1515
Annons

Massiv folkstorm mot Apple-huset: ”Sliter ut och offrar Stockholms gröna hjärta”

Apples planer på att bygga en ny flaggskeppsbutik i Kungsträdgården riskerar grusas. Runt 1 800 synpunkter har kommit in från allmänheten – och en övervägande majoritet är kritiskt inställda till skrytbygget.

Skisser på varuhuset som Apple vill bygga i Kungsträdgården.
Skisser på varuhuset som Apple vill bygga i Kungsträdgården.Foto:Apple och Foster & Partners.

Techjätten Apples planer på att bygga en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården stöter på hårt motstånd. 

Den 30 september löpte tidsfristen ut för allmänheten att lämna sina synpunkter på projektet. Totalt kom ungefär 1 800 svar in till Stockholms stad.

”Vi brukar aldrig få in så många unika synpunkter”, konstaterar stadsplanerare Catarina Holdar.

Apple köpte den exklusiva tomträtten för fastigheten under 2015 för 129 miljoner kronor från Stockholms Handelskammare. Flaggskeppsbutiken blir den första i Norden och utöver försäljning av produkter är tanken att arrangera föreläsningar, utbildningar och evenemang i byggnaden.

En övervägande majoritet av de synpunkter som Di Digital har läst är negativt inställda till bygget. Samma bild delar Catarina Holdar, som redan börjat sammanställa svaren.

”Hittills kan vi konstatera att det är väldigt många negativa synpunkter. Det finns några få positiva svar, men de är definitivt i minoritet”, säger hon.

Läs mer: Länsstyrelsen hotar stoppa Apples bygge – men NK välkomnar konkurrensen 

Protesterna handlar främst om att parken borde vara till för allmänheten. Många uttrycker en besvikelse över att Kungsträdgården riskerar förlora sin status som skådeplats för kultur, nöje och rekreation.

”Aldrig i vår vildaste fantasi kunde vi tro att våra makthavare skulle sälja ett stycke mark till en amerikansk it-jätte”, skriver en medborgare.

En del av svaren liknar Apples planer med de omstridda rivningarna av Klarakvarteren i Stockholm och Almstriden i just Kungsträdgården på 1960- respektive 70-talet.

”Ni tänker slita ut Stockholms gröna hjärta och offra det på kommersialismens altare”, står att läsa i en synpunkt.

Bolaget vill också bygga utanför den detaljplan som finns för fastigheten sedan tidigare, vilket upprört somliga. Butikens form och tak innebär att 375 kvadratmeter som i dag är park skulle gå till byggnaden.

En medborgare som ställer sig positiv till Apples planer påpekar att det inte rör sig om någon stor expansion, utöver den yta som i dag brukas av restaurangen TGI Fridays.

”Med tanke på att hela Kungsträdgården är cirka 35 000 kvadratmeter så motsvarar det ungefär 2 procent av parken”, skriver personen.

Läs mer: Politikerna kan krossa Apples dröm i Kungsträdgården 

Di Digital har tidigare kunnat rapportera att det råder delade meningar om Apple-husets framtid mellan politikerna i Stadsbyggnadsnämnden, som ska fatta det slutgiltiga beslutet om bygget.

Centerpartiet har uttalat sig för att techjätten ska flytta in i parken. Tre av partierna har redan sagt nej, medan tre andra är kritiska eftersom platsen har en stor kulturhistorisk betydelse för Stockholm. Samtidigt ville de invänta synpunkterna från samrådet.

Nu ska Catarina Holdar sammanställa synpunkterna och lämna över en redogörelse till politikerna. Målet är att detta ska ske under den nuvarande mandatperioden, som tar slut den sista december, och därför inte påverkas av valet i september. 

Men om samrådsredogörelsen skulle försenas, och en ny mandatperiod hinna påbörjas, kan beslutet påverkas. Politikernas beslut kan antingen antas eller överklagas. Om det inte överklagas får Apple ansöka om bygglov så snart beslutet vinner laga kraft. 

Di Digital har sökt Apple för en kommentar.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?