Annons

Massagespecialist gick från konkurshot till att trefaldiga försäljningen

Flowlife såg sin försäljning av massageprodukter krascha i början av pandemin. Bolaget var nära konkurs men lyckades ställa om till e-handel och istället växa under 2020.

En av Flowlifes massageprodukter, tillsammans med grundaren Lucas Wasniewski.
En av Flowlifes massageprodukter, tillsammans med grundaren Lucas Wasniewski.Foto:Press.

Flowlife startades av Lucas Wasniewski när han var ute efter en massageprodukt till sin mamma och inte hittade vad han sökte, rapporterar tidningen Ehandel. 

Tillsammans med några vänner tog de fram egna produkter inom massage, för att senare bredda sortimentet till träningsprodukter. I dag finns de hos återförsäljare som Stadium och Komplett, bland storsäljarna utmärker sig Flowlifes massagepistoler.

Under 2019 hade omsättningen ökat till 13,5 miljoner kronor med en vinst på 0,8 Mkr. Men då fokus låg på att sälja produkterna vid olika event, särskilt motionslopp, försvann de möjligheterna under coronapandemin.

”Jag minns att vi hade en stor whiteboard där vi hade skrivit upp alla event vi skulle på. Ett efter ett strök vid event efter event som blev inställt. Plötslig var tavlan helt tom”, säger Lucas Wasniewski till tidningen Driva Eget.

Bolaget stod då med ett stort varulager, men saknade kanaler för att nå ut till kunderna.

”Vi var bara några månader ifrån en konkurs. Då beslutade vi oss för att satsa fullt ut på vår e-handel, och kombinera den med personlig service”, säger Lucas Wasniewski till Ehandel.

Under det första halvåret 2020 kämpade bolaget fortfarande för att överleva, men det nya fokuset gav resultat. På betygssajten Trustpilot har e-handeln fått högsta betyg av 95 procent av alla svaranden. Och när Flowlife summerade fjolåret hade försäljningen trefaldigats till 43 Mkr, med ett positivt resultat.

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera