1515

Mediestjärnor går in i nyhetsappen Squid

Den svenskgrundade nyhetsappen Squid klättrar på topplistorna i Italien, Frankrike och Polen. Nu köper medieprofilerna Patrick Svensk, Joachim Berner och Nicholas Högberg in sig i bolaget och tar plats i styrelsen.

Squid-gänget från vänster: Joachim Berner, tidigare vd och chefredaktör för Dagens Nyheter, Patrick Svensk, tidigare Zodiak och MTG, Nicholas Högberg, senast vd på telekomoperatören 3 och Squids vd Johan Othelius.
Squid-gänget från vänster: Joachim Berner, tidigare vd och chefredaktör för Dagens Nyheter, Patrick Svensk, tidigare Zodiak och MTG, Nicholas Högberg, senast vd på telekomoperatören 3 och Squids vd Johan Othelius.

En nyhetsaggregator riktad till ungdomar 15–25 år. Eller en internationellt inriktad konkurrent till nyhetsappen Omni. Så kan man beskriva Squid.

Nyhetsappen grundades för två år sedan av Johan Othelius. Han har en bakgrund från Bonnier, där han bland annat varit upplageansvarig på Dagens Nyheter och ansvarig för digitala medier på Expressen.

Vi planerar att ta in ytterligare 10-15 miljoner kronor.

Squid är i sin tur en vidareutveckling av teknikplattformen Njuice, som startades av Andreas Thorstensson och Oscar Stibeck. De har sedan gått vidare och är idag partners på EQT Ventures respektive True Global Ventures.

Läs mer: Nybilade EQT Ventures tar in 4,6 miljarder kronor

Under våren har Squid lanserats i Italien, Frankrike och Polen där den snabbt stigit på topplistorna.

”I förra veckan var vi näst mest nedladdade nyhetsapp i App Store i Italien. Endast Twitter låg före, och Corriere della sera låg trea. I Polen ligger vi sexa på Android inom samma kategori”, säger Johan Othelius.

Parallellt med lanseringen tog Squid även in 2,5 Mkr i riskkapital från en rad affärsänglar och medieprofiler. Tre av dem är Patrick Svensk, tidigare tv-boss på Zodiak och MTG, Joachim Berner, tidigare vd och chefredaktör för Dagens Nyheter, samt Nicholas Högberg, senast vd på telekomoperatören 3. Samtliga dessa tre sitter nu i Squids styrelse.

”Squid är en unik app som på ett enkelt och effektivt sätt kan öka den digitala nyhetsläsningen framförallt bland yngre. Dessutom finns en enkel geografisk skalbarhet”, säger Joachim Berner.

Läs mer: Joachim Berner sätter sig i Eniros styrelse

Under sommaren och hösten hoppas han ta in mer pengar för att finansiera denna expansion.

”Vi har velat säkerställa att tjänsten funkar på de stora språken. Nu påbörjar vi en finansieringsrunda där vi planerar att ta in 10–15 miljoner kronor. Innan året är slut ska vi ha lanserat i tio länder, bland annat i Sverige”, förklarar Johan Othelius.

Intäkterna ska komma från annonser.

”Appen är gratis och vi tar inte betalt för att driva trafik. Vi har relevanta annonser, baserat på det man läser”, säger Johan Othelius.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?