1515
Annons

Mastercard ny delägare i svenskt betalkort som mäter klimatavtryck

Betalkortsjätten Mastercard investerar i svenska Doconomy som kombinerar fintech med klimatmedvetenhet. ”Det är en betydande investering för oss”, säger Erik Gutwasser, regionchef för Norden och Baltikum på Mastercard.

Nathalie Green, vd Doconomy
Nathalie Green, vd DoconomyFoto:Press.

Det svenska betalkortsbolaget Doconomys affärsidé är att visa vilken klimatpåverkan olika inköp har – och att ge kunderna möjlighet att klimatkompensera för dem.

Nu investerar det globala kortföretaget Mastercard i den svenska uppstickaren. Doconomy grundades i fjol och har förutom från Mastercard tagit in omkring 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ålandsbanken.

Mastercard och Doconomy har sedan tidigare ett samarbete, men nu fördjupas alltså relationen mellan bolagen.

Delägarskapet innebär att de som utfärdar Mastercard-kort – exempelvis banker – kommer att kunna erbjuda sina användare tillgång till Doconomys plattform för att mäta koldioxidavtryck.

Doconomy har även ett eget betalkort som just nu används av en mindre testgrupp men som kommer att lanseras brett nästa år.

Med den globala kortjätten som partner mångfaldigas de potentiella kunderna.

”Vårt nätverk sträcker sig över 210 länder och når nästan en miljard kortinnehavare. I och med att vi förtätar samarbetet får väldigt många människor och företag möjlighet att se sitt klimatavtryck paketerat på ett sätt som är lätt att ta till sig”, säger Erik Gutwasser, som är regionchef för Norden och Baltikum på Mastercard.

Nathalie Green, som är vd på Doconomy, tror att samarbetet kan ge ringar på vattnet i betalbranschen.

”Vi är ett ungt företag och därför är rätt partner helt avgörande. I mångt och mycket är det vi gör en utbildningsinsats. De flesta har inte koll på sin sin påverkan, men så fort man börjar få det så kryper det in under skinnet. Då är det kul att se hur man kan jobba på den”, säger hon.

Bolagen vill inte avslöja hur mycket investeringen uppgår till.

”Men det är en betydande investering för oss som gör att vi verkligen kan jobba ihop och visar att vi tror på det här”, säger Erik Gutwasser på Mastercard.

De nya pengarna ska Doconomy använda till att fortsätta växa. 

”Vi har redan börjat växa under hösten och några personer. Nu fokuserar vi på att etablera vårt företagserbjudande och dessutom har vi precis tagit steget över Atlanten”, säger Nathalie Green.

Läs även: Banktjänst visar ditt klimatavtryck

Under tisdagen offentliggjorde även Nordea en digital banktjänst som ger bankens nio miljoner kunder möjlighet att mäta vilken klimatpåverkan deras konsumtion har.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?