1515
Annons

Många vill klicka hem maten efter semestern – jackpott för Mathem och Axfood

Svenskarna handlar alltmer mat på nätet och nu när många kommer tillbaka till vardagen ökar trycket på näthandlarna. 

Mathems tidigare styrelseledamot Jakob Tolleryd (som avgick i mitten på 2018) och Tomas Kull, vd och grundare.
Mathems tidigare styrelseledamot Jakob Tolleryd (som avgick i mitten på 2018) och Tomas Kull, vd och grundare.Foto:Jesper Frisk

Skolorna börjar snart och många är på väg tillbaka till vardagslunken från semestern. Det så kallade livspusslet ska läggas och antalet matbeställningar efter semesterperioden har varit över förväntan.

”Det är en större ökning än vad vi hade förväntat oss till i dag och redan till förra veckan”, säger Tomas Kull, vd och grundare på Mathem, och fortsätter:

”Vi var tvungna att stänga av beställningarna till på måndag för att kunna prioritera kvaliteten före volym.”

Anders Jacobsson som är marknadsansvarig på Axfood-ägda Mat.se beskriver en mer försiktig uppgång.

”Det går ner varje sommar, men vi ser att det börjar ta fart nu”, säger han.

Försäljningen av mat på nätet har varit på uppgång sedan tidigare. Förra året var omsättningen för den digitala mathandeln 4,6 miljarder kronor, vilket innebar en tillväxt med 19 procent jämfört med året innan, enligt ny statistik från organisationen Svensk Digital Handel.

”När man började med nätmat drev man handeln med färdiga middagskassar, det var det som satte fart på mathandeln”, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.

Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln 

Marknadsledande Mathem omsatte ensamt drygt 1 miljard kronor under 2017, men med en växande förlust på 168 miljoner kronor. 

Numera är det främst det så kallade lösplocket, där konsumenterna själva väljer vad de ska köpa, som växer. Samtidigt minskar efterfrågan på middagskassarna. Ändå väntas tillväxten för nätmaten öka med 25 procent i år jämfört med förra året.

”Jag tror på en väldigt kraftig tillväxt”, säger Ljungberg.

För närvarande står nätmaten för 1,6 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, vilket är en liten andel jämfört med de länder som leder utvecklingen. I topp återfinns Sydkorea där motsvarande andel är nästan 20 procent.

Läs mer: Svenska handelsjättarna gör som Amazon: Storsatsar på mat 

De svenska livsmedelsjättarna arbetar också hårt för att effektivisera sina leveranser och Coop siktar till exempel på att matkassen ska stå utanför dörren en timme efter att beställningen gjorts. Även ICA har lagt mycket resurser på sin e-handel och hävdar att de numera är störst på marknaden sett till volymer.

Per Ljungberg är ändå tveksam till att Sverige kommer kunna komma upp i Sydkoreas volymer inom en överskådlig framtid. Tomas Kull på Mathem och Anders Jacobsson på Mat.se är däremot övertygade.

”Titta på våra barn. De handlar det mesta på nätet. Är man van att vara på nätet så blir det naturligt att handla där”, säger Tomas Kull.

(TT/Di Digital)

Läs mer: Nätbutiken Matsmart ökar intäkterna med 130 procent 


Innehåll från SavelendAnnons

Starta året med en ny vana: Få dina sparpengar att växa utan ansträngning

Återigen är januari här, månaden som både betraktas som årets fattigaste och ett startskott för nya löften. Sparplattformen SaveLend vill uppmuntra alla att använda det nya året till att se över sitt sparande och ta tillfället i akt att bygga en stabil ekonomisk grund. I stället för att låta dina pengar ligga sovandes på ett sparkonto utan ränta kan SaveLend hjälpa dig att sätta sparpengarna i arbete – och skapa möjlighet för dem att växa.

Ett nytt år är här och för många markerar det en möjlighet att börja med, eller återuppta, olika goda vanor. Att komma i gång med träningen eller ge upp tobak är nog några av de allra vanligaste nyårslöftena men 2022 kan också bli året du börjar satsa på ditt sparande, på riktigt. Många har idag stora summor pengar på vanliga sparkonton till nollränta, helt utan avkastning. Det är precis lika ineffektivt som att stoppa pengar i madrassen, menar Ludwig Pettersson, vd på SaveLend.

– Riksbanken har som uppgift att hålla inflationen på runt 2 procent per år så faktum är att dina sparpengar tappar köpkraft med tiden om de ligger vilande. Du bör i stället se till att placera pengarna där de jobbar och levererar avkastning. 

Steg ett är helt enkelt att komma i gång med det aktiva sparandet och det kan göras på många olika sätt, du kan till exempel köpa aktier och fonder, investera i råvaror eller spara i krediter. Nästa steg är att se till att du har en plan framåt, förklarar Ludwig Pettersson. En annan viktig faktor för ett framgångsrikt sparande är nämligen att spara varje månad, över tid. På så vis investerar man i alla konjunkturer och slipper tänka på att försöka förutse marknaden.

En naturlig diversifiering

Idén till SaveLend föddes 2014 ur viljan att erbjuda en sparform som står utanför aktiemarknadens dagliga svängningar och som ger grund för stabil avkastning. Krediter är en välkänd och beprövad investeringsform som tack vare teknikens utveckling numera kan erbjudas till alla. Genom att dela upp kapitalet på många olika krediter och kredittyper når man också en naturlig diversifiering då risken delas upp både sett till koncentration per kredit och kredittyper – så som företagslån, fastighetskrediter, konsumentlån och liknande. Det är också en sparform som inte kräver några förkunskaper eller stora startkapital. 

– Att spara i krediter skapar ett naturligt kassaflöde med ränteutbetalningar vid olika tillfällen och tider så att pengar fortsätter att ticka in. Och sedan får man ränta-på-ränta-effekten på det, säger Ludwig.  

Lägre risk

Han understryker att samtliga krediter hos SaveLend omfattas av en noggrann kreditkontroll och att krediter som tillgångsslag generellt har lägre risk än aktier. Trots detta ska krediter inte heller utgöra hela sparportföljen utan det är alltid viktigt att säkerställa en bra bredd så att man sprider sina risker. Avkastning och risk går hand i hand och man ska vara medveten om att en möjlighet till hög avkastning också innebär en hög risk. Du måste därför fundera på hur planen för ditt eget sparande ser ut. 

– Krediter bör vara en självklar del av varje sparportfölj för att skapa en bra diversifiering mellan både tillgångsslag och risknivåer. Vår målavkastning ligger på 7–9 procent per år, och under de senaste tolv månaderna nådde vi 8,92 procents avkastning efter avgifter och kreditförluster. 

Möter både nya och erfarna sparare

SaveLends plattform är utformad för att möta behovet hos alla typer av sparare. Från nybörjarsparare, som förstår att pengar behöver aktiveras men inte har något större intresse av att hålla koll på att köpa och sälja. Till de mer erfarna och kapitalstarka investerarna som vill ha en större bredd i portföljen och en tryggare investeringsgrund att stå på. 

– Vår investeringsmotor SmartInvest möjliggör ett helt automatiskt sparande i krediter vilket gör att vi kan möta de med lite mindre kapital som bara vill komma i gång och aktivera sitt kapital. Samtidigt kan de mer erfarna investerarna engagera sig mer i plattformen och göra egna inställningar för att få den spridning de vill ha i olika kredittyper samt bestämma exakt koncentration av kapital per kredit, avslutar Ludwig Pettersson. 

Kom i gång idag på Savelend.se 

 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?