1515
Annons

Malmöbolaget surfar på vågen och tar in 25 miljoner

Med sina elektriska jetboards hoppas Radinn ta surfentusiaster med storm. Nu fyller Malmöbolaget på kassan med 25 färska miljoner från flera privata investerare.

Radinns medgrundare och vd Alexander Lind provsurfar bolagets elektriska wakeboard utanför Norges kust.
Radinns medgrundare och vd Alexander Lind provsurfar bolagets elektriska wakeboard utanför Norges kust.

Bolaget Radinn från Malmö vill revolutionera vattensporten med hjälp av sin elektriska jetboard. Brädan gör att man kan glida fram på ytan utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor.

”Det är en produkt som är unik på marknaden i dag. Man styr brädans hastighet med en trådlös handkontroll. Det gör att du kan surfa ensam i total tystnad och välja hur snabbt du vill åka”, säger Alexander Lind, vd och medgrundare på Radinn.

Nu fyller bolaget på kassan med 25 miljoner kronor i en A-runda som nyligen stängdes, kan Di Digital berätta. Sedan tidigare har Radinn plockat in ytterligare 20 Mkr i flera mindre emissioner.

På ägarlistan finns nu en rad investerare som backat upp framtida succébolag. Det handlar bland andra om Simon Josefsson som tidigt investerade i it-säkerhetsbolaget Yubico, Storytel-finansiären Anders Bengtsson, Pandelis Eliopoulos som var en av de första externa ägarna i Truecaller, samt Vilhelm Schottenius, klädmärket Björn Borgs forne styrelseordförande. Investerarkollektivet Djäkne Startup Studio är en annan delägare.

”Vi har framför allt valt att ta in privatpersoner som har en passion för vår produkt, som ser sitt ägande som långsiktigt och som kan bidra med synergier till vår verksamhet”, säger Alexander Lind.

Radinn startade som ett projekt vid Lunds universitet 2012 och en första prototyp av brädan släpptes tre år senare, för att se om marknadspotentialen fanns.

”Vår strategi påminde om Teslas. Vi ville bevisa att efterfrågan fanns och byggde brädorna för hand. Sedan dess har vi arbetat med att industrialisera konceptet och utvecklat en produktdesign som passar för serietillverkning.”

I januari 2018 smyglanserade man sin första kommersiella modell, G2X Jetboard, som redan har sålt för cirka 30 miljoner kronor. 

”Det finns konkurrens från ett gäng andra elektriska brädor. Men vi känner oss trygga med vår position eftersom att vi befinner oss 3 till 5 år före i utvecklingen. Det här är en hårdvaruprodukt som är både tids- och kapitalkrävande att ta fram”, säger han.

Läs mer: Deras ”Airbnb för båtar” ska segla ut i vida världen 

Radinn har kapacitet att producera 1 000 brädor i år, vilket skulle inbringa intäkter på cirka 85 miljoner kronor, uppger Alexander Lind. 

Den breda lanseringen sker i maj och han är hoppfull om att nå försäljningsmålet, trots att jetboarden kostar runt 90 000 kronor för slutkunden.

”Vi har återförsäljare runt om i Europa, USA, Ryssland och Förenade Arabemiraten som främst riktar sig till båtägare. Försäljningen har aldrig varit den största utmaningen, trots att brädan fortfarande är en premiumprodukt.”

Radinn har dessutom sålt för miljonbelopp till större aktörer inom försvar, räddning och kustbevakning. Det är en växande del av bolagets verksamhet, uppger Alexander Lind, med beställningar i större volymer.

Med 25 nya miljoner kronor i kassan ska bolaget bland annat effektivisera sin fabrik i Polen ännu ett snäpp. Radinn ska också dubblera sin personalstyrka fram till årsskiftet,  från ett tjugotal anställda i dagsläget.

”Att skala upp verksamheten står på agendan framöver. Priset på brädorna går ned om vi kan få ännu mer stordriftsfördelar och kapa kostnader i vår tillverkning.”

”En billigare produkt kommer att öka intresset från vanliga vattensportentusiaster, vid sidan av de som äger en båt eller yacht”, tillägger Alexander Lind, och pekar på att det finns uppemot 30 miljoner aktiva surfare runt om i världen.


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?