1515
Annons

Marknadsdomstolen förbjuder Bynks kritiserade reklamkampanj för lån

Patent- och marknadsdomstolen förbjuder en reklamkampanj som kreditbolaget Rocker använde under varumärket Bynk i fjol. Bolaget svarar att man sedan länge redan har rättat sig efter Konsumentverket och avslutat marknadsföringen.

Emil Hansson, vd på Rocker med konsumentlåntjänsten Bynk.
Emil Hansson, vd på Rocker med konsumentlåntjänsten Bynk.Foto:Bynk/Press

I november i fjol stämde Konsumentombudsmannen bolaget Bynk för att skönmåla skuldsättning i sin marknadsföring. Dessförinnan kunde Di Digital rapportera om den anmälningsvåg mot bolaget som fått Konsumentverket att reagera. Dessutom hade även Reklamombudsmannen fällt bolaget för vilseledande reklam.

Läs mer: Lade kvarts miljard på varumärket – nu ömsar kritiserade lånebolaget skinn

Nu förbjuder Patent- och marknadsdomstolen Bynk – som sedermera bytt namn till Rocker – från att fortsätta med reklamen. Rocker har slutat med den marknadsföringen, men riskerar böter på en halv miljon kronor om man börjar med det igen.

”Reklamen lyfter fram lån som ett bekymmersfritt sätt att klara vardagen utan hänsyn till de generella riskerna med konsumentkrediter”, säger Daniel Karfs, biträdande Konsumentombudsman, enligt TT.

Det är inte tillåtet att marknadsföra lån som ”ett lättvindigt och oproblematiskt sätt” att lösa ekonomiska problem, heter det.

Rocker svarar med att man redan rättat till problemet. 

”I samband med den bredare granskningen framförde Konsumentverket synpunkter mot ett antal av Bynks reklamfilmer från 2019, varefter Bynk valde att frivilligt rätta sig efter Konsumentverkets synpunkter och avsluta marknadsföringen”, skriver man i ett pressmeddelande.

”Vi har ingen avsikt att marknadsföra tjänster på ett sätt som strider mot vare sig lag eller praxis. För Bynks del är det positivt att domstolen nu har klargjort det osäkra rättsläget”, säger Rockers kommunikationsdirektör Oscar Hyléen i en skriftlig kommentar.

Trots namnbytet till Rocker lever Bynk kvar som ett varumärke för konsumentlån inom bolaget. 

Bynk grundades 2016 och har tagit in omkring 700 miljoner kronor i riskkapital från bland andra LMK Industri och mediejätten Schibsted.

Läs mer: Schibsted storsatsar på mobillån – ska bygga europeisk mobilbank


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?