Annons

Mathem ökar leveranserna till sjöss – konkurrenten hissar segel

Hittills i år har den digitala livsmedelsjätten Mathem ökat sina båtburna leveranser i Stockholms skärgård med 15 procent. Nu sjösätter utmanaren Picsmart en liknande satsning.

”Vår plan är att leverera till samtliga öar som Waxholmsbåtarna trafikerar inom kort”, säger Ludwig Dinsmore, operativt ansvarig på Picsmart.

Ludwig Dinsmore på Picsmart (till vänster) utmanar nu Mathem med båtburna leveranser (till höger) i Stockholms skärgård.
Ludwig Dinsmore på Picsmart (till vänster) utmanar nu Mathem med båtburna leveranser (till höger) i Stockholms skärgård.Foto:Press.

Den digitala matbutiken Mathem har i flera års tid levererat livsmedel till Stockholms skärgård. De snabbgående motorbåtarna täcker ett område som sträcker sig från Vätö i norr ända ner till Muskö och Utö i söder, vilket innebär att nästan hela den stockholmska övärlden omfattas. När kunderna har valt sina livsmedel i appen eller på hemsidan anger de sina koordinater. 

Endast i de mest avlägset belägna delarna av den karga ytterskärgården – de sista utposterna innan öppet hav – får invånarna skaffa förnödenheter på ett mer traditionellt vis.

Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem, berättar att efterfrågan under förevarande sommar har varit större än någonsin:

”Vi har haft en stor efterfrågan på våra skärgårdsleveranser även i år, vilket är fantastiskt kul. Sedan vi startade upp skärgårdsleveranserna under våren har vi hittills sett en ökning med 15 procent jämfört med i fjol, vilket tyder på att många har spenderat sommaren i Sverige även i år”, säger Johan Gertell, som dock inte uppger vilka jämförelsetal ökningen utgår ifrån.

”För oss på Mathem är det ett tydligt tecken på att många uppskattar bekvämligheten i att få sin mat hemlevererad, i detta fall till bryggan, och på så sätt få semestertid över till annat.”

Foodtech-bolaget Picsmart, vars ambition är att stärka lokala handlare genom att distribuera varor till konsumenter via en digital plattform, har nu bestämt sig för att utmana Mathems skärgårdsflotta. 

”Vi på Picsmart får löpande förfrågningar från kunder som bor i Stockholms skärgård. Samtidigt ser vi ett ökat tryck i efterfrågan från boende i skärgården om leverans ut till öarna”, berättar Ludwig Dinsmore, operativt ansvarig på Picsmart.

Företagets matkassar levereras till Strömkajen där de lastas ombord på Waxholmsbåtarna för vidare transport ut mot kobbar och skär.

”Vi kommer även börja med våra första leveranser hela vägen ut till Vaxholm genom att använda Waxholmsbåtarnas befintliga godslinjer. Vår plan är att leverera till samtliga öar som Waxholmsbåtarna trafikerar inom kort. Detta samarbete går hand i hand med vår hållbarhetsstrategi där vi använder befintlig infrastruktur och därmed minimerar miljöpåverkan från transporter”, säger Ludwig Dinsmore.

Di Digital kunde tidigare i somras berätta att Picsmart tagit in 18 miljoner kronor i riskkapital för att möjliggöra en expansion av verksamheten.

Läs mer: Tar kunden digitalt till matbutiken – siktar på snabbleveranser 

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera