1515

Mathem – en satsning i linje med Stenbecks arv

Jan Stenbeck beskrivs ofta som en krossare av monopol. Det är missvisande. I själva verket har Kinnevik alltid varit en snabb följare på marknader med hög tillväxt, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud. 

Di Digitals Jonas Leijonhufvud. I bakgrunden: Kinneviks kontor på Skeppsbron 18.
Di Digitals Jonas Leijonhufvud. I bakgrunden: Kinneviks kontor på Skeppsbron 18.

Kinneviks KINV B -1,28% Dagens utveckling investering i Mathem överraskar vissa. En gång krossade ju Jan Stenbeck monopol. Nu investerar hans gamla ägarbolag i livsmedel på nätet. Vad hände, undrar man.

Läs mer: Kinnevik investerar 900 miljoner i Mathem 

Kinneviks aktiekurs har backat med drygt 20 procent på ett år, Cristina Stenbeck har just lämnat styrelsen och Zalando har problem. Och visst står Kinnevik inför stora utmaningar. Men strategin är i grunden den samma som alltid. Sfärens framgångar bygger på att snabbt följa trender på marknader med hög tillväxt. Man vågar satsa stort – och lägga ned om det inte funkar.

Jan Stenbeck bröt visserligen det svenska tv-monopolet när han lanserade TV3 via satellit från London 1987. Men det han gjorde var knappast nytt. Redan på 60-talet utmanades BBC:s radiomonopol av ett gäng rockiga britter i som sände piratradio från en båt till havs. Samma sak gäller innehållet. Jan Stenbeck såg Morton Downey Jr röka cigg och intervjua strippor i amerikansk tv. Han bad sedan Robert Aschberg att göra samma grej i Sverige.

Satsningarna på telekom följde samma mönster. Tele2 har inte varit tekniskt banbrytare. Tvärtom har man tjänat på att låta konkurrenterna göra de tunga lyften och vara en snabb följare.

Apropå krossandet av monopol: Svenska Spel utmanades redan i slutet av nittiotalet av bolag som Unibet KIND SDB -3,09% Dagens utveckling . Men Jan Stenbeck missade tåget.

Snabbspola tjugo år fram i tiden och Cristina Stenbeck har förädlat pappas strategi. Zalando, som fram till nyligen var koncernens nya guldägg, föddes ur tyska Rocket Internet, där Kinnevik länge var en tongivande delägare. Deras affärsidé? Att snabbt kopiera framgångsrika techbolag och lansera dem på marknaden.  

När Cristina Stenbeck nu checkar ut ur styrelsen undrar många varför. I Di TV under torsdagen gick Kinneviks vd Georgi Ganev så långt som att bedyra att han ofta talar med henne på telefon. Han har ett tungt arv att axla. 

Se intervjun i Di TV: Kinneviks vd: ”Vår största investering sen Zalando” 

Torsdagens kvartalsrapport visar att han även har  mycket att bevisa. Substansvärdet minskade med 10 procent, motsvarande 8,2 miljarder kronor. Det beror på en negativ utveckling för Zalando och andra e-handelsbolag i portföljen.

Att tjäna pengar på att sälja andras kläder på nätet är tufft. Zalando är en jätte på en snabbrörlig marknad.

Livsmedel på nätet är en bransch med marginaler tunna som rostbrödsskivor. Men kunddatan kan bli guld värd för Mathem.

Hur det går för Kinneviks övriga onoterade portföljbolag är ännu mer osäkert. Livsmedel på nätet är en bransch med marginaler tunna som rostbrödsskivor. Men kunddatan kan bli guld värd för Mathem. Våra matvanor säger mycket om oss. Amerikanska Betterment, en jätte inom robotiserad fondsparande, är helt rätt ute - på en bransch med många konkurrenter. De digitala vårdbolagen Livongo i USA och Babylon Health i Storbritannien är verksamma i en jättebransch i början av sin digitalisering.

En sak har de gemensamt. De är alla snabba följare i datadrivna branscher som kommit för att stanna. Kinnevik fortsätter att tänka rätt när man rör sig från tv och telekom till nya tillväxtmarknader.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?