1515
Annons

Matkassen växte 200 procent – tar in 96 miljoner från Kinnevik

Simple feasts gröna måltidsstrategi fortsätter att vinna mark. Enligt Kinnevik är bolaget positionerat för att leda utvecklingen inom mer klimatsmart kosthållning. ”Vårt uppdrag är att förändra människors beteende”, säger grundaren Jakob Jønck.

Georgi Ganev är vd på Kinnevik som nu investerar 96 miljoner kronor i danska Simple feast – en grön mattjänst som i allt högre utsträckning tilltalar svenska kunder.
Georgi Ganev är vd på Kinnevik som nu investerar 96 miljoner kronor i danska Simple feast – en grön mattjänst som i allt högre utsträckning tilltalar svenska kunder.

Enligt Världsnaturfonden innehåller en genomsnittlig svensk måltid 2 kilo koldioxidekvivalenter, eller CO2e. Budget för att klara 1,5-gradersmålet är 0,5 kilo CO2e per lunch och middag, slår organisationen fast.

Trenden med högre krav på att äta mer hållbart går inte att missa – inte heller för Kinnevik KINV B -0,13% Dagens utveckling som hittat ett bolag att stötta i den utvecklingen.

Danskgrundade Simple feasts nisch på området är hemleverans av ekologiska, lättlagade och växtbaserade måltider.

”Det kostar att investera i framtiden och det kostar att investera i den typ av grön övergång som vi arbetar inom”, säger bolagets grundare och vd Jakob Jønck.

Han beskriver deras uppdrag som ”att förändra människors beteende”.

Läs mer: Kinneviks snabbväxande matapp ökar förlusten – vd:n vågar inte andas ut efter pandemin

”Vi är övertygade om att människor kan förändras om det finns tillräckligt bra lösningar där ute. Med den här nya investeringen får vi en ännu större möjlighet att hjälpa fler människor att göra en grön livsförändring”, säger han. 

Och det går framåt för Simple feast. I Sverige var bolaget upp 200 procent under fjärde kvartalet jämfört med 2019.

”Vi är övertygade om att bolagets position som ett växtbaserat alternativ ligger helt rätt i tiden och är något konsumenter över hela världen i allt större utsträckning kommer att efterfråga”, säger Kinnesviks vd Georgi Ganev.

Investeringen på 96 miljoner ska, enligt bolaget, användas till att marknadsföra Simple feasts matfilosofi och nå fler kunder.

”Pengarna kommer även att investeras i forskning om framtidens livsmedel, samt för att att utveckla hur man packar och levererar mat på det mest hållbara sättet”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

 


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?