1515

Matkriget på nätet hårdnar – ny utmanare fyller kassan

Den nystartade digitala matleverantören Picsmart tar in 7,5 miljoner kronor för att expandera inom Stockholm, och sedan vidare runt om i landet. 

Från vänster: Frida Bunner (Picsmart), Christopher Heybroek (vd Picsmart), Peter Brodén (Aggregate Media), Simon Eliasson (Picsmart).
Från vänster: Frida Bunner (Picsmart), Christopher Heybroek (vd Picsmart), Peter Brodén (Aggregate Media), Simon Eliasson (Picsmart).Foto:Press.

Pengarna kommer från en nyemission där Aggregate Media är den största investeraren. Även den befintliga ägaren LMK Industri och affärsänglar som SBAB:s och Nordnets tidigare vd Carl-Viggo Östlund, Investors tidigare finanschef Pia Rudengren och Onlinepizzas tidigare vd Anders Signell ökar sina innehav. 

”Vi har så här långt valt att öppna upp för ett mindre antal kunder för att fokusera på produkten och tjänsten. Nu fram emot hösten kommer vi, tillsammans med vår nya ägare Aggregate Media, öppna upp mer och växa kundbasen”, säger vd:n och grundaren Christopher Heybroek. 

Picsmart lanserade sin plattform förra året. Där kan konsumenter gå in och beställa varor från en butik i sitt lokalområde och få de levererade hem till dörren så tidigt som en timme efter beställning.  

Än så länge har företaget avtal med ett tiotal butiker och levererar därför endast varor till en handfull stadsdelar i centrala Stockholm, däribland Kungsholmen och Östermalm. Butiksutbudet varierar från område till område, men kan inkludera livsmedelsbutiker som Ica, bagerier och lokala specialistbutiker.  

”Pengarna kommer att användas till att att etablera oss för den bredare massan i Stockholm i första hand och därefter andra städer. En viktig del är marknadsföring, att berätta för kunden att vi finns”, säger Christopher Heybroek. 

Den nya delägaren Aggregate Medias investeringar sker från fonder som är gemensamt ägda av flera av Sveriges största mediebolag. Deras affärsmodell går ut på att byta reklamutrymme mot aktier.

”Vi jobbar fram vår plan tillsammans med Aggregate Media som har gedigen erfarenhet av skedet vi är i. Jag tror att de flesta kommer se mer av oss i närtid. Vi kommer synas på stan helt enkelt. Både digitalt och traditionellt”, säger Christopher Heybroek.

Aggregate Media har tidigare bland annat investerat i Picsmarts sektorkollega Mathem.

”Vi ser Picsmarts erbjudande som en självklar förbättring för både konsument och handlare som ytterligare kommer att effektivisera digitaliseringen av detaljhandeln”, säger Peter Brodén, investeringsansvarig på Aggregate Media, i en kommentar.

Bolagets intäkter kommer både från butiker och konsumenter. Från butikerna får Picsmart genom avtal subventionerade priser på produkterna, så att de kan sälja till konsumenten till butikspris. Från konsumenten tar de ut en leveransavgift per beställning. 

Planen är att växa genom att få till avtal med fler butiker för att etablera sig runt om i Stockholm, och sedan ta sig vidare till andra städer i landet. 

Konkurrensen är tuff på en marknad innehållande liknande företag som Matsmart och Mathem, matkasseföretag som Linas Matkasse och butikernas egna e-handelstjänster. 

Enligt Christopher Heybroek sticker hans företag ut från konkurrenterna på flera punkter.

”Istället för att ha stora lager så packar vi och skickar direkt till kunden från butikens unika lokala sortiment. Det sker med fossilfria fordon. Konsumenterna får personlig service från våra 'shoppers' och behöver bara betala butikspris.”

Christopher Heybroek vill inte uppge hur många kunder bolaget vill nå, eller hur höga intäkter Picsmart har prognostiserat, under 2020. 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?