1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Malmöbolaget prisas av Amazon – blickar mot Japan: ”En räkmacka”

Påhoj prisas av Amazon i Europa som ”Startup of the year”. Malmöbolagets kombinerade barnvagn och barncykelsadel lyfts nu fram i e-handelsjättens innovationssatsning. Viktigt för att öka kännedomen om produkten, menar vd:n Sara Sterner – som sneglar mot Tokyo för att hitta nästa marknad.

Påhojs vd Sara Sterner och grundaren Lycke von Schantz.
Påhojs vd Sara Sterner och grundaren Lycke von Schantz.Foto:Lars Brundin (Sydsvenskan).

Amazon AMZN 0% Dagens utveckling i Europa har för första gången utsett ”Startup of the year” – årets uppstartsbolag. Omkring 1 800 bolag konkurrerade om utmärkelsen, Malmöbaserade Påhoj valdes ut som en av endast fyra pristagare.

Utmärkelsen innebär dels en prissumma på motsvarade omkring 100 000 kronor och dels fri tillgång till det Amazon kallar Launchpad, e-handelsjättens satsning där man lyfter fram innovativa produkter från uppstartsbolag.

”Det är fint att vinna 100 000 kronor, men det är också fint att vinna all den service från Amazon som det innebär. Det är en räkmacka”, säger Påhojs vd Sara Sterner.

Grunden till Påhoj är grundarens Lycke von Schantz idé om en barnvagn som förvandlas till en barnsadel när den fästs på cykeln. Kärnan i systemet är hållaren som gör det möjligt att fästa barnvagnen på cykeln – och som öppnar för att hänga på helt andra tillbehör i framtiden.

Bolaget drog igång försäljningen i våras med fokus på Sverige och Danmark, men också med distributörer i Tyskland och Österrike.

Sara Sterner understryker att exponeringen via Amazon inte minst är värdefull för att öka kännedomen om produkten, en lösning som de potentiella kunderna kanske annars inte ens vet att de ska leta efter.

”I de länder där Amazon är stora, som Tyskland och Frankrike, är detta jättebra för oss. Ingen tysk handlar på nätet utan att ha kollat på Amazon”, säger hon.

Att finnas på Amazon har också gjort att det börjat komma förfrågningar från USA. Men Sara Sterner säger att Påhoj väntar med att aktivt ta sig an den amerikanska marknaden.

Som ett nästa steg har man istället börjat vända blickarna mot Japan, även om man inte lanserat produkten och aktivt börjat sälja där än.

”I Tokyo cyklar ”alla” med sina barn, det är så svårt att ta sig fram annars. Det gäller att hitta marknader där det finns en mottaglighet.”

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?