Den digitala matbutiken Mathem har i flera års tid levererat livsmedel till Stockholms skärgård. De snabbgående motorbåtarna täcker ett område som sträcker sig från Vätö i norr ända ner till Muskö och Utö i söder, vilket innebär att nästan hela den stockholmska övärlden omfattas. När kunderna har valt sina livsmedel i appen eller på hemsidan anger de sina koordinater.
Endast i de mest avlägset belägna delarna av den karga ytterskärgården – de sista utposterna innan öppet hav – får invånarna skaffa förnödenheter på ett mer traditionellt vis.
Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem, berättar att efterfrågan under förevarande sommar har varit större än någonsin:
”Vi har haft en stor efterfrågan på våra skärgårdsleveranser även i år, vilket är fantastiskt kul. Sedan vi startade upp skärgårdsleveranserna under våren har vi hittills sett en ökning med 15 procent jämfört med i fjol, vilket tyder på att många har spenderat sommaren i Sverige även i år”, säger Johan Gertell, som dock inte uppger vilka jämförelsetal ökningen utgår ifrån.
”För oss på Mathem är det ett tydligt tecken på att många uppskattar bekvämligheten i att få sin mat hemlevererad, i detta fall till bryggan, och på så sätt få semestertid över till annat.”
Foodtech-bolaget Picsmart, vars ambition är att stärka lokala handlare genom att distribuera varor till konsumenter via en digital plattform, har nu bestämt sig för att utmana Mathems skärgårdsflotta.
”Vi på Picsmart får löpande förfrågningar från kunder som bor i Stockholms skärgård. Samtidigt ser vi ett ökat tryck i efterfrågan från boende i skärgården om leverans ut till öarna”, berättar Ludwig Dinsmore, operativt ansvarig på Picsmart.
Företagets matkassar levereras till Strömkajen där de lastas ombord på Waxholmsbåtarna för vidare transport ut mot kobbar och skär.
”Vi kommer även börja med våra första leveranser hela vägen ut till Vaxholm genom att använda Waxholmsbåtarnas befintliga godslinjer. Vår plan är att leverera till samtliga öar som Waxholmsbåtarna trafikerar inom kort. Detta samarbete går hand i hand med vår hållbarhetsstrategi där vi använder befintlig infrastruktur och därmed minimerar miljöpåverkan från transporter”, säger Ludwig Dinsmore.
Di Digital kunde tidigare i somras berätta att Picsmart tagit in 18 miljoner kronor i riskkapital för att möjliggöra en expansion av verksamheten.
Läs mer: Tar kunden digitalt till matbutiken – siktar på snabbleveranser