1515
Annons

Måns Zelmerlöw investerar i karaokeapp

Statliga Almi Invest och artisten Måns Zelmerlöw investerar i karaokeappen Sing Along. Bakom appen står startupbolaget Lookatech med vd Raj Singh.

Artisten Måns Zelmerlöw.
Artisten Måns Zelmerlöw.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Lookatechs karaokeapp Sing Along Official lanserades nyligen i Sverige och drivs i samarbete med flera internationella musikbolag. Inom kort ska tjänsten göras tillgänglig i övriga Skandinavien och Storbritannien. 

”Vi lanserade gratisversionen i mars och har inga intäkter ännu. Men i slutet av sommaren ska vi ta börja betalt. Målet är att inom en snar framtid bli en viktig inkomstkälla för de artister och upphovsmän som licensierar sin musik till oss”, säger bolagets vd och medgrundare Raj Singh.

När lanseringen är fulländad ska bolagets gratisanvändare få access till ett visst antal låtar per artist och månad. Därutöver kan användare köpa in låtar eller betala per månad. 

Vd:n drar en parallell till Spotifys affärsmodell.

”Här får alla parter såsom artister, låtskrivare, musikförlag och skivbolag den ersättning som de har rätt till, samtidigt som användarna får en studioupplevelse när de gör sina inspelningar”, säger han.

Läs mer: Daniel Ek: ”Långt kvar innan Apples plattform är öppen och rättvis” 

Hittills ingår orginalmusik och visuella bakgrunder från världsartister som Coldplay, Bruno Mars, Tina Turner, och många fler i appen. Bland de svenska artister som lånat sig till tjänsten kan nämnas Samir & Viktor, Charlotte Perrelli, Per Gessle och Måns Zelmerlöw.

Nu står det alltså klart att Måns Zelmerlöw även är med och investerar när Lookatech tar in 12 miljoner kronor genom en aktieemission.

”Jag har länge saknat en bra app för att sjunga karaoke med bra produktioner. Så fick jag ett erbjudande om att investera i just en sådan, dessutom med originalbakgrunder, och självklart hoppade jag på”, säger Måns Zelmerlöw i en kommentar.

Statliga Almi Invest är största investerare i nyemissionen. 

”Bolaget fångar den starka trenden att uttrycka sig genom musikvideos. Eftersom artister och skivbolag har ett ekonomiskt incitament att sprida tjänsten genom sina egna kanaler har bolaget goda möjligheter till viral och kostnadseffektiv marknadsföring”, säger Marcus Boijemyr, investeringsansvarig på Almi Invest.

Läs mer: Så hanterar Almi Invest coronakrisen

Andra investerare är: Ola Håkansson från Ten Music Group, företaget United Stage Artist, Phils Burger-grundaren Peder Skaj, Bokfabrikens ägare Lars Brahme och den före detta skivbolagsdirektören Per Sonerud.

Från vänster: Peo Thyrén, som ansvarar för Lookatechs relationer med musikindustrin, vd Raj Singh och produktchefen Tobias Larsson.
Från vänster: Peo Thyrén, som ansvarar för Lookatechs relationer med musikindustrin, vd Raj Singh och produktchefen Tobias Larsson.Foto:Rickard Liljero Eriksson.  

Kapitalet ska gå till produktutveckling och internationell expansion.

”Med hjälp av kapitalet siktar vi på en successiv global utrullning. Vi har med oss de internationella musikbolagsjättarna, artisterna och investerarna för att göra det möjligt att globalt dominera denna sektor inom några år”, säger vd:n, som är en entreprenör med en bakgrund inom e-handel och food tech

Bakom Lookatech står även produktchefen Tobias Larsson, en entreprenör inom rörlig media, och Peo Thyrén, som ansvarar för bolagets relationer med musikindustrin, och som tidigare var artist i banden Noice och Sha-Boom.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera