1515

Martin Gren: ”Vi tvingades till börsen”

Näringslivsprofilen Martin Gren önskar att Axis aldrig hade behövt gå till börsen. Han avråder även svenska entreprenörer från att ta steget till Silicon Valley. ”Det är det svåraste stället att lyckas på”, säger miljardären.

Näringslivsprofilen och Axis-grundaren Martin Gren på scen under Di Startup Tour.
Näringslivsprofilen och Axis-grundaren Martin Gren på scen under Di Startup Tour.Foto:Amanda Lindgren.

Som medgrundare av Axis Communications, med över 2 700 anställda och en omsättning på 8,6 miljarder kronor under 2017, är Martin Gren en av Sveriges techmiljardärer och sitter på omfattande erfarenhet av att driva bolag.

Tillsammans med Mikael Karlsson och Keith Bloodworth startade han Axis Communications redan 1984 samtidigt som han pluggade elektroteknik i Lund.

Bolaget tog däremot så mycket tid att Martin Gren aldrig avslutade sina studier utan hoppade av efter 2,5 år. Axis som började med skrivarservrar släppte senare, 1996, världens första uppkopplade nätverkskamera.

”Tack vare att vi hade en historia av nätverksanslutna skrivare hade vi kunskapen att bygga någonting som sålde kameror. Det unika som vi gjorde det var att vi transformerade produkterna men vi behöll affärs- och säljmodellen. Det är kärnan i Axis”, säger Martin Gren.

Affärsmodellen, att enbart sälja via distributörer var någonting som Martin Gren plockade upp redan i gymnasiet när han sålde ett styrsystem som fungerade som diskokulor.

”Jag hade mina klasskamrater som återförsäljare, så redan på gymnasiet lärde jag mig att behandla alla lika. Om du inte gör det, jag är en liten kille med glasögon, då får du på flabben som vi säger i Skåne. Det där gäller i business också”, säger Martin Gren.

Förutom en fungerande affärs- och säljmodell, anser Martin Gren även att techsektorns fokus på Silicon Valley är missriktad.

”USA är en jättesvår marknad och det svåraste stället att lyckas på är Silicon Valley. Jag tror alldeles för många svenska bolag drömmer om att sätta upp där, men jag brukar ge rådet att välja Chicago i stället. Därifrån når man hela USA på en dagsflygning, det är inte alls lika mycket konkurrens om folk, bostäder och lokaler och det är mindre tidsskillnad.”

Axis Communications är i dag helägt av japanska Canon, men drivs fortfarande som ett eget bolag med Martin Gren som styrelseordförande.

Axis, som fram till millennieskiftet hade varit ett privat bolag, drabbades däremot av dotcom-kraschen och såg ingen annan utväg än att börsnoteras. 

”Allt gick bra i slutet på 90-talet och då fick vi hybris så då skulle vi också vara med i 'dotcomeriet'. Jag drog igång kameran som växte med 40 procent om året de första tolv åren. Det kan ju i dag tyckas vara en schyst tillväxt, men under dotcom-eran så var det ingen som tyckte att det var schyst. Bra bolag växte med 1 000 procent om året då och man värderades på multiplar på sin burnrate”, säger Martin Gren på scen och fortsätter:

”Vi tvingades till börsen, det var ingenting vi ville. Men vi hade inget val”.

Efter att ha rensat ut det så kallade "dotcomeriet" gick Axis tillbaka till att vara ett lönsamt bolag. Martin Gren, som numera investerar i en mängd börsnoterade bolag men även en del onoterade, anser däremot inte att startupbolag har något på börsen att göra. 

”Jag tycker att man ska undvika börsen. Om du är ett startupbolag som bränner en massa pengar, visst, då är alltid börsen en möjlighet. Och du kan ju alltid komma in och göra 'death spiral financing' men det är sällan den typen av bolag slutar lyckliga”, säger Martin Gren. 

Läs mer: Anders Borg och Christer Gardell investerar i en robotrådgivare

Martin Grens svenska noterade aktieportfölj har ett värde om cirka 1,3 miljarder kronor, enligt en sammanställning i Holdings. Bland de största innehaven finns Cellavision, Proact, Trianon, Boule och Formpipe.

”Jag håller inte på att investera i en massa startups. Jag har byggt upp ett 'family office' där det sitter bankers. Jag har sagt att vi ska gå in i lönsamma techbolag eller life science-bolag.”

Men trots Martin Grens bristande engagemang för olönsamma startupbolag har han investerat i fintechbolaget Lendify, där även Anders Borg är delägare.

Hur kom det sig att ni investerade i Lendify?

”Det var min investerares beslut, han är bra på bank och finans. Det var absolut ett undantag som bekräftar regeln. Jag är inte missnöjd med Lendify, men jag har lite svårt att förstå att man behöver dra så väldigt mycket pengar som de gör. Men de har lovat mig att de ska vara kassaflödespositiva i början av 2019”, säger han. 

Lyssna på intervjun med Martin Gren här:

https://embed.acast.com/startupstories/martingren-axis-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes

Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?