordförande i Livebookings sedan år 2007.

Försäljningen innebär att Gundunge cashar hem kring 100 miljoner kronor på affären.

Johan Brenner, partner på riskkapitalbolaget Creandum, är delägare i Bookatable och har varit bolagets styrelseordförande sedan 2007. Foto: Creandum

Bookatables moderbolag Livebookings Holdings omsatte 11 miljoner pund, motsvarande drygt 136 mkr, år 2014. Rörelseförlusten för året blev drygt 6,8 miljoner pund, motsvarande drygt 84 mkr. Det enligt dokument från det brittiska Bolagsverket.

Grundarna Niklas Eklund och Christopher Persson är sedan en tid tillbaka partners i Axel Johnson-koncernens investmentbolag D-Ax, som investerar i unga entreprenörsbolag.

I ett pressmeddelande pekar Michelin ut Skandinavien som extra intressant för framtida expansion:

“Förvärvet ger oss möjlighet att kapitalisera på vår erfarenhet från restaurangbranschen och samtidigt bli den europeiska ledaren på onlinebokningsmarknaden. Michelin kommer att lansera sina erbjudanden i flera europeiska länder framöver, särskilt i Skandinavien”, skriver bolaget.

Läs även: Creandum-toppen drar hem miljoner på Bookatable-affären

Läs även: Tripadvisor fick nobben i budstrid om Bookatable


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?