1515

Marcus Wallenberg: ”SEB är en utmanare till Apple Pay”

SEB:s ordförande menar att storbanken är en trovärdig utmanare till betaltjänster som Paypal och Apple Pay. Samtidigt tillstår han att storbanken har långt att gå digitalt. ”Självklart är vi en utmanare”, säger Marcus Wallenberg.

Tidigare Investor-vd:n Marcus Wallenberg är ordförande för SEB.
Tidigare Investor-vd:n Marcus Wallenberg är ordförande för SEB.Foto:Jonathan Bylars

Det är från scenen på Symposium-konferensen i Stockholm som Marcus Wallenberg uttalar sig om SEB:s digitala omställning.

Betaltjänsten Swish, som samägs av tio banker i Sverige, ser han som ett tecken på att SEB tar sig an jättarna inom e-betalningar.

”Vi är förstås en utmanare till aktörer som Paypal och Apple Pay”, säger Marcus Wallenberg.

I dag sker 97 procent av våra transaktioner via nätet

Digitala finansbolag som Izettle och Klarna utmanar sedan flera år storbankerna inom flera affärsområden.

Di Digital kunde tidigare i år rapportera att SEB var ensam bland storbankerna om att inte ha någon styrelsemedlem med digital kompetens. Kort därefter tog den digitala profilen (och krönikören i Dagens industri) Sara Öhrvall plats i SEB:s styrelse.

Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens

Marcus Wallenberg medger att SEB har långt att gå för att bli en digital bank.

”I dag sker 97 procent av våra transaktioner via nätet. Men är vi digitaliserade? Nej. Vi har långt kvar att gå”, säger Marcus Wallenberg och citerar ett familjemotto:

”Den enda traditionen som är värda att bevara är den som handlar om att röra sig bort från det gamla och mot det som komma skall.”

Vid höjdarkonferensen i schweiziska Davos i januari var Investors ordförande Jacob Wallenberg inne på ett liknande spår.

Läs mer: Svenska företag digitalt svaga

Marcus Wallenberg delade på fredagen scenen med Antonia Ax:son Johnson. På frågan om han är feminist kom följande besked:

”Jag är inte säker på om kvinnor är mer värda än män, men i Antonia och vår vd:s (Annika Falkengren) fall är det helt klart så”, säger Marcus Wallenberg.


Mer från Symposium Stockholm: Daniel Ek, vd på Spotify.

Läs även: Daniel Ek om Spotifys framtid: ”Jag kommer inte sälja”

Foto:

Läs även: Eric Schmidt: "Snart får Europa en startup i Google-storlek"


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?