1515

Mediejätten köper bröllopshandlare – ska ta svensk lycka till resten av Norden

Entreprenören Pauline Grindvalls e-handelsbutik My Perfect Day köps upp av Aller media i en mångmiljonaffär. Nu ska de tillsammans expandera verksamheten till resten av Norden, med målsättningen att omsätta 100 miljoner kronor 2024.

Fredrik Blomqvist är e-handelschef på Aller media, Pauline Grindvall har grundat My Perfect Day, medan Bodil Ericsson Torp är vd för Aller media.
Fredrik Blomqvist är e-handelschef på Aller media, Pauline Grindvall har grundat My Perfect Day, medan Bodil Ericsson Torp är vd för Aller media.Foto:Press.

I den anrika tidningsutgivaren Aller medias portfölj finns välkända magasin som Allers, Elle och Hänt Extra. Men under de senaste åren har koncernen gjort en stor satsning på e-handel, delvis med hjälp av förvärv, och i fjol omsatte affärsområdet nästan 100 miljoner kronor. Prognosen är att fördubbla intäkterna i år för att nå 500 Mkr om två år.

Nu köper Aller media e-handelsbutiken My Perfect Day, som beskrivs som marknadsledare i Sverige inom dekorationer till bröllop, kalas och baby showers. 

”Idén fick jag för att jag själv skulle gifta mig i samma veva. Men jag hittade inte den typen av dekorationer jag letade efter, utbudet var ganska traditionellt och tråkigt. Samtidigt hade Instagram och Pinterest börjat ta fart, där man kunde hitta helt nya influenser. Jag såg helt enkelt ett hål på marknaden och startade bolaget hemma i mitt sovrum med sparpengar”, säger Pauline Grindvall, grundare och vd.

Hon startade bolaget 2014 i Karlstad. Sedan dess har My Perfect Day vuxit med i snitt 70 procent varje år, utan externt kapital. 

”Vi lyckades träffa rätt, fler hade samma behov som jag. Vi har haft en organisk tillväxt där kunderna blivit ambassadörer och samtidigt breddat vårt produktutbud”, säger hon.

I år ser omsättningen ut att landa på 25 Mkr, efter ett utmanande fjolår där tillväxten bromsades in på grund av coronapandemin. Bröllopskunder utgör nämligen en stor del av My Perfect Days intäkter, eftersom snittköpen är större och gästerna fler, men de börjar nu successivt komma tillbaka.

”Det blev lite av en chock i mars och april förra året, hela vår verksamhet bygger ju på att människor ses i grupp. Men ganska snart insåg vi att vi var tvungna att satsa på det som inte påverkades negativt av pandemin, utan kanske till och med gynnades, som bakning och pyssel. Vi har kommit ur det här starkare med helt nya affärsområden”, säger Pauline Grindvall.

Läs mer: Festshoppen svängde om i krisen – satsade på bakning och pyssel

Nio av tio kunder hos My Perfect Day är kvinnor, vilket enligt Aller media innebär starka synergier mot deras nuvarande målgrupp. Koncernen når årligen tre miljoner kvinnor i Sverige genom sina olika varumärken inom livsstil, matlagning och inredning.

”Tack vare Paulines driv som entreprenör och hennes fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha, har bolaget i dag en unik position på marknaden med sitt starka varumärke, breda sortiment och lojala kundkrets”, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller media, i en kommentar.

Affären innebär att Aller media köper 60 procent av My Perfect Day. Köpeskillingen är hemlig, men enligt uppgift till Di är affären värd en bit över 20 Mkr.

Planen är att nå 100 Mkr i omsättning år 2024, delvis med hjälp av en planerad expansion till fler länder i Norden. Pauline Grindvall har inga planer på att trappa ned sitt engagemang i bolaget, utan kvarstår som vd och delägare. 

”Det känns helt fantastiskt att Aller visade intresse. Vi har haft kontakt i några år, och nu kändes tajmingen helt rätt. Jag har ju suttit ensam i förarsätet i sju år och det ska bli jättekul att ta del av all kompetens som finns hos Aller. Tillsammans ska vi ta bolaget till nästa steg”, säger Pauline Grindvall.


Innehåll från F-secureAnnons

Så enkelt får du ett bra skydd mot cyberbrott – utan att det påverkar din dators prestanda

Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure
Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Genom att automatisera sina attacker kan cyberkriminella i dag slå till mot många och enkelt hitta offer som inte skyddat sina enheter tillräckligt väl.

– Det är viktigt att hålla sina enheter uppdaterade och använda säkerhetsprogram på dem. På så vis undviker man kostsamma och integritetskränkande cyberbrott, säger Mikael Herrala på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Phishing, eller nätfiske, är en typ av cyberbrott som ökar kraftigt. Under 2020 inträffade 34% fler phishingattacker än året innan. Här manipulerar förövarna användare att självmant ge ifrån sig känslig information, som person- eller betaluppgifter, genom att exempelvis få dem att klicka på länkar i brådskande mejl, sms och i chattkonversationer. Informationen kan sedan utnyttjas vid brott eller säljas vidare i kriminella miljöer. 

– Nätfiske ökar kraftigt eftersom det fungerar och det kan automatiseras. Om man får ett oväntat meddelande eller erbjudande som är för bra för att vara sant, blockera avsändaren och radera därefter meddelandet, säger Mikael Herrala.

Ransomware är en annan typ av cyberbrott som ställer till allt mer skada. Genom att på olika sätt få in skadlig kod i offrets dator eller mobila enheter, kan hårddiskar och servrar kapas och krypteras. Offret uppmanas därefter av förövaren att betala en större lösen, till exempel med ospårbar kryptovaluta som Bitcoin, för att få tillbaka tillgången till sin data. 

En ny och ökande typ av cyberbrott är Trickbot, en dold programvara som bland annat tar sig in i offrets dator, öppnar en bakdörr och låter kriminella fjärrstyra datorn för att begå nya brott.

F-Secure TOTAL erbjuder ett brett skydd

Det finns bra och effektiva sätt att skydda sig mot den här typen av cyberbrott. 

F-Secure har utvecklat säkerhetsprogrammet F-Secure TOTAL för privatpersoner och småföretag. Det innehåller flera funktioner och ger ett heltäckande onlineskydd.

– Det skyddar mot mer än bara virus och skadliga program. Det kan blockera webbplatser som försöker lura dig på pengar eller komma åt personuppgifter. Dessutom skyddar det dina pengar när du gör bankärenden och handlar online, förklarar Mikael Herrala.

I skyddet ingår också en VPN-funktion som krypterar användarens internetanslutning för att förhindra att kriminella spionerar eller spårar användarens aktiviteter på nätet. En annan bra funktion är lösenordshanteraren.

– Det är oerhört viktigt att ha långa lösenord och ha olika lösenord för alla sina olika tjänster. Men att komma ihåg dem är för svårt. Med en lösenordshanterare sker det sömlöst över alla dina olika enheter, säger Mikael Herrala.

I F-Secure TOTAL ingår också en avancerad föräldrakontroll som skyddar barn mot olämpligt innehåll på Internet.

F-Secure TOTAL fick prestigepris

I en oberoende jämförelse av AV-TEST, fick F‑Secure SAFE, som är en del av F-Secure TOTAL, de prestigefyllda utmärkelserna Best Protection och Best Performance för år 2020.

– Med F-Secure TOTAL får man ett bra skydd utan att det skapar prestandaförluster. Man kan streama filmer eller spela onlinespel och ändå ha ett fullgott skydd utan att det märks. Det passar hela familjen, avslutar Mikael Herrala.

Klicka här för att prova F-Secure TOTAL utan kostnad. 

Mer från F-secure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med F-secure och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?