1515

Mark Zuckerberg: ”Techglasögon slår igenom det här decenniet”

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg förutspår att VR- och AR-glasögon kommer att få sitt stora genombrott om några år. Techprofilen talar i egen sak då jätten har investerat stora pengar i utvecklingen.

Deltagare på Facebooks utvecklarkonferens i San Jose, Kalifornien, provar VR-headset from Oculus VR.
Deltagare på Facebooks utvecklarkonferens i San Jose, Kalifornien, provar VR-headset from Oculus VR.Foto:David Paul Morris

(Di Digital/Silicon Valley) Det senaste decenniet har Facebooks FB -1,22% Dagens utveckling vd och grundare Mark Zuckerberg satt upp utmaningar för sig själv varje år, som han brukar posta i ett publikt inlägg på sin Facebook-sida. Under åren har han bland annat lärt sig mandarin, kodat en AI-assistent till sitt hem, läst mer böcker och lärt sig laga mat.

I år har han dock frångått trenden och istället gett sig på att förutse hur världen och hans eget liv kommer att se ut 2030.

En av förutsägelserna han gör är att VR- och AR-glasögon kommer att slå igenom.

”Samtidigt som jag förväntar mig att mobiler kommer att fortsätta vara våra primära enheter under större delen av det kommande decenniet, tror jag att vi någon gång under 2020-talet kommer att få se ett genombrott för glasögon med förstärkt verklighet vilket kommer att omdefiniera vår relation till teknik”, skriver han.

Han skriver bland annat att glasögonen kan hjälpa människor att vara närvarande varsomhelst, vilket till exempel skulle kunna överbrygga sociala skillnader som ökade huspriser och geografiska möjligheter.

Facebook har sedan ett antal år tillbaka utvecklat headsets för virtuell verklighet, bland annat genom köpet av bolaget Oculus VR 2014 för 3 miljarder dollar.

Läs också: Oculus grundare lämnar Facebook

Enligt en artikel på CNBC i september förra året har också bolaget startat utvecklingen av ett par glasögon för förstärkt verklighet som går under kodnamnet Orion. Man har också ingått ett partnerskap med Ray-Bans moderbolag Luxottica för designen av AR-glasögonen och målet är att lansera en produkt mellan 2023 och 2025. Facebook jobbar också med en röststyrd assistent som ska kontrollera glasögonen.

Apple ska även, enligt uppgifter till The Information i november i fjol, vara på gång med ett AR-headset för lansering 2022 och ett par mer nätta AR-glasögon 2023.

Läs också: Börsens speltoppar siar om framtiden: ”Fem år på sig”


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?