1515

Malmös startuphus expanderar – ska locka fler kvinnor

Startuphuset The Ground i Malmö, med en rad profiler som grundare, växer ytterligare. Nu köper man grannhuset och mer än dubblar ytan för att locka fler kvinnliga entreprenörer.

Hampus Jakobsson är en av The Grounds grundare. Chloe Nauta är operativ chef.
Hampus Jakobsson är en av The Grounds grundare. Chloe Nauta är operativ chef.Foto:Andreas Pålsson

Tillsammans sysselsätter de nio företagen som i dag sitter på The Ground på Bredgatan i Malmö 60 personer. Bolagen expanderar och håller i rask takt tillsammans på att växa ur huset.

 

Måttlighet är inte min starka sida, jag vill att The Ground ska växa.

 

För att kunna hålla kvar företagen även när de växer går nu nio skånska profiler samman och finansierar köpet av grannfastigheten. De befintliga 500 kvadratmetrarna utökas med 740 kvadratmeter och ska ge plats för ytterligare 60 personer. 

”Vi kommer att ta in mellan fem och åtta nya företag när vi öppnar den delen till våren”, säger Chloe Nauta, operativ chef på The Ground. 

The Ground startades 2015 av serieentreprenörerna Hampus Jakobsson och Karl-Anders Johansson. De var två av grundarna till TAT och Hampus Jakobsson har senare drivit bland annat Brisk.io och Karl-Anders Johansson är en av entreprenörerna bakom Modcam. 

”Måttlighet är inte min starka sida, jag vill att The Ground ska växa. När jag, Kalle och de andra investerarna som nu går in i det nya huset startade bolag så fanns det inget hem för nördarna. Vi vill ge nördarna ett hem och samla de som är lite annorlunda och som har lite annorlunda idéer”, säger Hampus Jakobsson.

Läs mer: Sju skäl att hålla koll på Malmös startup-scen

Det utökade The Ground kommer att ha samma inriktning mot företag som utvecklar digitala produkter, antingen hårdvara eller mjukvara, men kommer att ha ett tydligt fokus mot kvinnliga entreprenörer. 

”Vi ska bli mycket bättre på diversifiering och arbeta aktivt för att få fler kvinnor till The Ground, både entreprenörer och investerare."

Köpet blev klart i slutet av förra veckan och nu ska huset renoveras och anpassas för verksamheten. Chloe Nauta säger att den nya kontorsdelen öppnar till våren. Hon hoppas att man redan till jul ska ha kommit så långt så att man kan öppna bottenvåningen i det nya huset som ska rymma ytterligare en satsning för startupcommunityn i Malmö.

”Nästa steg är att kunna köra egna event i huset och det får vi en bra plats till på den nya nedervåningen”, säger hon.

Enligt Hampus Jakobsson handlar det om nischade event för en mindre målgrupp.

”Vi vill inte konkurrera med mer generella event som görs av till exempel inkubatorn Minc. Vi ska vara ett komplement för precis den målgruppen som The Ground vänder sig till”, säger Hampus Jakobsson.

De nio finansiärerna är:

Karl Anders Johansson, medgrundare av TAT och Modcam

Hampus Jakobsson, medgrundare av TAT, Brisk.io och affärsängel

Sami Niemi, grundade av Scalado

Ludvig Linge, affärsängel och medgrundare av TAT

Per Grimberg, medgrundare TAT

Jan Erik Solem, Polar Rose och Mapillary

Anders Frankel, grundare av Apsis

 Martin Gren, medgrundare av Axis

Johan Levnader, affärsängel och tidigare ordförande för TAT


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?