1515

Michelin betalar en miljard för svenskgrundad restaurangtjänst

Den svenskgrundade restaurangbokningstjänsten Bookatable köps av Michelin. I ägarkretsen finns flera svenskar och köpeskillingen ligger runt en miljard kronor, enligt Di Digitals källor.

Restaurangbokningstjänsten Livebookings grundades redan 2006 av entreprenörerna Christopher Persson och Niklas Eklund. Bolaget gick senare samman med brittiska Bookatable, som idag ägs av moderbolaget Livebookings Holdings.  

Bolagets tjänst, ett system för att hantera restaurangbokningar över webben, används idag av över 15 000 restauranger världen över. År 2015 hanterades mer än 34 miljoner bokningar, enligt bolaget.

Sedan starten har Livebookings tagit in drygt en halv miljard kronor i riskkapital från investerare som Balderton Capital, Wellington Partners samt det svenska investmentbolaget Ekstranda.

Nu säljs bolaget till franska Michelin, som ger ut restaurangguiden med samma namn. De två bolagen har en relation sedan tidigare då Michelins restauranger använt just Bookatable för att hantera sina bokningar.

Någon köpesumma har inte offentliggjorts, men enligt Di Digitals källor betalar Michelin mellan 80 och 100 miljoner pund, motsvarande ungefär en miljard kronor, för bolaget.

Läs även: Creandum-toppen drar hem miljoner på Bookatable-affären

Läs även: Tripadvisor fick nobben i budstrid om Bookatable

 

Krogprofilen PG Nilsson tar hem ungefär 100 Mkr när svenskgrundade Bookatable säljs till franska Michelin för 1 miljard kronor. Foto: Sammy Steen

Ekstranda ägdes tidigare av H&M-arvingarna Jan och Stefan Bengtsson samt krogkungen PG Nilsson. PG Nilsson köpte dock ut sina kompanjoner 2012 och idag heter bolaget Gudunge AB.

Bolaget ägs numera av PG Nilsson, Niklas Nordin och Janko Beko, samt it-enreprenören John Wattin. Totalt äger Gudunge knappt 10 procent av aktierna i Bookatable, vilket gör dem till tredje största ägare och största svenska ägare.

Näst störst bland de svenska ägarna är Johan Brenner, partner på riskkapitalbolaget Creandum, som varit styrelseordförande i Livebookings sedan år 2007.

Försäljningen innebär att Gundunge cashar hem kring 100 miljoner kronor på affären.

Johan Brenner, partner på riskkapitalbolaget Creandum, är delägare i Bookatable och har varit bolagets styrelseordförande sedan 2007. Foto: Creandum

Bookatables moderbolag Livebookings Holdings omsatte 11 miljoner pund, motsvarande drygt 136 mkr, år 2014. Rörelseförlusten för året blev drygt 6,8 miljoner pund, motsvarande drygt 84 mkr. Det enligt dokument från det brittiska Bolagsverket.

Grundarna Niklas Eklund och Christopher Persson är sedan en tid tillbaka partners i Axel Johnson-koncernens investmentbolag D-Ax, som investerar i unga entreprenörsbolag.

I ett pressmeddelande pekar Michelin ut Skandinavien som extra intressant för framtida expansion:

“Förvärvet ger oss möjlighet att kapitalisera på vår erfarenhet från restaurangbranschen och samtidigt bli den europeiska ledaren på onlinebokningsmarknaden. Michelin kommer att lansera sina erbjudanden i flera europeiska länder framöver, särskilt i Skandinavien”, skriver bolaget.

Läs även: Creandum-toppen drar hem miljoner på Bookatable-affären

Läs även: Tripadvisor fick nobben i budstrid om Bookatable


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?