1515
Annons

Martin Lorentzon: ”Därför har jag undanbett omval i Telia”

Det var Spotify-grundaren Martin Lorentzon som själv valde att lämna Telias styrelse, enligt valberedningens ordförande. ”Det är dags för andra att ta vid”, säger Lorentzon till Di Digital.

Martin Lorentzon väljer att lämna Telias styrelse.
Martin Lorentzon väljer att lämna Telias styrelse.Foto:Jessica Gow/ TT
Foto:JESSICA GOW / TT

Telia har ändrat om i sin styrelse. Jimmy Maymann och Martin Tivéus väljs till nya ledamöter och Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnar.

Martin Lorentzon har suttit i Telias styrelse sedan 2013. Enligt valberedningens ordförande Daniel Kristiansson var det hans eget beslut att kliva av.

”Det var Martin Lorentzons val, han ställde inte upp för omval”, skriver han till Di Digital i ett mejl.

Martin Lorentzon kommenterar sitt beslut i ett sms till Di Digital:

”Jag har suttit i Telias styrelse under fem år och nu är det dags för andra att ta vid. Jag har därför undanbett omval. Jag har fortsatt förtroende för styrelsen och bolagets strategi. Förutom detta har jag inga andra kommentarer”, säger han.

Läs mer: Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnar Telias styrelse – Klarna-chefen tar vid

Di Digital kunde tidigare under tisdagen avslöja att Telia har försökt att sälja hela sitt innehav i Spotify inför musiktjänstens stundande börsnotering. Det enligt källor till Di Digital. Prislappen ska ha varit drygt 2 miljarder kronor men affären har ännu inte blivit av.

Läs även: Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp

Daniel Kristiansson vill inte kommentera Martin Lorentzons avhopp ytterligare.

”Jag kommenterar inte enskilda personer som inte ställer upp på omval. Martin Lorentzon har gjort ett utmärkt jobb att förbättra bolagets varumärke och har tagit viktiga beslut”, skriver Daniel Kristiansson.


Lyssna på Digitalpodden Special om Spotifys 12-åriga historia här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?