Annons

Mapillary bygger kartdatabas med Zenuity

Malmöbolaget Mapillary inleder ett forskningsprojekt med Zenuity, som ägs av börsbolaget Veoneer och Volvo Cars, och en rad andra aktörer. Målet är att bygga världens första öppna plattform för den typ av kartdata som behövs för självkörande bilar.

Från vänster: Emil Dautovic, chef för Mapilarys bilsatsning, och en av Astazeros testbilar.
Från vänster: Emil Dautovic, chef för Mapilarys bilsatsning, och en av Astazeros testbilar.Foto:Pressbilder

Malmös hetaste bildanalysbolag, Mapillary, har sedan starten 2013 byggt en bilddatabas med drygt 900 miljoner gatuvybilder i 190 länder.

I början beskrevs bolagets gärning ofta som ett slags crowdsourcat Google Maps. Men på de senaste åren har Mapillarys underlag och tjänster seglat upp som en viktig resurs i fordontillverkarnas strävan mot självkörande teknik. 

På det viset kan självkörande teknik bli både säker och billig.

Mapillary har nämligen skapat ett slags ”objektsystem” där trafikbilderna analyseras och bryts ner i 65 objektklasser som ”människa”, ”cykel”, ”träd”, ”lykta” och ”brandpost”. Bolaget kan på detta vis bland annat ge träffsäkra koordinater för olika objekt, ett underlag som sedan kan användas för att ”träna upp” den artificiell intelligens, AI, som används inom självstyrning. 

Nu står det klart att Mapillary inleder ett forskningsprojekt med Zenuity, som ägs av börsbolaget Veoneer och Volvo Cars, testbolaget Astazero, Sveriges forsknings- och innovationscenter Rise och det nationella centret AI Innovation of Sweden. Tillsammans ska de bygga världens första öppna plattform (ett så kallat dataset) för den typ av kartdata som behövs för att utveckla självkörande fordon.

Läs mer: Nu kan du tjäna pengar på trafikbilder – Mapillary lanserar Uber-tjänst 

Forskningsprojektet äger rum på Astazeros testcenter för bilar och andra fordon utanför Borås. På denna plats ska en uppkopplad självkörande testbil från Zenuity samla in data i två års tid. Detta sker med hjälp av radar- och lidar-sensorer samt kameror längs med testbanan. 

”Mapillarys mål med detta är att visa hur vi kan uppdatera kartor löpande och kostnadseffektivt. Vi gör det med hjälp av mobilkameror, och andra billiga kameror monterade i eller utanpå bilar”, säger Emil Dautovic, chef för Mapillarys bilenhet.

Kameror och bildanalys är helt avgörande för att lära bilar att se och uppdatera kartan i realtid.

Han menar att kameror är något som kommer att byggas in i samtliga fordon i framtiden, dels för att bilen ska förstå sin omgivning, men också just för att hålla kartor uppdaterade.

”Kameror och bildanalys är helt avgörande för att lära bilar att se och uppdatera kartan i realtid. På det viset kan självkörande teknik bli både säker och billig, vilket är nödvändigt om man ska nå en massmarknad”, säger han.

Astazeros testcenter beskrivs som världens mest avancerade för självkörande teknik. Tanken är att informationen som samlas in ska vara tillgänglig för alla och hjälpa bolag som utvecklar självkörande teknik att bättre förstå förändringar i trafikmiljön, till exempel vad gäller trafikskyltar och linjer på vägarna.

”En noggrann karta över vägens geometri och med relevanta landmärken är en förutsättning för våra självkörande funktioner. Lika viktigt är det att hålla kartan uppdaterad och snabbt kunna detektera och korrigera förändringar, exempelvis vid vägarbeten. I detta samarbete ska vi tillsammans utforska vad som är möjligt att uppnå med bilens sensorer”, säger Per Lofter, produktansvarig för karttjänster på Zenuity.

Sveriges forsknings- och innovationscenter RISE ska, som sin del i projektet, placera ut så kallade ankarpunkter längs med testbanan med spårbar centimeterprecision. Kombinationen av insamlandet av data genom billiga kameror och de högprecisa ankarpunkterna gör att bilen, på ett kostnadseffektivt sätt, kan förstå vilka trafikregler som gäller. Tekniken ska fungera även om vädret skiftar från sol till snöstorm och trafikskyltar inte syns. 

”Kartor och igenkänning är helt avgörande för att få självkörande teknik att fungera och detta är särskilt svårt i röriga, urbana miljöer och i miljöer där väder varierar. Det finns vissa dataset på marknaden redan, men inga av dessa inriktar sig just på kartor för självkörande fordon och har heller inte samlat in så pass detaljerad kartdata som vi kommer att kunna göra i och med samarbetet med Astazero, Rise och Zenuity”, säger Mapillarys Emil Dautovic.

Projektet inleddes i oktober och delfinansieras av Vinnovas FFI-program. Forskningsprojektet fortlöper i två år och man hoppas kunna implementera resultaten i riktiga fordon så fort projektet är avslutat. 

”Vi hoppas att våra resultat ska implementeras i kartor för fordon med självkörande teknik redan 2022”, säger Emil Dautovic på Mapillary. 

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera