1515
Annons

Matsvinnsappen Resq club går samman med tysk konkurrent

Finska Resq club går samman med den tyska konkurrenten Mealsaver. I samband med sammanslagningen tar bolaget in drygt 4 miljoner kronor.

Tuure Parkkinen och Oula Antere, medgrundare av Resq club, samt Mai Goth Olesen, Mealsavers grundare.
Tuure Parkkinen och Oula Antere, medgrundare av Resq club, samt Mai Goth Olesen, Mealsavers grundare.Foto:pressbild.

Matsvinn har blivit ett hett ämne för startupbolag. Bland annat har svenska Karma (NTL), med Klarna-grundaren Niklas Adalberth som investerare, tagit sig an problemet. Även Sopköket, Matsmart (NTL), danska Yourlocal (NTL) och finska Resq club (NTL) försöker alla lösa matsvinnsproblemet på sitt sätt.

Precis som Karma riktar sig Resq club till restauranger och har sedan lanseringen i början av 2016 spridit sig till ett flertal städer i Finland och Sverige, men har även gått in i Estland, Holland och Tyskland. Nu går det finska startupbolaget samman med det tyska bolaget Mealsaver.

”Vi träffades redan förra sommaren men tiden var inte helt rätt då. När vi träffades igen i februari såg vi att vi hade samma värderingar men den största anledningen till vår sammanslagning var att våra team kompletterade varandra väldigt bra”, säger Tuure Parkkinen, medgrundare av Resq club.

”Det vi letade efter var ett tyskt team så att vi kunde öka vår tillväxt i Tyskland och vad Mealsaver letade efter var ett tekniskt kunnigt team för att vidareutveckla sin plattform. Det var en perfekt matchning.”

Läs även: Sju digitala trender som ändrar våra matvanor i grunden 

Enligt Nordic Tech List har Resq club tagit in cirka 2,7 miljoner euro, motsvarande 25 miljoner kronor, i kapital från bland andra svenskfinska Cleantech Invest och Berlin-baserade Atlantic Food Labs samt den svenska Tesla-veteranen Peter Carlsson. 

I samband med sammanslagningen tar bolaget in drygt 4 miljoner kronor av existerande ägare.

Vi tror att genom samarbeten med andra bolag kan vi göra större nytta.

Till skillnad från Resq club, som erbjuder restauranger att sälja matportioner till ett billigare pris framåt slutet av dagen, ger Mealsaver restauranger möjligheten att sälja lådor med mat som kunderna själva plockar ihop. Sammanslagningen kommer att ha störst effekt för det nya bolagets marknad i Tyskland men Resq club kommer även att inviga Mealsavers box-lösning på sina andra marknader.

”Det kommer inte att hända på en gång och det beror på vad restaurangerna på våra olika marknader vill. Men om det här är en bra lösning för vissa av våra restauranger så kommer det förhoppningsvis bli tillgängligt”, säger Tuure Parkkinen.

Läs även: Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem 

Resq club är det större bolaget av de två med cirka 120 000 registrerade användare, i jämförelse med Mealsavers 40 000. Det här är inte första gången som Resq club växer med sammanslagning eller förvärv. Tidigare i vår förvärvade Resq club Jönköpingsbolaget Rädda Maten. Bolaget har även ett samarbete med ett flertal andra bolag, bland annat Matsmart, som hjälper matbutiker med sitt matsvinn.

”Matsvinn är ett jättestort problem och att lösa det på egen hand är inte det bästa sättet. Genom att samarbeta med andra bolag tror vi att vi kan göra större nytta”, säger Tuure Parkkinen.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera