1515
Annons

Massive-chefen: "Kommer att göra regionen rikare"

Spelstudion Massive Entertainment har fått ett miljarduppdrag – att göra spel av filmsuccén Avatar. Kontraktet innebär att Massive säkrar spelutveckling under närmare tio års tid och en rejäl expansion i Malmö.  

David Polfeldt, vd för Massive Entertainment. (Bilden är ett montage. David Polfeldt befinner sig fortfarande på jorden.)
David Polfeldt, vd för Massive Entertainment. (Bilden är ett montage. David Polfeldt befinner sig fortfarande på jorden.)

”Det är roligt på alla sätt, både som fanboy och som vd för spelstudion”, säger David Polfeldt.

Nyheten om samarbetet mellan Massive Entertainment och regissören James Cameron och producenten Jon Landau presenterades på tisdagen på spelmässan Game Developers Conference i San Francisco.

Läs mer: Massive landar storkontrakt - ska göra spel av Avatar

Kontraktet har föregåtts av ett långt förarbete. Det första mötet med James Camerons produktionsbolag Lightstorm Entertainment hölls redan 2013. David Polfeldt beskriver det som en försiktig resa med ett långsiktigt relationsbygge och att såväl James Cameron som Jon Landau letat efter en mycket speciell partner som skulle kunna göra ett spel som utspelar sig på Pandora, den vackra men farliga månen i James Camerons världsberömda film.

”De ville ha ett team med en specifik uppfattning om sagoberättandets roll i samhället. De kommande Avatar-filmerna ska bli kronan på James Camerons karriär och det har varit långa, djupa och tekniska diskussioner”, säger David Polfeldt. 

Läs mer: Speljätten Massive köper ett helt kvarter i Malmö

Avatar hade världspremiär i december 2009. Med en budget på omkring 237 miljoner dollar blev Avatar en av världens genom tiderna dyraste filmer. Men med över 2,7 miljarder dollar i intäkter har Avatar också blivit den mest inkomstbringande filmen hittills. 

Att Avatar skulle få flera uppföljare har varit känt under några år, men fram till förra våren har det varit oklart när de skulle släppas. Då avslöjade James Cameron att den första uppföljaren skulle släppas 2018 och att de resterande tre filmerna släpps 2020, 2022 och 2023. Det innebär att det ska släppas lika många spel, som alla ska utvecklas i Malmö.

Det här är ett projekt som vi kan få arbeta med i 8 till 10 år

För Massive betyder kontraktet på kort sikt att spelstudion får ett väldigt stort rekryteringsbehov. I dag har Massive 400 anställda och enligt David Polfeldt behöver man växa med 150-200 personer de kommande två åren. På lång sikt innebär de fyra filmerna ett långsiktigt arbete även med spelprojektet.

”Det här är ett projekt som vi kan få arbeta med i 8 till 10 år och det är unikt för spelbranschen. Normalt jobbar man med tajta deadlines och gör kompromisser på vägen, men här kommer vi inte att acceptera dåliga manuslösningar eller genvägar – det vore otroligt kontraproduktivt”, säger David Polfeldt.

”Lightstorm är lika besatta av små detaljer som vi är och vi kommer att ha höga kvalitetskrav på oss. Men jakten på perfektion blir möjlig nu när vi har en så pass lång tidshorisont att jobba med."

Vi har varit intresserade av att nå ett partnerskap med de bästa i Hollywood

Utvecklingen av spelen bygger på ett samarbete mellan Massive, Lightstorm Entertainment och Fox Interactive och baserar sig inte på en affär där spelbolaget köper en licens för att göra ett spel av en film. 

”För oss har det varit väldigt viktigt att vi inte bara bygger ett dockhus åt någon annan och realiserar deras värld. Vi har varit intresserade av att nå ett partnerskap med de bästa i Hollywood och få tillgång till Pandora”, säger David Polfeldt. 

Även om Massive i viss mån jobbar i takt med de kommande Avatar-filmerna så ger samarbetet spelstudion stor frihet.

”Vi behöver inte återskapa filmerna och det kan finnas helt andra stammar eller berättelser i spelet. Det kan lika gärna bli så att spelen påverkar detaljer i filmerna och det gör projektet oerhört spännande."

David Polfeldt berättar om ett speciellt ögonblick som han i efterhand har insett kan ha spelat stor roll för att han och Massive hamnade på rätt våglängd för Landau och Cameron.

”Första gången vi kom till deras filmstudio i Los Angeles så visade Jon Landau ett flygfoto på deras gigantiska inspelningsstudio och jag kommenterade solcellerna de satt upp på taket. Det var en spontan kommentar, men det blev en brytpunkt för honom. Folk brukar vanligtvis fråga om filmstudions storlek, om kostnader och om kändisar men jag var mest intresserad av solcellerna och uttryckte att det var coolt att göra en sån investering. Då insåg de att vi var personer som ser saker på ett liknande sätt.”

För nästan exakt ett år sedan släppte Massive Entertainment, efter flera års arbete, jättespelet ”The Division”. Spelet, som utspelar sig på ett Manhattan lamslaget av en virusepidemi, var en av ägarbolaget Ubisofts största satsningar för året – och sägs ha varit helt avgörande för Massive Entertainments framtid.

De första fem dagarna efter lansering drog The Division in totalt 2,7 miljarder kronor, enligt tidigare siffror från Ubisoft. The Division använder sig av Malmöstudions egenutvecklade spelmotor Snowdrop och det ska spelet som baserar sig på Avatar också göra. 

Förra året köpte Massive ett helt kvarter på Möllevången i Malmö

”Det har varit min målmedvetna strategi för Massive att ha två storleksmässigt likvärdiga projekt baserat på samma teknologiska kärna. Det är så jag tror att man bäst driver en spelstudio. Spelprojekt är en berg- och dalbana och om hela studion inte behöver åka i samma vagn så får studion bättre balans."

Förra året köpte Massive ett helt kvarter på Möllevången i Malmö som ska bli företagets nya kontor. I efterhand kan David Polfeldt berätta att man gjorde köpet för att kunna växa tillräckligt mycket för att klara av att göra de kommande spelen. 

Malmö och Skåne är redan en stark spelregion, men David Polfeldt tror att det klustret nu kommer att växa sig ännu starkare. 

”Det kommer inte enbart att bygga på Massives framgångar, men vi kommer att locka till oss en viss typ av kompetens. Det kommer att skapa en viss pollinering som kanske inte är avsiktlig, men som kommer att göra regionen rikare."

Läs även: David Polfeldt vill knyta samman Malmö och minska utanförskapet

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera