1515

Memmos succéstart: Därför vill fler ha hälsning från sina idoler under coronakrisen

Kändishälsningssajten Memmo ser ökad trafik när fans inte fysiskt kan träffa sina idoler på grund av coronakrisen. ”Det som finns kvar är att mötas digitalt”, säger bolagets vd Gustav Lundberg Toresson.

Gustav Lundberg Toresson är vd för Memmo.
Gustav Lundberg Toresson är vd för Memmo.

Di Digital har tidigare skrivit om Memmo, som startade i mitten av december 2019. Nu ser företaget ett ökat intresse, både från profiler och deras fans, med anledning av coronakrisen. 

I mitten av mars skulle influerarträffen ”Heyou” anordnas, där fans skulle få möjlighet att träffa sina idoler. Men förbudet mot stora folksamlingar gjorde att evenemanget fick ställas in och istället vänder sig många av besökarna nu till sajten Memmo, för att där få en personlig hälsing av kändisarna. 

”Det som finns kvar är att mötas digitalt. Vi gick ihop med Heyou så att många fick personliga hälsningar utan att behöva träffas”, säger Memmos vd Gustav Lundberg Toresson.

Som en del har företaget lanserat kampanjen ”#actwithmemmo” där kändisarnas och Memmos arvode går till Världshälsoorganisationens, WHO:s, arbete mot coronaviruset. 

”Det är en mix av att fler ansluter sig nu på grund av att de har mer tid, och att profilerna hört talas om kampanjen som de vill vara med och stötta”, säger Gustav Lundberg Toresson.

Efter att många av profilerna delat kampanjen i sociala medier har Memmos konverteringar ökat med 138 procent.

I bolagets vanliga affärsmodell får Memmo 25 procent av intäkterna, medan 75 procent går till profilen.

Men i den nya coronakampanjen går båda delarna till WHO. Sedan den lanserades i början av förra veckan har över 80 av de över 500 anslutna kändisarna på plattformen gått med i kampanjen. 

Gustav Lundberg Toresson tror att coronakrisen har snabbat på en utveckling mot en mer digitaliserad medievärld.

”Den här ompositioneringen tror vi redan var på gång, men det här kritiska läget tvingar oss dit av helt andra anledningar. I framtiden kanske man inte måste stå på scen för att träffa sina fans. Vår vision är att bygga den personliga kommunikationen mellan profiler och deras fans och där är videohälsningar en start.”

Till exempel berättar Memmos vd att ett vanligt inslag på plattformen kan vara att en komiker börjar skicka minutlånga personliga standup, att en sportstjärna ger sina bästa träningstips eller att influerare ger feedback till någon som vill bygga upp sina sociala kanaler.

”Allt som händer nu gör att den här utvecklingen snabbas på väldigt mycket”, säger Gustav Lundberg Toresson.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?