1515

Matteappen används i 130 svenska kommuner – nu tar de sikte på USA

Den svenskutvecklande Matteappen används i fler än hundra av Sveriges kommuner. Nu riktar bolaget in sig på USA med 16,5 miljoner kronor i friskt kapital. ”Det finns inget annat ämne som är en så stor utmaning för grundskolan som matematik”, säger medgrundaren Henrik Appert.

Henrik Appert och Arvid Gilljam, grundare av Matteappen
Henrik Appert och Arvid Gilljam, grundare av Matteappen

Matteappen startades 2015 och leds av grundarna Henrik Appert och Arvid Gilljam, som båda läste Industriell ekonomi vid Chalmers. De hade tagit del av Pisaundersökningen 2015 som visade att det gick dåligt för svenska elever i matematik. 

”När vi läste Industriell ekonomi studerade vi hur man kan få system att fungera bättre. I klassrummet uppkommer det värdefull data kring vad eleverna gör och kan. Vi tänkte att det måste finnas ett enkelt och smidigt sätt kan fånga upp den informationen och presentera den på ett meningsfullt sätt till lärarna så skulle de kunna fatta bättre beslut om hur de utvecklar sin undervisning”, berättar Henrik Appert.  

När duon satte spaden i marken för Matteappen sonderade de terrängen inom digitala läromedel för skolan hittade de enbart hjälpmedel där man antingen klickade på rätt svar eller skrev in svaret på tangentbordet. 

”Matte är ett handarbete där du som lärare är mer intresserad av hur en elev kommer fram till lösningen än vad som är själva svaret. När du bara skriver in svaret tappar du hela uträkningsförfarandet”, fortsätter Henrik Appert. 

Det unika med Matteappen är att eleverna redogör hela sin uträkning i tjänsten med ett ritverktyg. Detta kan ske på en ipad, men fungerar även på en dator. Matteappen rättar svaret och skickar datan till läraren i realtid. På det sättet kan läraren få en djupare förstående inte bara om svaret utan även om metoden som eleverna använt.

Läraren kan sammanställa elevernas uträkningar och resultat i olika vyer.
Läraren kan sammanställa elevernas uträkningar och resultat i olika vyer.

”Det finns inget annat ämne som är en så stor utmaning för grundskolan som matematiken, och vill man få bättre resultat så måste man hitta nya arbetssätt. Vi kan inte bara lägga på fler timmar av matematik, vi måste börja använda teknik på ett meningsfullt sätt i klassrummet så att lärare och elever lägger sin tid på rätt saker”, menar Henrik Appert.

Och skolmätningarna ger Matteappens grundare rätt. Vid senaste nationella provet fick nästan var 5:e elev underkänt i matematik. Den senaste Timss-undersökningen, som mäter elevers prestationer i EU- och OECD-länderna inom matematik och naturvetenskap, presenterades den 8 december i fjol. Undersökningen, som kommer vart fjärde år, har sedan start visat att svenska elever ligger lågt i matematikkunskaper.  I naturvetenskap är Sverige däremot bättre än snittet. I en intervju med DN kommenterade Skolverkets direktör Peter Fredriksson matteresultatet som ”en liten besvikelse”. Trots de insatser som har gjorts genom åren så ser man inte att svenska elever presterar som man kunde önska, menade Peter Fredriksson då.

I dag pratar psykologiforskare om ”matteångest”, där själva ämnet ger ångest eller blackout. Det betyder inte att man är mindre intelligent, utan beror till stor del på kunskapsluckor. För kan man inte grunderna, så är det svårt att komma vidare. 

Enligt Henrik Appert kan lärarna med hjälp av Matteappen enkelt se var luckorna finns hos varje elev, och täppa till hålet utan att stigmatisera elevens bristande kunskaper. 

Man kan lägga nivån så att eleverna får en chans att faktiskt lyckas och börja bygga sitt självförtroende

”Det finns alltid elever som kommit längre och elever som har kunskapsluckor från tidigare år, vilket skapar en stor utmaning för pedagoger. I Matteappen får läraren tillgång till material för alla årskurser och eleverna vet aldrig vilken årskurs uppgifterna kommer från. Det gör att man kan lägga nivån så att eleverna får en chans att faktiskt lyckas och börja bygga sitt självförtroende”, förklarar Henrik Appert. 

Matteappen, som kan användas både som läromedel eller komplement till undervisningen, används i dag i skolor över 130 kommuner. Ett tjugotal kommuner har ett centralt avtal med bolaget, där Matteappen kan användas i samtliga skolor. 

Läs mer: 21-åring utmanar Stockholms utskällda skolplattform: ”Kostat en bråkdel”

2019 låg omsättningen på nästan 1,7 miljoner kronor, att jämföra med 2018 års omsättning som låg på 335 000 kronor. För 2020 räknar Matteappen med en fördubblad omsättning. 

Den nya rundan på 16.5 miljoner kronor ger bolaget en värdering på över 90 miljoner kronor, där både befintliga och nya investerare deltar, som Evolution Gaming-grundaren Fredrik Österberg via ”Fros Ventures” och Soundtrap-grundaren Per Emanuelsson.

Bolaget har i dag 14 anställda. Med injektionen planerar bolaget att rekrytera ny personal till nyckelroller i både Sverige och i USA, där bolaget nu riktar blickarna. Anledningen att bolaget valde USA är att amerikanska skolor kommit väldigt långt i digitaliseringen. Inte bara tillgångsmässigt, utan även hur man använder den på ett meningsfullt sätt, menar Henrik Appert. 

”Vi tog pulsen på en skolmässa i USA förra året och fick ett fantastiskt mottagande. Ett hundratal lärare skrev upp sig för att testa produkten, då det var exakt den produkt de letat efter”, berättar han. 

Kundunderlaget har också ett finger med i spelet - den amerikanska skolmarknaden är ungefär 30 gånger större än den svenska. 

Som första strategi kommer Matteappen, som där heter Magma Math, presenteras som ett komplement till matteböckerna för att sänka barriärerna. 

”På sikt kommer även lärarna i USA inse att de faktiskt inte behöver använda matteböckerna utan kan göra allt på plattformen”, avslutar Henrik Appert. 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?