1515

Medtechinvesteraren: Marknaden är överhettad

De svenska healthtech-bolagen har redan i år dragit in över en halv miljard kronor i riskkapital. För Björn Odlander finns det tecken på en överhettad marknad. ”Man kan stänga en finansiering på 39 minuter”, säger han på scen på Health Tech Pitch Day.

Grundaren av Healthcap Björn Odlander ser problem med dagens investeringsklimat.
Grundaren av Healthcap Björn Odlander ser problem med dagens investeringsklimat.Foto:Amanda Lindgren.

Startupfältet inom health tech är brett. Bolag inom sektorn har poppat upp överallt i Sverige de senaste åren och de största och mest omskrivna är de digitala vårdcentralerna Kry och Min Doktor. Min Doktor har sedan starten tagit runt 350 miljoner kronor och Kry är strax efter med 250 miljoner.

Men de är inte de enda inom medtech och healthtech. LInköpingsbolaget Amra har exempelvis tagit in över 100 Mkr, blodtestbolaget Werlabs ligger även de runt 100 Mkr, Aifloo drygt 70 Mkr, fertilitetsappen Natural Cycles 65 Mkr och Doctrin 33 Mkr. 

Men medtechinvesteraren Björn Odlander ser en möjlig bubbla kring healthtech-investeringarna, vilket han redogör för på scen på Health Tech Pitch Day, ett event som Di Digital arrangerar tillsammans med Dagens Medicin.

”Det som är tydligt är att digitalisering kommer att påverka life science-sektorn otroligt mycket på en massa olika sätt. Men situationen just nu påminner en hel del hur det var vid millennieskiftet”, säger Björn Odlander.

Hur då? frågar Jonas Leijonhufvud, en av moderatorerna.

”Man kan stänga en finansiering på 39 minuter”, säger han med en gliring till Dynamic Code som tog in 10 miljoner på 39 minuter via crowdfundingplattformen Pepins.  

”Det är ett tecken på överhettning. Pengar kostar inte så mycket nu och det pressar fram ett riskfyllt beteende”, fortsätter han.

Läs även: Fyra bolag tävlar på Health Tech Pitch Day

Björn Odlander är kanske en av medtechscenens mest tongivande investerare. Han har grundat investeringsbolaget Healthcap och har tidigare investerat i sju unicorns, bland annat Q-Med. Han är däremot inte så intresserad av de nya healthtech-bolagen som vänder sig direkt till konsument, som exempelvis Kry, Min Doktor och Dynamic Code.

”Vi har en del generella invändningar till diagnostik på nätet. Vi är inte särskilt duktiga på konsumenttjänster utan vi är med business to business”, säger Björn Odlander.

Situationen påminner en hel del hur det var vid millennieskiftet

Han hoppas att de investeringar som riskkapitalbolagen har gjort i sektorn kommer att gå vägen men han är lite skeptisk om Min Doktor eller Kry i över huvud taget kommer kunna gå med vinst. 

”Det är helt annorlunda utmaningar när man jobbar i en reglerad marknad. Det finns myndigheter som lägger sig i om man gör fel och det kanske man glömmer bort i entusiasmen ibland”, säger han.

Han uppger däremot att han ändå planerar att göra fler investeringar i sektorn, och störst sannolikhet i utvecklingen av produkter. Han gillade bland annat produkten Coala Life pitchade på scen.

Se hela sändningen här: 

 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?