1515

Malmöprofilen Carl Silbersky kliver av vd-posten på Mionix

Carl Silbersky lämnar vd-posten i hårdvaruföretaget Mionix. Nu väntar digitala plattformen för byggmarknader.

Carl Silbersky.
Carl Silbersky.Foto:Pressfoto

Malmöprofilen, ängelinvesteraren och serieentreprenören Carl Silbersky (NTL) kliver av som vd på hårdvarubolaget Mionix (NTL), med säte i Malmö.

Men Carl Silbersky lämnar inte staden, han tar nu rollen som affärsutvecklingschef hos börsnoterade Malmöbolaget Bimobject (NTL). 

”Jag går tillbaka till det jag älskar: Tekniken. De senaste tio åren har jag byggt bolag, nu vill jag använda den verktygslåda jag har fått av det inom ett större bolag”, säger Carl Silbersky.

Bimobject grundades 2011 och är en molnbaserad marknadsplats för digitala bygg- och inredningsprodukter. Under förra året omsatte bolaget 84 miljoner kronor och har över 970 000 användare.

”Det handlar om ett bolag som skapar en helt ny vertikal. Man bygger en Amazonplattform för byggindustrin. Jag är ganska 'blown away' av bolaget”, säger Carl Silbersky.

Tillverkare kan lägga upp all produktinformation digitalt på Bimobjects plattform. Kunder som till exempel är intresserade av fönster kommer då kunna se bland annat mått, material och de egenskaper som fönstret har på grund av dess design.

Tidigare har det endast funnits väldigt lite information om produkterna, något som försvårat inköpen och ökat kostnaderna när fel inköp görs på grund av den bristande informationen.

Det var i somras som Carl Silbersky hjälpte EQT Ventures med att titta på Bimobject. Riskkapitalbolaget gick in med 240 Mkr i Bimobject som då värderades till 1,6 miljarder kronor.

Läs mer: Digitala byggbolaget Bimobject förbi miljardgränsen – EQT investerar 

Under tiden när Carl Silbersky undersökte bolaget blev han fäst vid bolagets idé och därefter var steget kort till att ta en plats i bolagets styrelse.

”Det är många industrier som skulle kunna använda sig av tekniken. När jag började gräva i detta så tänkte jag bara 'oh my god vad coolt'. Jag blev kär i bolaget och blev sugen på att gå in och så blev det så”, säger han.

Carl Silbersky har varit vd på Mionix sedan 2014, under en tid när bolaget uttalat målet att gå till börsen. Det har inte hänt. Under 2017 omsatte Mionix 15,7 Mkr, nästan en halvering av föregående år då bolaget omsatte 29,7 Mkr. Carl Silbersky kommer sitta kvar i Mionix styrelse.

”Det finns ett duktigt team som tar vid nu”, säger han.

Läs mer: Han tar gamer-bolaget Mionix till börsen 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?