1515

Malmöbolaget surfar på vågen och tar in 25 miljoner

Med sina elektriska jetboards hoppas Radinn ta surfentusiaster med storm. Nu fyller Malmöbolaget på kassan med 25 färska miljoner från flera privata investerare.

Radinns medgrundare och vd Alexander Lind provsurfar bolagets elektriska wakeboard utanför Norges kust.
Radinns medgrundare och vd Alexander Lind provsurfar bolagets elektriska wakeboard utanför Norges kust.

Bolaget Radinn från Malmö vill revolutionera vattensporten med hjälp av sin elektriska jetboard. Brädan gör att man kan glida fram på ytan utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor.

”Det är en produkt som är unik på marknaden i dag. Man styr brädans hastighet med en trådlös handkontroll. Det gör att du kan surfa ensam i total tystnad och välja hur snabbt du vill åka”, säger Alexander Lind, vd och medgrundare på Radinn.

Nu fyller bolaget på kassan med 25 miljoner kronor i en A-runda som nyligen stängdes, kan Di Digital berätta. Sedan tidigare har Radinn plockat in ytterligare 20 Mkr i flera mindre emissioner.

På ägarlistan finns nu en rad investerare som backat upp framtida succébolag. Det handlar bland andra om Simon Josefsson som tidigt investerade i it-säkerhetsbolaget Yubico, Storytel-finansiären Anders Bengtsson, Pandelis Eliopoulos som var en av de första externa ägarna i Truecaller, samt Vilhelm Schottenius, klädmärket Björn Borgs forne styrelseordförande. Investerarkollektivet Djäkne Startup Studio är en annan delägare.

”Vi har framför allt valt att ta in privatpersoner som har en passion för vår produkt, som ser sitt ägande som långsiktigt och som kan bidra med synergier till vår verksamhet”, säger Alexander Lind.

Radinn startade som ett projekt vid Lunds universitet 2012 och en första prototyp av brädan släpptes tre år senare, för att se om marknadspotentialen fanns.

”Vår strategi påminde om Teslas. Vi ville bevisa att efterfrågan fanns och byggde brädorna för hand. Sedan dess har vi arbetat med att industrialisera konceptet och utvecklat en produktdesign som passar för serietillverkning.”

I januari 2018 smyglanserade man sin första kommersiella modell, G2X Jetboard, som redan har sålt för cirka 30 miljoner kronor. 

”Det finns konkurrens från ett gäng andra elektriska brädor. Men vi känner oss trygga med vår position eftersom att vi befinner oss 3 till 5 år före i utvecklingen. Det här är en hårdvaruprodukt som är både tids- och kapitalkrävande att ta fram”, säger han.

Läs mer: Deras ”Airbnb för båtar” ska segla ut i vida världen 

Radinn har kapacitet att producera 1 000 brädor i år, vilket skulle inbringa intäkter på cirka 85 miljoner kronor, uppger Alexander Lind. 

Den breda lanseringen sker i maj och han är hoppfull om att nå försäljningsmålet, trots att jetboarden kostar runt 90 000 kronor för slutkunden.

”Vi har återförsäljare runt om i Europa, USA, Ryssland och Förenade Arabemiraten som främst riktar sig till båtägare. Försäljningen har aldrig varit den största utmaningen, trots att brädan fortfarande är en premiumprodukt.”

Radinn har dessutom sålt för miljonbelopp till större aktörer inom försvar, räddning och kustbevakning. Det är en växande del av bolagets verksamhet, uppger Alexander Lind, med beställningar i större volymer.

Med 25 nya miljoner kronor i kassan ska bolaget bland annat effektivisera sin fabrik i Polen ännu ett snäpp. Radinn ska också dubblera sin personalstyrka fram till årsskiftet,  från ett tjugotal anställda i dagsläget.

”Att skala upp verksamheten står på agendan framöver. Priset på brädorna går ned om vi kan få ännu mer stordriftsfördelar och kapa kostnader i vår tillverkning.”

”En billigare produkt kommer att öka intresset från vanliga vattensportentusiaster, vid sidan av de som äger en båt eller yacht”, tillägger Alexander Lind, och pekar på att det finns uppemot 30 miljoner aktiva surfare runt om i världen.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?