1515

Matkriget på nätet hårdnar – ny utmanare fyller kassan

Den nystartade digitala matleverantören Picsmart tar in 7,5 miljoner kronor för att expandera inom Stockholm, och sedan vidare runt om i landet. 

Från vänster: Frida Bunner (Picsmart), Christopher Heybroek (vd Picsmart), Peter Brodén (Aggregate Media), Simon Eliasson (Picsmart).
Från vänster: Frida Bunner (Picsmart), Christopher Heybroek (vd Picsmart), Peter Brodén (Aggregate Media), Simon Eliasson (Picsmart).Foto:Press.

Pengarna kommer från en nyemission där Aggregate Media är den största investeraren. Även den befintliga ägaren LMK Industri och affärsänglar som SBAB:s och Nordnets tidigare vd Carl-Viggo Östlund, Investors tidigare finanschef Pia Rudengren och Onlinepizzas tidigare vd Anders Signell ökar sina innehav. 

”Vi har så här långt valt att öppna upp för ett mindre antal kunder för att fokusera på produkten och tjänsten. Nu fram emot hösten kommer vi, tillsammans med vår nya ägare Aggregate Media, öppna upp mer och växa kundbasen”, säger vd:n och grundaren Christopher Heybroek. 

Picsmart lanserade sin plattform förra året. Där kan konsumenter gå in och beställa varor från en butik i sitt lokalområde och få de levererade hem till dörren så tidigt som en timme efter beställning.  

Än så länge har företaget avtal med ett tiotal butiker och levererar därför endast varor till en handfull stadsdelar i centrala Stockholm, däribland Kungsholmen och Östermalm. Butiksutbudet varierar från område till område, men kan inkludera livsmedelsbutiker som Ica, bagerier och lokala specialistbutiker.  

”Pengarna kommer att användas till att att etablera oss för den bredare massan i Stockholm i första hand och därefter andra städer. En viktig del är marknadsföring, att berätta för kunden att vi finns”, säger Christopher Heybroek. 

Den nya delägaren Aggregate Medias investeringar sker från fonder som är gemensamt ägda av flera av Sveriges största mediebolag. Deras affärsmodell går ut på att byta reklamutrymme mot aktier.

”Vi jobbar fram vår plan tillsammans med Aggregate Media som har gedigen erfarenhet av skedet vi är i. Jag tror att de flesta kommer se mer av oss i närtid. Vi kommer synas på stan helt enkelt. Både digitalt och traditionellt”, säger Christopher Heybroek.

Aggregate Media har tidigare bland annat investerat i Picsmarts sektorkollega Mathem.

”Vi ser Picsmarts erbjudande som en självklar förbättring för både konsument och handlare som ytterligare kommer att effektivisera digitaliseringen av detaljhandeln”, säger Peter Brodén, investeringsansvarig på Aggregate Media, i en kommentar.

Bolagets intäkter kommer både från butiker och konsumenter. Från butikerna får Picsmart genom avtal subventionerade priser på produkterna, så att de kan sälja till konsumenten till butikspris. Från konsumenten tar de ut en leveransavgift per beställning. 

Planen är att växa genom att få till avtal med fler butiker för att etablera sig runt om i Stockholm, och sedan ta sig vidare till andra städer i landet. 

Konkurrensen är tuff på en marknad innehållande liknande företag som Matsmart och Mathem, matkasseföretag som Linas Matkasse och butikernas egna e-handelstjänster. 

Enligt Christopher Heybroek sticker hans företag ut från konkurrenterna på flera punkter.

”Istället för att ha stora lager så packar vi och skickar direkt till kunden från butikens unika lokala sortiment. Det sker med fossilfria fordon. Konsumenterna får personlig service från våra 'shoppers' och behöver bara betala butikspris.”

Christopher Heybroek vill inte uppge hur många kunder bolaget vill nå, eller hur höga intäkter Picsmart har prognostiserat, under 2020. 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?