1515
Annons

Mattesnillet i storaffär: Hans big data-bolag köps upp

Big data ska effektivisera fastighetsbranschen. Nu sker en större affär där finska Fidelix köper svenska Ecoguard.

Foto:Joey Abrait

Svenska big data-bolaget Ecoguard utvecklar molnbaserad mjukvara för fastighetsägare. Tanken är att effektivisera processerna när det kommer till energi och el i bostäder.

Bland grundarna finns framstående matematikern Wilhelm Landerholm, som i vissa kretsar kallats för matematikens svar på Zlatan.

Läs mer: Big data blir business 

Nu köps Ecoguard upp av finska Fidelix, med en omsättning på 30 miljoner euro och 230 anställda, som arbetar just med fastghetsautomatisering. 

”EcoGuard har en imponerande meritlista från att lösa fastighetsägares utmaningar i ett brett perspektiv. Erfarenheterna och betygen vi fått från EcoGuards kunder har varit utmärkta. Det är det bästa beviset på det fantastiska arbetet som hela laget har gjort sedan 2004”, säger Fidelix vd Tero Kosunen.

Affären ska göra att den nya koncernen blir marknadsledande i norden när det kommer till att göra byggnader smarta med automatiserade mätningar och processer.

EcoGuards lösningar innebär visualiseringar och dataanalyser, tanken är att fastighetsägaren på så sätt ska kunna optimera driften av fastigheterna. Förbrukning av el och vatten kan analyseras av både fastighetsägare och enskilda boende. 

EcoGuard omsätter 10 miljoner euro och har omkring 50 anställda, affären med Fidelix ska inte påverka de anställda enligt bolagen.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?