1515

Marcus Wallenberg om Apple Pays intåg: Vi får se var det landar

Apple Pay och andra betaltjänster ger sig nu på den svenska marknaden. SEB:s styrelseordförande Marcus Wallenberg är försiktig med att sia om framtiden. ”Jag tycker inte det är konstigt. Men vi får se var det landar”, säger han till Di Digital.

Marcus Wallenberg, SEB:s styrelseordförande, på Slush
Marcus Wallenberg, SEB:s styrelseordförande, på SlushFoto:Jesper Frisk

(Di Digital/Helsingfors) På techkonferensen Slush fick Di Digital på torsdagen tag i Marcus Wallenberg. Han var på plats med Prins Daniel och en delegation av svenska entreprenörer.

På Slush tittar SEB:s ordförande bland annat på startupbolag.

”Vi försöker hålla oss uppdaterade på nya idéer och tittar på företag. Antingen kan de passa in i närheten av de företag vi redan har i portföljen, eller så kan de vara intressanta företag för framtiden", säger han till Di Digital och fortsätter:

”Näringslivet ställs om och de stora företagen måste anpassa sig till ny teknik. För att hålla igång näringslivet så måste entreprenörer bygga de nya företagen.”

I slutet av oktober lanserades Apple Pay, efter en längre tids spekulationer, i Sverige. Den enda storbanken som i lanseringsskedet samarbetar med techjätten från Kalifornien är Nordea.

Sommaren 2016 sade Marcus Wallenberg till Di Digital att hans bank var en utmanare till betaltjänster som Apple Pay, även om han tillstod att banken hade långt kvar att gå digitalt.

Läs mer: Marcus Wallenberg: ”SEB är en utmanare till Apple Pay” 

På Slush säger han att han ser Apple Pay som bara en av många betaltjänster och exemplifierar med Alipay som har vunnit stora marknadsandelar i Kina. 

”Jag skulle tro att anledningen till att utländska betaltjänster har kommit ganska sent till Sverige är att vi har Swish."

Men fler betaltjänster är nu på väg till Sverige menar han. 

”Det är en del av fintechsituationen. Jag tycker inte det är konstigt. Men vi får se var det landar.”

Som han ser det är de upparbetade kundrelationerna det som är SEB:s och de övriga storbankens skydd mot företag som - från sidan - ger sig in i finansbranschen.

”De yngre bolagen kommer in med nya idéer och ny teknologi. Ibland går det att samarbeta på ett väldigt bra sätt. Det är till fördel både för entreprenörerna och för bankerna.”

Och till fördel för konsumenterna?

”I slutändan, men vi får se vad som händer. Det handlar om att göra tjänsterna mer tillgängliga vid de tidpunkter kunden väljer. Det handlar om kostnadseffektivitet. Det handlar om en transparent service. Jag tror att det blir bättre och enklare för konsumenterna i slutändan.”

 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?