1515
Annons

Mediejätten köper bröllopshandlare – ska ta svensk lycka till resten av Norden

Entreprenören Pauline Grindvalls e-handelsbutik My Perfect Day köps upp av Aller media i en mångmiljonaffär. Nu ska de tillsammans expandera verksamheten till resten av Norden, med målsättningen att omsätta 100 miljoner kronor 2024.

Fredrik Blomqvist är e-handelschef på Aller media, Pauline Grindvall har grundat My Perfect Day, medan Bodil Ericsson Torp är vd för Aller media.
Fredrik Blomqvist är e-handelschef på Aller media, Pauline Grindvall har grundat My Perfect Day, medan Bodil Ericsson Torp är vd för Aller media.Foto:Press.

I den anrika tidningsutgivaren Aller medias portfölj finns välkända magasin som Allers, Elle och Hänt Extra. Men under de senaste åren har koncernen gjort en stor satsning på e-handel, delvis med hjälp av förvärv, och i fjol omsatte affärsområdet nästan 100 miljoner kronor. Prognosen är att fördubbla intäkterna i år för att nå 500 Mkr om två år.

Nu köper Aller media e-handelsbutiken My Perfect Day, som beskrivs som marknadsledare i Sverige inom dekorationer till bröllop, kalas och baby showers. 

”Idén fick jag för att jag själv skulle gifta mig i samma veva. Men jag hittade inte den typen av dekorationer jag letade efter, utbudet var ganska traditionellt och tråkigt. Samtidigt hade Instagram och Pinterest börjat ta fart, där man kunde hitta helt nya influenser. Jag såg helt enkelt ett hål på marknaden och startade bolaget hemma i mitt sovrum med sparpengar”, säger Pauline Grindvall, grundare och vd.

Hon startade bolaget 2014 i Karlstad. Sedan dess har My Perfect Day vuxit med i snitt 70 procent varje år, utan externt kapital. 

”Vi lyckades träffa rätt, fler hade samma behov som jag. Vi har haft en organisk tillväxt där kunderna blivit ambassadörer och samtidigt breddat vårt produktutbud”, säger hon.

I år ser omsättningen ut att landa på 25 Mkr, efter ett utmanande fjolår där tillväxten bromsades in på grund av coronapandemin. Bröllopskunder utgör nämligen en stor del av My Perfect Days intäkter, eftersom snittköpen är större och gästerna fler, men de börjar nu successivt komma tillbaka.

”Det blev lite av en chock i mars och april förra året, hela vår verksamhet bygger ju på att människor ses i grupp. Men ganska snart insåg vi att vi var tvungna att satsa på det som inte påverkades negativt av pandemin, utan kanske till och med gynnades, som bakning och pyssel. Vi har kommit ur det här starkare med helt nya affärsområden”, säger Pauline Grindvall.

Läs mer: Festshoppen svängde om i krisen – satsade på bakning och pyssel

Nio av tio kunder hos My Perfect Day är kvinnor, vilket enligt Aller media innebär starka synergier mot deras nuvarande målgrupp. Koncernen når årligen tre miljoner kvinnor i Sverige genom sina olika varumärken inom livsstil, matlagning och inredning.

”Tack vare Paulines driv som entreprenör och hennes fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha, har bolaget i dag en unik position på marknaden med sitt starka varumärke, breda sortiment och lojala kundkrets”, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller media, i en kommentar.

Affären innebär att Aller media köper 60 procent av My Perfect Day. Köpeskillingen är hemlig, men enligt uppgift till Di är affären värd en bit över 20 Mkr.

Planen är att nå 100 Mkr i omsättning år 2024, delvis med hjälp av en planerad expansion till fler länder i Norden. Pauline Grindvall har inga planer på att trappa ned sitt engagemang i bolaget, utan kvarstår som vd och delägare. 

”Det känns helt fantastiskt att Aller visade intresse. Vi har haft kontakt i några år, och nu kändes tajmingen helt rätt. Jag har ju suttit ensam i förarsätet i sju år och det ska bli jättekul att ta del av all kompetens som finns hos Aller. Tillsammans ska vi ta bolaget till nästa steg”, säger Pauline Grindvall.


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?