1515

Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln

2017 blev ett dystert år för näthandeln med matkassar och försäljningen minskade. Men kategorin lösplock växer så det knakar och totalt lyfte den digitala livsmedelshandeln med 19 procent.

Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, grundare av Linas matkasse, och Kicki Theander, grundare av Middagsfrid.
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, grundare av Linas matkasse, och Kicki Theander, grundare av Middagsfrid.Foto:Linas matkasse, Middagsfrid.

Att handla mat på nätet har ökat i popularitet de senaste åren. Unga bolag som Linas Matkasse, Mathem och Middagsfrid har fått sällskap i onlinematchen av livsmedelsjättar som Axfood, Coop och ICA.

Läs mer: Icas e-handel går över miljarden 

Den digitala livsmedelshandeln växte med 19 procent under 2017, enligt rapporten D-food-index från branschorganisationen Svensk digitalhandel.

Men rapporten visar att de olika koncepten matkassar, alltså färdiga middagslösningar som levereras hem, respektive lösplock, gick åt helt olika håll under året.

Försäljningen av matkassar minskade med 8 procent medan lösplocket växte med 38 procent.

Trenden var tydlig även under årets första nio månader.

Andreas Svensson, som är senior analytiker på HUI Research som är med och tar fram rapporten, sade då till Di Digital att de nya kunder som går över till att köpa livsmedel på nätet verkar föredra lösplock.

”Det finns sannolikt tillväxt även framöver för middagskassarna, men på kort sikt verkar de nya kunderna framför allt vilja handla på samma sätt som de gör i de fysiska butikerna”, sade han.

Läs även: Festen över för färdiga middagslösningar – försäljningen minskar 

Malin Winbom, som är vd för Svensk Digital Handel, tror att e-handelstillväxten fortsatt kommer att vara stark under 2018.

”Det finns fortfarande en enorm tillväxtpotential i nya konsumenter men även i att redan digitala konsumenter flyttar över en större del av sin livsmedelskonsumtion till nätet”, säger hon i den färska rapporten.

D-food-index bygger på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?