1515
Annons

Massiv folkstorm mot Apple-huset: ”Sliter ut och offrar Stockholms gröna hjärta”

Apples planer på att bygga en ny flaggskeppsbutik i Kungsträdgården riskerar grusas. Runt 1 800 synpunkter har kommit in från allmänheten – och en övervägande majoritet är kritiskt inställda till skrytbygget.

Skisser på varuhuset som Apple vill bygga i Kungsträdgården.
Skisser på varuhuset som Apple vill bygga i Kungsträdgården.Foto:Apple och Foster & Partners.

Techjätten Apples planer på att bygga en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården stöter på hårt motstånd. 

Den 30 september löpte tidsfristen ut för allmänheten att lämna sina synpunkter på projektet. Totalt kom ungefär 1 800 svar in till Stockholms stad.

”Vi brukar aldrig få in så många unika synpunkter”, konstaterar stadsplanerare Catarina Holdar.

Apple köpte den exklusiva tomträtten för fastigheten under 2015 för 129 miljoner kronor från Stockholms Handelskammare. Flaggskeppsbutiken blir den första i Norden och utöver försäljning av produkter är tanken att arrangera föreläsningar, utbildningar och evenemang i byggnaden.

En övervägande majoritet av de synpunkter som Di Digital har läst är negativt inställda till bygget. Samma bild delar Catarina Holdar, som redan börjat sammanställa svaren.

”Hittills kan vi konstatera att det är väldigt många negativa synpunkter. Det finns några få positiva svar, men de är definitivt i minoritet”, säger hon.

Läs mer: Länsstyrelsen hotar stoppa Apples bygge – men NK välkomnar konkurrensen 

Protesterna handlar främst om att parken borde vara till för allmänheten. Många uttrycker en besvikelse över att Kungsträdgården riskerar förlora sin status som skådeplats för kultur, nöje och rekreation.

”Aldrig i vår vildaste fantasi kunde vi tro att våra makthavare skulle sälja ett stycke mark till en amerikansk it-jätte”, skriver en medborgare.

En del av svaren liknar Apples planer med de omstridda rivningarna av Klarakvarteren i Stockholm och Almstriden i just Kungsträdgården på 1960- respektive 70-talet.

”Ni tänker slita ut Stockholms gröna hjärta och offra det på kommersialismens altare”, står att läsa i en synpunkt.

Bolaget vill också bygga utanför den detaljplan som finns för fastigheten sedan tidigare, vilket upprört somliga. Butikens form och tak innebär att 375 kvadratmeter som i dag är park skulle gå till byggnaden.

En medborgare som ställer sig positiv till Apples planer påpekar att det inte rör sig om någon stor expansion, utöver den yta som i dag brukas av restaurangen TGI Fridays.

”Med tanke på att hela Kungsträdgården är cirka 35 000 kvadratmeter så motsvarar det ungefär 2 procent av parken”, skriver personen.

Läs mer: Politikerna kan krossa Apples dröm i Kungsträdgården 

Di Digital har tidigare kunnat rapportera att det råder delade meningar om Apple-husets framtid mellan politikerna i Stadsbyggnadsnämnden, som ska fatta det slutgiltiga beslutet om bygget.

Centerpartiet har uttalat sig för att techjätten ska flytta in i parken. Tre av partierna har redan sagt nej, medan tre andra är kritiska eftersom platsen har en stor kulturhistorisk betydelse för Stockholm. Samtidigt ville de invänta synpunkterna från samrådet.

Nu ska Catarina Holdar sammanställa synpunkterna och lämna över en redogörelse till politikerna. Målet är att detta ska ske under den nuvarande mandatperioden, som tar slut den sista december, och därför inte påverkas av valet i september. 

Men om samrådsredogörelsen skulle försenas, och en ny mandatperiod hinna påbörjas, kan beslutet påverkas. Politikernas beslut kan antingen antas eller överklagas. Om det inte överklagas får Apple ansöka om bygglov så snart beslutet vinner laga kraft. 

Di Digital har sökt Apple för en kommentar.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera