1515

Mediejätten köper bröllopshandlare – ska ta svensk lycka till resten av Norden

Entreprenören Pauline Grindvalls e-handelsbutik My Perfect Day köps upp av Aller media i en mångmiljonaffär. Nu ska de tillsammans expandera verksamheten till resten av Norden, med målsättningen att omsätta 100 miljoner kronor 2024.

Fredrik Blomqvist är e-handelschef på Aller media, Pauline Grindvall har grundat My Perfect Day, medan Bodil Ericsson Torp är vd för Aller media.
Fredrik Blomqvist är e-handelschef på Aller media, Pauline Grindvall har grundat My Perfect Day, medan Bodil Ericsson Torp är vd för Aller media.Foto:Press.

I den anrika tidningsutgivaren Aller medias portfölj finns välkända magasin som Allers, Elle och Hänt Extra. Men under de senaste åren har koncernen gjort en stor satsning på e-handel, delvis med hjälp av förvärv, och i fjol omsatte affärsområdet nästan 100 miljoner kronor. Prognosen är att fördubbla intäkterna i år för att nå 500 Mkr om två år.

Nu köper Aller media e-handelsbutiken My Perfect Day, som beskrivs som marknadsledare i Sverige inom dekorationer till bröllop, kalas och baby showers. 

”Idén fick jag för att jag själv skulle gifta mig i samma veva. Men jag hittade inte den typen av dekorationer jag letade efter, utbudet var ganska traditionellt och tråkigt. Samtidigt hade Instagram och Pinterest börjat ta fart, där man kunde hitta helt nya influenser. Jag såg helt enkelt ett hål på marknaden och startade bolaget hemma i mitt sovrum med sparpengar”, säger Pauline Grindvall, grundare och vd.

Hon startade bolaget 2014 i Karlstad. Sedan dess har My Perfect Day vuxit med i snitt 70 procent varje år, utan externt kapital. 

”Vi lyckades träffa rätt, fler hade samma behov som jag. Vi har haft en organisk tillväxt där kunderna blivit ambassadörer och samtidigt breddat vårt produktutbud”, säger hon.

I år ser omsättningen ut att landa på 25 Mkr, efter ett utmanande fjolår där tillväxten bromsades in på grund av coronapandemin. Bröllopskunder utgör nämligen en stor del av My Perfect Days intäkter, eftersom snittköpen är större och gästerna fler, men de börjar nu successivt komma tillbaka.

”Det blev lite av en chock i mars och april förra året, hela vår verksamhet bygger ju på att människor ses i grupp. Men ganska snart insåg vi att vi var tvungna att satsa på det som inte påverkades negativt av pandemin, utan kanske till och med gynnades, som bakning och pyssel. Vi har kommit ur det här starkare med helt nya affärsområden”, säger Pauline Grindvall.

Läs mer: Festshoppen svängde om i krisen – satsade på bakning och pyssel

Nio av tio kunder hos My Perfect Day är kvinnor, vilket enligt Aller media innebär starka synergier mot deras nuvarande målgrupp. Koncernen når årligen tre miljoner kvinnor i Sverige genom sina olika varumärken inom livsstil, matlagning och inredning.

”Tack vare Paulines driv som entreprenör och hennes fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha, har bolaget i dag en unik position på marknaden med sitt starka varumärke, breda sortiment och lojala kundkrets”, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller media, i en kommentar.

Affären innebär att Aller media köper 60 procent av My Perfect Day. Köpeskillingen är hemlig, men enligt uppgift till Di är affären värd en bit över 20 Mkr.

Planen är att nå 100 Mkr i omsättning år 2024, delvis med hjälp av en planerad expansion till fler länder i Norden. Pauline Grindvall har inga planer på att trappa ned sitt engagemang i bolaget, utan kvarstår som vd och delägare. 

”Det känns helt fantastiskt att Aller visade intresse. Vi har haft kontakt i några år, och nu kändes tajmingen helt rätt. Jag har ju suttit ensam i förarsätet i sju år och det ska bli jättekul att ta del av all kompetens som finns hos Aller. Tillsammans ska vi ta bolaget till nästa steg”, säger Pauline Grindvall.


Innehåll från dLaboratoryAnnons

Skalbar plattform som reducerar driftstörningar och avbrott i elnätet

Liksom många andra branscher genomgår energisektorn just nu en omfattande förändring, med drastiskt förändrade förutsättningar för bland annat elnätsföretagen.

– Detta är ett tungt och kapitalintensivt segment under stort förändringstryck. Därför erbjuder vi på dLab digitala lösningar för att säkra driften och öka effektiviteten hos elnätsbolag världen över, säger Erik Severin, vd för Dlaboratory Sweden AB (publ).

Läs mer om dLab här 

Elnätssektorn är en samhällskritisk bransch, med en samlad infrastruktur styrd av strikta regelverk. Detta ställer mycket höga krav på säkra, tillförlitliga lösningar, något som Erik Severin menar har lett till en unik kultur inom området. 

– Det sitter i vår ryggrad att vara eftertänksam och noggrann, men när det gäller den digitala utvecklingen behöver man fatta mod och våga prova nya lösningar. Detta innebär en pedagogisk utmaning, inte minst eftersom det kräver nya arbetssätt.

Omfattande konkurrensfördelar

Utmaningarna vägs dock med råge upp av fördelarna; förutom att branschen behöver modern, avancerad teknik för att locka ung, kvalificerad kompetens, är konkurrensfördelarna även i övrigt omfattande. 

– Ökad effektivitet och driftsäkerhet sänker kostnader, ger ökat förtroende och bidrar till att förbättra samhällets elförsörjning; detta är kritiskt för såväl industrierna som IT-branschen och inte minst för alla som nu jobbar hemifrån. Därför erbjuder vi en beprövad, enkelt skalbar analysplattform med tjänster som optimerar elnätets drift och skötsel.

Här läser du mer om dLabs plattform 

Stark global expansion

Behovet av denna typ av lösningar är stort världen över. Därför är dLab i full gång med att expandera sin marknad, i första hand till Nordamerika och Sydostasien. Erik betonar att utsikterna är mycket positiva – i synnerhet eftersom nästintill ingen annan aktör på marknaden erbjuder samma typ av lösning. 

– Skulle vi exempelvis implementera vår lösning i hela elnätet i staden Jakarta, skulle årsintäkterna ligga på 150 miljoner kronor bara där. Än viktigare är att en förbättrad elnätskvalitet på många håll också medför positiva klimateffekter; avbrott i elförsörjningen löses ofta med dieselgenerationer. Med ökad tillförlitlighet lär användning av fossilbaserade reservelverk minska betydligt. Strategin är därför att etablera dLabs anseende på flera olika marknader och synliggöra såväl oss själva som vårt erbjudande; på så vis blir vi en del av lösningen, säger Erik.

Samlar data i realtid

dLabs plattform samlar i realtid in data om elnätet och hur det ”mår”. Genom kvalificerad databearbetning varnar sedan plattformen för potentiella störningar och avbrott som kan uppstå – redan innan de händer. Detta innebär att elnätsaktörerna kan vidta åtgärder för att förebygga problemen och därmed spara stora samhällskostnader. 

– Vi har god standard på elförsörjningen i Sverige, men trots det drabbas svenska elkunder av i genomsnitt 1,5 timmars elavbrott per år. Med rätt digitala verktyg kan detta alltså förbättras ännu mer. Eftersom elnätstekniken fungerar likadant över hela världen passar våra lösningar var man än befinner sig; därför ser vi oerhört positivt på vår exportpotential i nuläget, avslutar Erik. 

Kontakta dLaboratory Sweden AB 

 

Mer från dLaboratory

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med dLaboratory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?