1515

Mardrömskväll för svenska startups

Apples utvecklarkonferens i måndags kväll innebar en rad utmaningar för svenska startups. Bolag som Truecaller, Spotify Wrapp och Izettle får nu alla Apple som motståndare på marknaden.

Apples vd Tim Cook och Beats-grundaren Jimmy Iovine under måndagens Apple-event.
Apples vd Tim Cook och Beats-grundaren Jimmy Iovine under måndagens Apple-event.Foto:TT

Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify


Izettle vs. Square-samarbete

Jacob de Geer, vd för Izettle.

Svenska Izettle har under fem år lanserat sina portabla kortläsare i nio länder. Bolaget har drivits med stora förluster för att expandera snabbt (166 miljoner i förlust år 2013). Så sent som i maj i år anpassade Izettle kortläsarna för att stödja betalningar med Apple Pay. När Apple i måndags kväll meddelade att de inleder ett samarbete med betalföretaget Square var det därför ett hårt slag mot Izettle.

Apple-samarbetet innebär att Square kommer att skicka ut 250 000 kortäsare gratis under hösten. Kortläsarna har stöd för Apple Pay och betalning med chipkort. Möjligheten att betala med chipet på betalkortet har varit något som gjort Izettle unikt och gett bolaget ett försprång i Europa. Nu ser den eran ut att gå mot sitt slut, även om det fortfarande finns tekniska skillnader som gör att Squares produkter ännu inte fungerar på Europamarknaden. 

Hur många som använder Izettles kortläsare är inte känt men det handlar om över 100 000 användare i Sverige och 100 000-tals i övriga länder. Med en aggresiv lansering kan Apple och Square snabbt vara ikapp. Det bör leda till ett priskrig som gör det ännu svårare för Izettle att visa vinstsiffror.


Truecaller vs.Apple Caller ID


Studiekamraterna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam står bakom succéappen Truecaller. Foto: Oskar Omne

Truecaller är en av den senaste tidens främsta svenska bolagssuccéer med sin app som fungerar som en global telefonkatalog och nummerpresentatör.

Nu hotas dock Truecallers affärsmodell av Apples tjänst Caller ID, som presenterades under måndagen. När ett okänt nummer ringer dig avsöker Caller ID mejlen i din inbox efter en matchning och ett namn dyker upp på skärmen. Har personen som ringer aldrig mejlat dig så fungerar tjänsten förstås inte.

De två bolagen har valt att lösa problemet med okända nummer som ringer på två helt olika sätt. Truecaller bör dock kunna söka tröst i att merparten av deras användare finns på marknadeer där Android-telefoner dominerar.


Wrapp vs. Wallet

Wrappgrundaren Hjalmar Winbladh.

Historien om Wrapp har varit fylld av besvikelser och missöden. Bolaget är nu inne på en ny affärsmodell, en app där användarna registrerar ett kreditkort och kan ta del av olika rabatter. I går meddelade Apple att de gör om sin app Passbook till en digital plånbok med namnet Wallet. I Wallet kan användarna registrera betalkort och, i det här fallet det viktigaste, registrera bonuskort från handlare.

Apples integration av bonuskorten kan bli en viktig nyckel till mobilbetalningarnas framgång. Nu slipper konsumenten hålla koll på en hög av bonuskort och kan istället lagra alla i mobilappen Wallet som automatiskt väljer rätt kort till rätt butik. Det är en signifikant förbättring. Och ett signifikant hot mot Wrapp. 

Läs mer: De svenska riskkapitalbolagens sämsta it-investeringar


Natural Cycles vs. iOS 9 health apps


Elina Berglund och maken Raoul Scherwitzl står bakom p-appen Natural Cycles. Foto: Natural Cycles

Även på hälsoområdet väljer Apple att satsa nytt. Under utvecklarkonferensen nämnde Craig Federighi, chef för Apples operativsystem, att fertilitetstjänster för kvinnor är ett prioriterat område för bolaget. Det betyder att appar som amerikanska Glow, tyska Clue och inte minst svenska Natural Cycles får akta sig.


Spotify vs. Apple Music


Spotify grundades i april 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Nu har de en utmaning framför sig. Foto: Joey Albreit

Få har nog missat vad lanseringen av nya Apple Music innebär för musiktjänsten Spotify. Apple Music består av tre huvudsakliga delar: en streamingtjänst, till synes snarlik Spotify både sett till innehåll och funktion, till det hör Connect, ett socialt filter där lyssnare kan ta del av videoklipp, foton, ljudklipp och annat från olika artister de väljer att följa. Det tredje benet är en livesänd radiotjänst.

Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?